אחרי פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נציגי משפחות חטופים אתמול (שני), שבמהלכה אמר להם כי "אין הצעה אמיתית של חמאס" לעסקה, אלא יוזמה של ישראל שעליה לא פירט - נודע כי מאחורי הקלעים עומלים על מתווה שעשוי להחזיר את החטופים שנותרו בשבי חמאס.
6 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר. עדיין לא ברור אם יסכים לעסקה שלא כוללת את הפסקת המלחמה
(צילום: AP)
לפי המתווה האפשרי, ישראל נדרשת לשינוי בתוואי הכוחות בתוך הרצועה לתקופה מסוימת - דבר שאליו לא הסכימה עד עכשיו. כמו כן, במסגרת המתווה תהיה הפוגה ארוכה יותר מההפוגה בת השבוע בעסקה הקודמת, ושחרור החטופים יתבצע לפי שלבים - בהתחלה ישוחררו הנשים והגברים המבוגרים, בהמשך גברים צעירים ולאחר מכן חיילים וגופות. בנוסף, ישראל נדרשת לשחרור גדול יותר של אסירים, כולל כאלה שנחשבים "כבדים".
המתווכים הבהירו לישראל כי נראה שיש התגמשות מצד חמאס, מתוך הבנה שישראל לא תיתן הבטחה לסיום המלחמה. ישראל ביקשה הבהרות מקטאר ואמורה לקבל תשובות היום או מחר. בישראל אומרים כי אף אחד עדיין לא בטוח שחמאס ירד מהעץ, ובכל מקרה "כרגע יש סוסים ועגלה, ויש רק תחילה של רקימת מתווה".
בני משפחות החטופים התפרצו לוועדת הכספים בכנסת, אתמול
(צילום: ערוץ הכנסת)

בני משפחות של חטופים מוחים במליאת הכנסת, אתמול
( צילום: ערוץ כנסת)

ישראל נדרשת במתווה זה לגמישות רבה גם במשך ההפוגות, גם במספר האסירים שישוחררו וגם בשינוי ההיערכות של הצבא. בישראל ביקשו כאמור הבהרות מהקטארים והן אמורות להגיע היום או מחר, ואז ניתן יהיה לדעת אם יש על מה לדבר.
בכל מקרה, ישראל לא מוכנה להפסקת המלחמה ולכן המתווכים מנסים להציע לחמאס הפוגות ארוכות שייתנו לארגון אוויר לנשימה. המתווכים הבהירו שאולי יש נכונות מצד חמאס לדבר על הפוגות, אבל לפי שעה אין תשובה ברורה אם ירדו מרעיון הפסקת המלחמה - דבר שישראל כאמור לא מוכנה לו.
ישראל מכוונת לעסקאות חלקיות מתוך הבנה שחמאס, למרות האופטימיות, לא ויתר על דרישתו לסיום המלחמה תמורת שחרור כל החטופים. לכן, כרגע ינסו לפחות להביא לשחרור של חלק מהחטופים, כשיש דחיפות גדולה יותר בשחרור הגברים המבוגרים והקבוצות ההומניטריות.
גורם שמעורה במשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס אמר לסוכנות הידיעות הערבית AWP כי "המו"מ נמשך ויש ניסיונות לצמצם את הפערים הגדולים". הוא הסביר כי "קיים סיכוי להגיע להסכם, אבל זה לא יקרה מיד או בקרוב", וכי מה שעובדים עליו כעת זה על צמצום הפער בין הצדדים.
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נציגי משפחות החטופים, במשרד רה"מ בירושלים:
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נציגי משפחות החטופים, במשרד רה"מ בירושלים:
נתניהו בפגישתו עם נציגי משפחות החטופים. "אין על הפרק מבצע צבאי לשחרור החטופים"
(צילום: דוברות רה״מ)
נתניהו שלשום: זו דרישת חמאס החדשה לעסקת חטופים
(צילום: לע"מ)

