משרד הבריאות עדכן הערב (שלישי) כי בבדיקות שנערכות בנתב"ג לנוסעים שחוזרים לארץ התגלו שני מאומתים לווריאנט BA5 של נגיף הקורונה. מדובר בזן שלא אותר עד כה בישראל. במקביל עדכנו במשרד כי בנתב"ג אותר מקרה נוסף של זן ה-BA4, שעל גילויו בישראל פורסם אתמול לראשונה ב-ynet.
2 צפייה בגלריה
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג. ארכיון
(צילום: טל שחר)
לפי שעה, משרד הבריאות לא פרסם מידע נוסף על אודות הווריאנטים החדשים שהתגלו בישראל ביומיים האחרונים. על וריאנט BA4 ידוע כי הוא מתפשט כרגע בדרום אפריקה ומייצר שם עלייה בתחלואה. אתמול, כאמור, נמצאו שלושה מאומתים ל-BA4. אחד מהם חזר מדרום אפריקה, אחד מסינגפור ואחד מאיטליה.
פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, הסביר אתמול ל-ynet כי וריאנט BA4 הוא "אח" של האומיקרון, בדומה לווריאנטים שקדמו לו - BA.2 ו-BA.3 שכבר אותרו בארץ. "אם מסתכלים על ה-BA4 רואים שהוא התגלה במספר מקומות כמו ארה"ב, בוטסואנה, דנמרק ובריטניה, ומוקדם להגיד אם הוא אלים יותר, וזה לא נראה כך".
2 צפייה בגלריה
גנץ והורוביץ בנתב"ג
גנץ והורוביץ בנתב"ג
(צילום: טל שחר )
כהן הוסיף שגם וריאנט BA4 וגם BA5, שאותר היום בישראל נמצאים על הרדאר של ארגון הבריאות העולמי. "לגבי BA4, אותרו רק כ-200 מקרים שלו ונראה שיחסית לווריאנטים אחרים הוא עדיין צעיר מבחינת הנוכחות שלו", הוא אמר.
בחודש שעבר אותר בישראל וריאנט BA.3, משושלת האומיקרון. הווריאנט אותר בעולם בחודש פברואר והתפשט ברחבי העולם, אך לא במהירות של קודמיו בשושלת האומיקרון. בתחילת החודש שעבר הודיע ארגון הבריאות העולמי כי הוא עוקב אחר תתי זנים נוספים ממשפחת האומיקרון, הכוללים את הזנים BA.2 ,BA.1.1 - שהופך לדומיננטי יותר ויותר בעולם - ו-BA.3. ככל שידוע, BA.3 אינו מדבק כמו קודמיו - ואינו נחשב למסוכן יותר.
הווריאנט החדש אותר כשברקע ההחלטה על ביטול חובת עטיית המסכות בחללים סגורים, שנכנסה לתוקף רק במוצאי השבת האחרונה. בהתאם להחלטת ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ, ובעקבות המלצת משרד הבריאות, הוסרה החובה לעטות מסכות בחללים סגורים - למעט במקומות בעלי פוטנציאל הדבקה גבוה - בתי חולים, מרפאות וקופות חולים, ארגונים המעניקים שירותי רפואת חירום, מוסדות "מגן אבות ואימהות" כבתי אבות ומוסדות גריאטריים וטיסות בינלאומיות. בנוסף, גם אדם הנמצא בדרכו למקום הבידוד נדרש עדיין לעטות מסכה. ‏במשרד הבריאות המליצו לאוכלוסיות בסיכון להמשיך ולעטות מסכה בחללים סגורים.
החובה לעטות מסכות בוטלה גם בשנה שעברה, בחודש יוני – אז הממשלה הקודמת בשלהי כהונתה החליטה על הסרת כלל הגבלות הקורונה. אבל פחות משבועיים לאחר מכן הממשלה החדשה הודיעה על חזרת המסכות, עקב העלייה במספר המאומתים בתחילת הגל הרביעי.