רב-סמל מתקדם אמיר חורי (32), שוטר בסיירת האופנועים של תחנת משטרת בני ברק, הוא השוטר שנרצח אמש (שלישי) בפיגוע הירי בעיר. הוא הותיר אחריו הורים, שתי אחיות ואח. בפיגוע נרצחו גם יעקב שלום, תושב בני ברק ואב לחמישה ילדים, ואבישי יחזקאל, אב לפעוט בן שנתיים.

10 צפייה בגלריה
אמיר חורי
אמיר חורי
רב-סמל מתקדם אמיר חורי
(באדיבות המשפחה)
10 צפייה בגלריה
אמיר חורי
אמיר חורי
(באדיבות המשפחה)
10 צפייה בגלריה
יעקב שלום שנרצח בפיגוע בבני ברק
יעקב שלום שנרצח בפיגוע בבני ברק
יעקב שלום שנרצח בפיגוע
אמיר, תושב נוף הגליל, הגיע יחד עם שותפו לזירת הפיגוע כשהם רכובים על אופנוע. השניים התעמתו עם המחבל שחוסל בקרב יריות. אמיר נפצע באורח אנוש מירי המחבל ופונה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, שם בתום מאמצי החייאה קבעו הצוותים הרפואיים את מותו. המשטרה מסרה כי היא מרכינה את ראשה עם נפילתו של רס"מ חורי.
מוקדם יותר סיפר שותפו של אמיר, רב-סמל מתקדם ע', על רגעי העימות עם המחבל: "קיבלנו כמה קריאות על יריות, הגענו למקום האירוע, ונסענו בז'בוטינסקי נגד כיוון התנועה בהרצל כי אמרו רחוב השניים. איך שהגענו לכניסה הבחנתי במחבל עם M-16 מכוון אלינו. הוא ירה כדור אחד על השותף שלי שנפל. אני כבר הייתי עם האקדח ביד. נפלנו עם האופנוע, ניהלנו קרב של כמה שניות, הוא ירה אולי איזה שני כדורים ואני חיסלתי אותו עם האקדח שלי".

10 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
מקום הפיגוע
(צילום: דנה קופל)
10 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
(צילום: דנה קופל)
10 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
(צילום: יאיר שגיא)
הלילה שוחח עם ע' בטלפון המפכ"ל קובי שבתאי, שנמצא בבידוד לאחר שנדבק בקורונה. ע' סיפר למפכ"ל על השתלשלות האירועים ועל נטרול המחבל, ושבתאי שיבח אותו: "אתם גיבורים. בזכותכם ניצלו חייהם של אזרחים רבים. אתה ואמיר ז"ל הגעתם במהירות לאירוע והפגנתם חתירה למגע, תוך גבורה ומקצועיות בקרב יריות מול מחבל שהתכוון לבצע טבח בכמה שיותר אזרחים. אני מחזק אותך ומשתתף בצער על נפילתו של שותפך לנשק, רס"מ אמיר ז"ל".
בנוסף שוחח המפכ"ל בטלפון עם ג'ריס חורי, אביו של השוטר אמיר חורי שנהרג. ג'ריס סיפר למפכ"ל שהם משפחה של שוטרים, וכי הוא עצמו גמלאי של משטרת מחוז תל אביב. בנוסף ג'ריס סיפר למפכ"ל שהשיחה האחרונה בינו לבין בנו הייתה בשש בערב, וכי אמיר סיפר לו על מטווחים שביצע אתמול במסגרת אימון ירי.
המפכ"ל אמר לג'ריס: "אני משתתף בצערכם על נפילתו של אמיר ז"ל. זה אירוע קשה ואסון גדול עבור המשטרה. לצד האסון הגדול חשוב לי לומר לך שהבן שלך הציל את חייהם של אזרחים רבים. בנך הפך למורשת וזיכרון של גבורה עבור מדינה שלמה. משטרת ישראל תלווה אתכם לעד וכל מה שצריך אנחנו לרשותכם. אני שולח לך חיבוק חם ואוהב ומבטיח שאגיע אליכם מיד עם סיום הבידוד".
בפיגוע נרצחו עוד שלושה בני אדם ששמותיהם טרם הותרו לפרסום. המחבל, דיא חמארשה, פלסטיני שוהה בלתי-חוקי מהכפר יעבד שליד ג'נין, הסתובב כשהוא חמוש ברובה M-16 ברחובות בני ברק וירה בנרצחים בשתי זירות שונות בעיר.

בנט: "זה גל טרור חדש"

בהתייעצות ביטחונית שכינס ראש הממשלה נפתלי בנט הוחלט כי הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס היום בשעות אחר הצהריים. בהצהרה שפרסם הלילה בנט מעט לפני חצות הוא אמר כי "בימים אלה אנחנו מתמודדים עם גל טרור חדש. מה שראינו לפני פחות משנה, בשומר החומות - הטרור והאלימות, מתוך ישראל ובתוך ישראל, היה סנונית ראשונה".

