3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: AFP)
צמרת משרד הבריאות התכנסה הבוקר (רביעי) לראשונה לדיון על ביטול בדיקות הקורונה בנתב"ג. ל-ynet נודע כי בדיון השתתפו גם המנכ"ל פרופ' נחמן אש וראש שירותי בריאות הציבור שרון אלרעי פרייס, וכי לפי ההערכות, הבדיקות יבוטלו בשבועות הקרובים. כעת מתלבטים במשרד אם לעבור לבדיקות אקראיות - אך חלק מגורמי המקצוע מתנגדים.

תעלומת הרווחים שלא נחשפים

בזמן ששיעורי התחלואה של הקורונה נמצאים בדעיכה ומדינות העולם מוותרות על ההגבלות ועוברות לחיי שגרה לצד הנגיף, ישראל הפכה לאחת המדינות הבודדות בעולם שמחייבות את כלל הנוסעים הנכנסים אליה בבדיקת קורונה בתשלום. ואולם, למרות העובדה כי רק מתחילת 2022 נכנסו או חזרו לישראל דרך נתב"ג קרוב לשני מיליון ישראלים ותיירים, שנבדקו בעלות של בין 63 שקלים ל-100 שקלים עבור כל בדיקה בפרק הזמן הזה, משרד הבריאות וחברת "פמי פרימיום" שמבצעת את הבדיקות בשדה, מסרבים לחשוף את נתוני ההכנסות והכספים שנגבו.
לפי המכרז שבו זכתה החברה, הכסף מתחלק בין רשות שדות התעופה, המעבדות וחברת "פמי פרימיום" שמבצעת את הבדיקה, ובתשובה לבקשת ynet העריכה החברה כי בחודש הנוכחי גבתה 47 מיליון שקלים עבור הבדיקות הללו – אך לא השיבה כמה גבתה ומה היה הרווח שלה עבור הבדיקות מתחילת השנה. ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה לבקשה עד כה.