לדבריו, "יש ניסיונות לגישור ביותר ממישור אחד, שמתנהלים בצורה עקבית וחותרים לאותו כיוון. המצרים והקטארים מנסים, בחסות בינלאומית, לצמצם את הפערים במשא ומתן". הוא ציין כי חמאס הציב "תקרה גבוהה" שישראל סבורה כי אי-אפשר ליישם, במיוחד בכל הנוגע לסוגיית סיום המלחמה והפסקת כל התמרונים הצבאיים. לדבריו, ישראל ציפתה שחמאס יוותר חלקית על הדרישה הזו, אבל הארגון לא רוצה לאבד את כל הקלפים שלו.
עוד הוא אמר כי חמאס מבין ש"קלף הכוח" שיש לו כיום הוא החטופים הישראלים, ואם הוא ישחרר אותם לא יישאר לו על מה לנהל משא ומתן, ולכן הארגון פנה ל"תקרה גבוהה" של דרישות. הוא הוסיף: "בסופו של דבר אנחנו מאמינים שניתן להגיע להסכם שיפחית את עוצמת הפעולות הצבאיות בעזה במסגרת שלבים, כך שהעסקה תתבצע ביותר משלב אחד ולא בבת אחת".
בפגישה עם נציגי המשפחות אתמול אמר נתניהו כי יחיא סינוואר מייחל ללחץ בינלאומי שיביא להפסקת המלחמה. "הוא קיווה שמי שיציל אותו יהיה חיזבאללה וכבר הבין שלא. הוא קיווה שמי שיציל אותו תהיה איראן, וכבר הבין שלא. הוא קיווה שמי שיצילו אותו יהיו החות'ים, וגם כבר הבין שלא. הוא מקווה שלחץ בינלאומי יציל אותו - אנחנו פועלים שלא", אמר נתניהו, לדברי גורמים שנכחו בפגישה.
6 צפייה בגלריה
הפגנה למען השבת החטופים בדרך בגין תא
הפגנה למען השבת החטופים בדרך בגין תא
הפגנה בתל אביב למען שחרור החטופים, הערב
6 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים מול בית ראש הממשלה בירושלים
מחאת משפחות החטופים מול בית ראש הממשלה בירושלים
מחאת משפחות החטופים מול מעון ראש הממשלה בירושלים, הערב
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
6 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים מול בית ראש הממשלה בירושלים
מחאת משפחות החטופים מול בית ראש הממשלה בירושלים
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
6 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים מול בית ראש הממשלה בירושלים
מחאת משפחות החטופים מול בית ראש הממשלה בירושלים
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
בפגישה חזר נתניהו על כך שאין הצעה אמיתית של חמאס, והדיבורים סביב הנושא אינם נכונים. לדבריו, יש מתווה עדכני של ישראל שהוצג דרך מתווך וכעת ממתינים. הוא אמר שישראל מוכנה לוויתורים, ככל הנראה כאלה הקשורים בשחרור מסיבי של אסירים. נתניהו טען שבקבינט יש חזית אחידה בנושא למרות הדיבורים מסביב, ושמבצע שחרור צבאי לא על הפרק. לדבריו, ככל שהלחץ הצבאי יתהדק ישנה סבירות גבוהה לאישור היוזמה של ישראל שהונחה על השולחן.
בנושא הפסקת הלחימה אמר נתניהו בפגישה כי המחירים הכבדים שדורש חמאס לא יהוו בעיה, אבל אין לישראל יכולת להפר הבטחה. "אם נסכים לסיום המלחמה, נצטרך לחתום על ערבויות בינלאומיות שלא נוכל להפר", אמר. בית הדין בהאג, כך הסביר, מאשים את ישראל ברצח עם, ולכן יש מורכבויות בהפסקת הלחימה ואז בחידושה בהמשך. הוא אמר שמבחינה אסטרטגית חמאס מבודד והבין שחיזבאללה לא מאחוריו, שגם איראן לא ושגם קטאר לא לגמרי.
ראש הממשלה הוקלט בפגישה בעודו מתייחס גם למה שעומד על הפרק: "אין הצעה אמיתית של חמאס, בניגוד למה שאומרים. זה לא נכון. אני אומר את זה בצורה הכי בוטה שאני יכול. לעומת זאת, כן, יש הצעה שלנו - יש הצעה שלי - שהעברתי אותה גם בקבינט המלחמה. העברתי אותה, ועכשיו יש 'משיכת חבל'. האם אנחנו נוכל להביא אותם לאיזה מצב שבו הם דנים בהצעה שלנו? זה הדבר שמתרחש בימים אלו, גם בשעות אלה. אנחנו מוכנים לעשות הרבה דברים אבל יש דברים שאנחנו לא מוכנים לעשות, ואמרתי את זה אתמול בצורה מאוד ברורה. אני לא יכול לפרט - אבל זה דבר שהעברנו למתווכים. זו יוזמה שלנו. אני חושב שבמידה שיהיה ברור שיש לנו חזית חזקה - יש סיכוי טוב שהיא תתקבל".
פורסם לראשונה: 22:59, 22.01.24