גורם מדיני בכיר שנמצא בביקורו המדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקפריסין, אמר הערב (שני) כי "ביטחון ישראל לא יוקרב", על רקע דרישתה של סעודיה להקים מתקן גרעיני אזרחי בשטחה כחלק מההסכם עם ארה"ב, שאמור לכלול גם נורמליזציה עם ישראל. הגורם הבכיר ציין כמה מכשולים נוספים מלבד הגרעין הסעודי, ואותת כי "אני לא יכול להגיד אם נעבור את כולם".
4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, AP, יונתן זינדל)
דבריו של הגורם הגיעו אחרי שהשר רון דרמר, שנחשב מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו ואף נסע לוושינגטון כמה פעמים בשליחותו לטובת תיאום ההסכם עם סעודיה, אמר בחודש שעבר כי הסעודים יכולים ממילא לפנות לסין או לצרפת כדי לקבל אישור למתקן גרעין אזרחי. "הסעודים דורשים גרעין אזרחי. הם חתומים על אמנת NPT (האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני), ויכולים ללכת מחר לסין או לצרפת ולבקש להקים תוכנית גרעין אזרחית. השאלה שאני שואל את עצמי - אם ארה"ב מעורבת, מה זה אומר על מה שיקרה בעוד 10, 20 ו-30 שנה מהיום, ומה האלטרנטיבות?", אמר אז דרמר.
הגורם טען כי בריאיון שהעניק לרשת PBS האמריקנית דרמר דייק בדבריו - ולא אמר כי ישראל הסכימה להעשרה סעודית, אלא ציין עובדה שלמעט ארה"ב, ישנם גורמים אחרים שיכולים לתת לסעודים את מבוקשם כגון סין וצרפת. "הוא לא אמר שהוא שלם עם זה, הוא ציין עובדה", אמר הגורם.
4 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ובן גביר. יהיה רוב מוצק בממשלה?
סמוטריץ' ובן גביר. יהיה רוב מוצק בממשלה?
סמוטריץ' ובן גביר. יהיה רוב מוצק בממשלה?
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בכנס המכון למדיניות העם היהודי
בני גנץ בכנס המכון למדיניות העם היהודי
גנץ, הערב. לא יצטרף, כן יתמוך מבחוץ ב"הסכם טוב"
(צילום: מיכאל גולדברג)

הגורם העריך שדווקא סוגיית הוויתורים לפלסטינים סביב ההסכם עם סעודיה תיפתר, ואמר כי "זו לא הפעם הראשונה שזה עולה במגעים איתנו. אם אכן נגיע לשלום, אני מעריך שתראו איך פתרנו את זה".
הוא רמז כי מה שיהיה מקובל על ראש הממשלה בנימין נתניהו, יהיה מקובל גם על יתר חברי ממשלתו – בהם השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, שמתנגדים אפילו לרוב ההקלות שמוצעות לפלסטינים בקבינט: "אם ראש הממשלה יהיה שלם עם הצעדים עם הפלסטינים - יהיה רוב מוצק בממשלה שיתמוך בהסכם עם סעודיה". מי שהודיע שלא יסכים להיכנס לממשלה עם נתניהו גם במקרה שבו יושג הסכם שידרוש את ידו, הוא יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ שאמר הערב כי "לא אכנס לממשלה בכל מקרה, גם אם יהיה הסכם שלום עם סעודיה. אם ההסכם יהיה טוב אתמוך מבחוץ".
את ההסכם עם סעודיה הגדיר הגורם "מאמץ משותף של שלוש מדינות שרוצות את זה: סעודיה, ארה"ב וישראל. זו משוואה עם ארבעה-חמישה נעלמים, לא כל כך מורכבים. צריך לעבור מספר קסום של 67 סנאטורים".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא קפריסין וראש ממשלת יוון ב ניקוסיה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא קפריסין וראש ממשלת יוון ב ניקוסיה
נתניהו עם נשיא קפריסין וראש ממשלת יוון. לא דואגים מטורקיה
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
הגורם נשאל גם על הפגישה שעדיין לא התרחשה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בחלוף שמונה חודשים מהקמת הממשלה, וטען כי "ראש הממשלה היה בבית הלבן יותר מכל מנהיג זר אחר במאה ה-20. נתניהו ביקר בבלייר האוס יותר מכל מנהיג אחר. לא חסרות לישראל דרכים כדי להיוועד עם האמריקנים. אני מעריך שתהיה פגישה עם ביידן, ולא רוצה להגיד מעבר. נתניהו וביידן מכירים אחד את השני 42 שנה. זה שהוא נפגש הרבה פעמים עם אובמה לא העיד על יחסי קירבה עילאיים. בסוף יש אינטרסים - ואנחנו עובדים יחד על שלום עם סעודיה".
במהלך הביקור בקפריסין, אמר נתניהו כי המפגש בקפריסין היה "חם", וסיפר על "יחסים מאוד קרובים" עם נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס ועם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס. הוא אמר כי ישראל מתקרבת להחלטה סביב צינור הגז לאירופה, הזכיר שיקולי ביטחון ועלויות ואמר כי "אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים, ונחליט". נתניהו גם אמר כי הוא ושר האוצר סמוטריץ' מקיימים שיחות על פתיחת שוק החלב. "הראשונים שיבואו יהיו היוונים והקפריסאים, יש להם מה להציע", אמר.
לקראת ביקורו הצפוי בטורקיה בהמשך החודש, אמר נתניהו כי היוונים והקפריסאים לא מוטרדים מההתחממות בין ירושלים לאנקרה, ולדבריו הוא עדכן אותם שטורקיה לא תפנה כלפי שתי המדינות דבר שתעשה בשיתוף עם ישראל.