לפי נתוני רשות שדות התעופה, מתחילת ינואר 2022 ועד לאתמול מחצות נכנסו לארץ דרך נתב"ג 1,853,091 בני אדם. מחיר הבדיקה עד לתחילת חודש מרץ עמד על 80 שקלים למזמינים מראש או 100 שקלים עבור אלו שלא תיאמו את הבדיקה. בחודש האחרון הוזל המחיר ל-63 שקלים לבדיקה שהוזמנה מראש ו-80 שקלים עבור בדיקה שלא הוזמנה מראש. כלומר, רק בארבעת החודשים האחרונים חברת פמי פרימיום והמדינה גרפו בין 116 ל-185 מיליון שקלים. כאמור, החברה ומשרד הבריאות סירבו להעביר את נתוני ההכנסות שלהם.
המשרד הבריאות שקל בתקופה האחרונה לבטל את הבדיקות בנתב"ג ואף תכנן לערוך דיונים בעניין, אך במקביל פרסם ביום ראשון ושני פרסם הודעות לפיהן וריאנטים חדשים אותרו בבדיקות בנתב"ג, BA4 ו-BA5.
בכירים במערכת הבריאות בארץ חושבים שהגיע הזמן לבטל את הנוהל המחייב. "רבים מהישראלים המטיילים בימים אלו בחו"ל מופתעים לגלות איך הקורונה נעלמה ברוב המדינות", אמר בשבוע שעבר פרופ' רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב. "הגיע הזמן לעשות את הדבר הנכון גם בישראל ולהסיר את המגבלות ואת המסכות גם בחללים סגורים, בטח לתלמידי בתי הספר, ולמעשה בכל מקום: כי הקורונה כיום כבר לא מסכנת כבעבר", טען.
גמזו הוסיף כי "כמעט בכל המדינות לא מבקשים תעודות חיסון, תווים ירוקים, בדיקות PCR או אנטיגן. בצדק, כי התוספת של זה לכלל תחלואת הקורונה - שולית ביותר. אין מקום להמשיך עם בדיקות קורונה בכניסה לישראל, או בכל מקום סתם לאנשים בריאים ובטח לא להשאיר עשרות אלפי אנשים בבידוד עד התשובה. חבל על הכסף והחופש של האזרחים, על האופרציה ועל הטרטור המיותר. אז אם הכל חכם ונכון ומוצדק בכל אירופה ואמריקה, למה בישראל אנחנו נשארים עם זה? למה אני והרבה אחרים נצטרך לשלם יותר מ-60 שקלים לבדיקה בחזרה ארצה שלא נעשית היום בשום מקום בעולם המערבי המחוסן? דיווחו שקרוב למיליון ישראלים יוצאים ונכנסים לישראל סביב הפסח. לא חבל 60 מיליון שקל ישולמו על ידי האזרחים למימוש מדיניות לא עדכנית?".
מנגד, מומחים אחרים סבורים כי עוד לא בשלו התנאים לסגירת הבדיקות. "יש יתרון לישראל בכך שיש רק שער כניסה אחד", אומר פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "ראינו שהנגישות והמוכנות שלנו לסגור את נתב"ג או לאתר את האנשים שנכנסו היא הרבה יותר טובה לעומת מדינות אחרות. האם אנחנו צריכים להמשיך לעד? לא, אני לא חושב כך. אני חושב שאין וריאנטים חדשים מיוחדים או חשש, אז לשחרר אך כשיש זה רעיון טוב. ישנה אפשרות גם לערוך בדיקות סקר. אני לא לגמרי בדעה שצריך לבטל את הבדיקות הללו בשלב זה ואני עדיין לא מרגיש שהמצב הוא רגוע מספיק זמן. אם נראה שבמהלך כמה שבועות אין עוד וריאנטים צצים וברוב מקומות העולם זה יימשך – אז נוכל בשבועות הקרובים לסגור את הבדיקות הללו. נקודתית כרגע, ישנה אי וודאות".
3 צפייה בגלריה
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
(צילום: טל שחר)
בתנועה לחופש המידע ניסו להשיג את המידע כל חוזי ההתקשרות עם פמי פרימיום, שהפכה לאחד מנותני השירות הגדולים בתקופת הקורונה, כבר בשנה שעברה - אך ללא הצלחה. מנכ"לית התנועה, עו"ד רחלי אדרי חולתא, אמרה כי בכירים במשרד הבריאות כבר עברו לעבוד באותה חברה. "משרד הבריאות מתעלם מהצורך בשקיפות בעת ניהול מגיפה. שקיפות אינה מסתכמת רק בנתוני התחסנות ותחלואה המשרתים את המשרד, אלא משמעותה שקיפות בחלוקת המשאבים וההתקשרויות, רווח הבדיקות ומספרן הכולל בכל יום נתון, שקיפות בשיקולים המנחים את הדרג המקצועי וכמובן שקיפות כאשר על הציבור מוטלות גזרות שאינו מבין. טוב יעשה משרד הבריאות אם יפנים את תפקידו כמשרד אזרחי שמתכלל אירוע אזרחי מתמשך שצריך להתנהל בשקיפות ודווחיות מרבית לציבור".
בתוך כך, שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס אתמול לקריאות מצד בכירים במערכת הבריאות לפיהן אין עוד צורך בביצוע הבדיקות בנתב"ג – ולא התחייב כי הבדיקות יופסקו בקרוב. "אני סומך על הדרג המקצועי ותמיד מתייעץ ושומע", אמר אתמול במסיבת עיתונאים. "יש תועלת בבדיקות הללו, למשל זיהינו איזשהו וריאנט בימים האחרונים, יצאה הודעה, יש תועלת. אנחנו בוחנים את היקף הבדיקות והצורך כל הזמן, את ההוצאה והמשאבים שכרוכים בזה. בינתיים הבדיקות בתוקף ואם נחליט אחרת נודיע. אני חושב שלכל אורך הראינו שדברים שיש צורך אנחנו עושים ודברים שאין צורך אז לא, לא משאירים סתם. שינינו את עניין המסכות וגם את עניין זה נבחן במקרה הצורך".
מפמי פרימיום נמסר בתגובה: "פמי מובילה את מערך בדיקות הקורונה המהוות מגן בשער הכניסה לארץ וזאת על פי מדיניות שקובעת ממשלת ישראל. מתחילת שנת 2022 ועד לסוף חודש מרץ מערך הבדיקות בנתב"ג פעל בהתאם לתנאים המכרז הקודם ועל פיהם כל התשלומים הועברו אל משרד הבריאות, ששילם על השרות, כאשר עיקר התשלום הועבר למעבדות. מאז זכייתה במכרז החדש והחל מתחילת אפריל פמי מבצעת את כל המערך, ובשל כך הצליחה להוזיל באופן משמעותי את עלות הבדיקות ל-63 ₪ . בתקופת הפסח מערך הבדיקות פעל בהצלחה רבה וללא המתנה במתחם הבדיקות, כאשר על פי ההערכות כ-750,000 נוסעים ינחתו עד סוף חודש אפריל בנתב"ג, מהם כ-560,000 ישראלים והיתר תיירים. העלות הכוללת של תיירים וישראלים היא כ-47 מיליון".