גורם מצרי בכיר אמר בצהריים (שלישי) לסוכנות הידיעות AP כי ישראל העבירה לחמאס הצעה חדשה שבמסגרתה תיעצר האש לחודשיים, בהם ישוחררו החטופים בתמורה לשחרור אסירים מבתי הכלא בישראל. לפי הגורם, חמאס דחה את ההצעה - שכוללת גם הגליה של בכירי ארגון הטרור שנמצאים ברצועת עזה - למדינות אחרות. בישראל, לעומת זאת, אמרו שלא התקבלה כל תשובה בינתיים מחמאס.
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
מנהיג חמאס בעזה סינוואר. מסרב לעסקה
(צילום: AP)
הגורם המצרי ציין כי חמאס מתעקש שלא ישחרר חטופים נוספים עד שישראל תעצור את האש לחלוטין - ותיסוג מרצועת עזה. בישראל לא הגיבו לדיווח. מצרים וקטאר, הוסיף הגורם, מנסות לגבש כעת תוכנית בת כמה שלבים - שתנסה לגשר על הפערים בין הצדדים.
בחמאס אמרו כי "העדיפות שלנו היא עצירת התוקפנות ברצועת עזה ונסיגת הכוחות הישראליים, ולאחר מכן עסקת השבויים. איש לא יסכים להפסיק את המלחמה למשך חודשיים, ואז ישראל תחזור לבצע שוב מעשי טבח". בכיר חמאס טען כי "ההצעה הזו היא הונאה ישראלית, אנחנו דוחים אותה".
חבר הלשכה המדינית של חמאס, ראזי חמד, אמר כי חמאס דוחה את ההצעה והבהיר כי חמאס מתעקש על סיום המלחמה. "לא נקבל את השיטה הזו, כי זה אומר שישראל תמשיך בלחימה, ניסינו זאת בהפסקת האש הראשונה", אמר.
מנגד, גורמים ישראלים שמעורים בנושא אמרו כי ישראל לא קיבלה תשובה שלילית של חמאס להצעות - אלא ממשיכה להמתין לתשובה. אותם גורמים אמרו כי התשובה יכולה להגיע תוך כמה שעות או תוך ימים ספורים, ובכל מקרה בינתיים אין מתווה, דבר לא סגור והשיחות נמשכות.
4 צפייה בגלריה
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
ג'ון קירבי. "יש שיחות רציניות"
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
ברט מקגורק, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון, נפגש בינתיים בקהיר עם ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל. השניים דנו בין היתר בדרכים להתקדם לכיוון עסקת שבויים, וביוזמות השונות. במסיבת העיתונאים היומית, שנערכה הערב (שלישי), אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן כי יש "שיחות רציניות" בנוגע לעסקת חטופים.
הדובר, ג'ון קירבי, אמר כי מקגורק דן גם בנושאים אחרים, כנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ובהערכת פעולות צה"ל והגנה על אזרחים בעזה. קירבי אמר כי ארצות הברית "תתמוך לחלוטין" בהפסקת אש הומניטרית ארוכה, ובנוגע לאפשרות של הגליית בכירי חמאס למדינה אחרת הבהיר: "כל עתיד של עזה אחרי המלחמה לא יכול לכלול את בכירי חמאס".
דובר הממשלה לתקשורת הזרה, אילון לוי, אמר מצידו לסוכנות הידיעות רויטרס כי ישראל לא תסכים להסכם הפסקת אש שבמסגרתו חמאס ימשיך להחזיק בחטופים - או יישאר בשלטון ברצועה. הוא הוסיף כי מתנהלים מאמצים לשחרור החטופים - אבל לא הוסיף בנושא, בטענה שחיי אדם עומדים על הפרק.
הבוקר דיווחה רשת CNN מפי שני גורמים שמעורבים בדיונים הבינלאומיים סביב הלחימה בעזה כי ישראל - בין היתר באמצעות ראש המוסד דדי ברנע - הציעה להגלות את בכירי חמאס מהרצועה במסגרת הסכם הפסקת אש. הדיונים בנושא הגליית ראשי חמאס ונכונותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו פורסמו לראשונה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות".
4 צפייה בגלריה
מתקיימת כעת הערכת מצב ביטחונית נוספת בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, בקריה בתל אביב
מתקיימת כעת הערכת מצב ביטחונית נוספת בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, בקריה בתל אביב
ראש המוסד ברנע עם נתניהו. בחמאס לא מאמינים בהגליה
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
ההצעה הועלתה לראשונה באופן רשמי בשיחות בוורשה בחודש שעבר, אז נפגש ברנע עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-ת'אני, וראש ה-CIA וויליאם ברנס. גורם נוסף ציין כי הצעה זו הועלתה שוב, בזמן ביקורו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בדוחא מוקדם יותר החודש.
באותו ביקור ראש ממשלת קטאר טען בפני בלינקן כי "זה לא יעבוד" - בין השאר בשל אי-האמון בין חמאס לישראל, והחשש בארגון הטרור כי עזיבת ראשיו את הרצועה לא תגרום לישראל לסיים את הלחימה שם.

עקרונות יסוד - גם לעסקאות חלקיות

אתמול פגש ראש הממשלה בנימין נתניהו נציגי משפחות חטופים, ואמר להם כי "אין הצעה אמיתית של חמאס לעסקה" - אלא יוזמה של ישראל - שעליה לא פירט. מאחורי הקלעים פועלים לגיבוש מתווה, אך כאמור - חמאס כרגע מסרב.
בעקרונות היסוד של המתווה הובן שישראל נדרשת לשינוי בתוואי הכוחות בתוך הרצועה לתקופה מסוימת - דבר שאליו לא הסכימה עד עכשיו. כמו כן, במסגרת המתווה תהיה הפוגה ארוכה יותר מההפוגה בת השבוע בעסקה הקודמת, ושחרור החטופים יתבצע לפי שלבים - בהתחלה ישוחררו הנשים והגברים המבוגרים, בהמשך גברים צעירים ולאחר מכן חיילים וגופות. בנוסף, ישראל נדרשת לשחרור גדול יותר של אסירים, כולל כאלה שנחשבים "כבדים".

4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נציגי משפחות החטופים, במשרד רה"מ בירושלים:
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נציגי משפחות החטופים, במשרד רה"מ בירושלים:
נתניהו בפגישה עם משפחות החטופים, אתמול
(צילום: דוברות רה״מ)
בישראל נשמעה אמש אופטימיות זהירה בעקבות דברים של המתווכים לפיהם חמאס הבין שישראל לא מתכוונת לעצור את הלחימה ולסגת מעזה לחלוטין, אך הסירוב של חמאס מתכתב גם עם דברים שאמרו בירושלים ולפיהם אף אחד עדיין לא בטוח שחמאס ירד מהעץ, ובכל מקרה "כרגע יש סוסים ועגלה, ויש רק תחילה של רקימת מתווה".
ישראל מכוונת כרגע לעסקאות חלקיות, שבמסגרתן ינסו לפחות להביא לשחרור של חלק מהחטופים, כשיש דחיפות גדולה יותר בשחרור הגברים המבוגרים והקבוצות ההומניטריות.
פורסם לראשונה: 15:56, 23.01.24