בנט, שצילם את עצמו בעקבות כניסתו לבידוד אחרי שנדבק בקורונה, הוסיף: "זה אתגר גדול ומורכב שמחייב את מערכות הביטחון להיות יצירתיות ולהתאים את עצמנו לאיום החדש. לקרוא סימנים מעידים אצל אנשים בודדים, לפעמים אפילו בלי שיוך ארגוני, ולשלוט היטב בשטח כדי לסכל את הטרור עוד לפני שהוא קורה. כוחות הביטחון של מדינת ישראל הם הטובים בעולם, הם ערוכים להתמודד עם המשימה, וכמו בגלים הקודמים גם הפעם אנחנו ננצח. אנחנו בפתחה של תקופה מאתגרת. אנחנו למודי טרור, מראשיתה של הציונות. הם לא שברו אותנו אז והם לא ישברו אותנו היום".
גורמים במערכת הביטחון העריכו אמש כי אין קשר ישיר בין שלושת הפיגועים - אלה בבאר שבע וחדרה - וזה בבני ברק. לפי שעה עדיין נבדק אם פלסטיני נוסף שנעצר בקרבת מקום קשור לפיגוע. לפי הערכות ראשונות של גורמי החקירה, המחבל הפלסטיני שחוסל לא הזדהה עם דאעש, אלמנט שעלול לייצר פיגועי חיקוי גם מצד פלסטינים אחרים מהגדה, בהם פעילים המזוהים עם חמאס והג'יהאד האיסלמי או מפגעים בודדים ללא שיוך ארגוני.
היום יציינו הפלסטינים את "יום האדמה", שממילא הוא יום מתוח מדי שנה, ובמערכת הביטחון מקווים לצלוח אותו בשקט יחסי. בנמל עזה צפויה עצרת, שנקבעה בכוונה למיקום רחוק מגבול ישראל.
10 צפייה בגלריה
דיא חמארשה
דיא חמארשה
המחבל דיא חמארשה. במערכת הביטחון חוששים מחקיינים

במערכת הביטחון פועלים בעיקר למנוע את הפיגוע הבא מחשש שהוא כבר נמצא בשלבי התארגנות. בשב"כ פועלים כעת במישור המודיעיני וגם במישור המבצעי כדי להגיע למעורבים נוספים או סייענים, מתוך מטרה לעצור את הפיגוע הבא ומתוך חשש לחקיינים ומפיגועי השראה. הלילה צפויים מעצרים באזור ג'נין, מקום מוצאו של המחבל, במטרה לברר מי סייע לו ואם ידע על כוונותיו.
הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי הורה אמש על תגבור של ארבעה גדודים נוספים באזור יהודה ושומרון ובקו התפר. במקביל, שני גדודי תגבור יגיעו לאוגדת עזה מחשש להתלקחות בזירה הדרומית. בצה"ל נערכים לסדרת פעולות מבצעיות ביהודה ושומרון וסביב קו התפר.
10 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
(צילום: יאיר שגיא)
10 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
(צילום: דנה קופל)
כוכבי המליץ למפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי לפרוס חוליות קטנות בתנאי שטח רבים כדי לאפשר טיפול מהיר באירועים ברגעי התרחשותם, ושר הביטחון גנץ הנחה את צה"ל לסייע למשטרה בתגבור כוחות בזירה הפנים-ישראלית. במקביל, ראשי מערכת הביטחון דנו גם בצעדים נוספים לחיזוק הרשות הפלסטינית. תגבור הכוחות ביהודה ושומרון מגיע אחרי שרק היום הוצבו ביהודה ושומרון ארבעה גדודי תגבור נוספים שהוקפצו מאימונים: גדוד שקד מחטיבת גבעתי, גדוד נצח יהודה מחטיבת כפיר, גדוד קדם מחטיבת החילוץ וגדוד 50 של הנח"ל.
המפכ"ל שבתאי עצמו הורה אמש על העלאת כוננות המשטרה לגבוהה ביותר - רמת כוננות שלא הייתה מאז ימי מבצע "שומר החומות". הנחייתו של שבתאי קובעת כי המפקדות המשימתיות המחוזיות של המשטרה יעסקו מעתה בביטחון שוטף, וימקדו את רוב פעילותן בסיכול טרור, נוכחות ברחובות ואבטחת אזרחים. המפכ"ל הורה גם על תגבור של אלפי שוטרים לאבטחת מוסדות חינוך, תחנות מרכזיות ומקומות הומי אדם. מלבד זאת, השוטרים יעבדו בשתי משמרות ביממה - 12 שעות כל אחת.

הרצוג: "רוחנו תגבר על השנאה"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן פרסם אמש לראשונה זה שנים גינוי לפיגוע. הוא אמר כי הרג אזרחים ישראלים ופלסטינים לא יביא אלא להידרדרות של המצב, כשכולם מעוניינים בחיזוק השגשוג, בעיקר על רקע הרמדאן והחגים היהודים והנוצרים הצפויים. אבו מאזן הזהיר מניצול האירוע הזה כדי להצדיק תקיפה של פלסטינים על-ידי מתנחלים, והוסיף כי מעגל האלימות רק מוכיח ששלום קבוע, מקיף וצודק הוא הדרך הקצרה והנכונה ביותר לספק ביטחון ויציבות לעמים הפלסטיני והישראלי, וכן לעמי האזור.
10 צפייה בגלריה
מחמוד עבאס בפגישה עם בלנקין
מחמוד עבאס בפגישה עם בלנקין
אבו מאזן. גינוי, לראשונה זה שנים
(צילום: EPA)
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לפיגוע ואמר: "הנפש נקרעת והלב דואב כשטרוריסטים מתועבים שוב שופכים את דמם של חפים מפשע. רוחנו האיתנה, שכבר גברה על פיגועים ומלחמות, תגבר גם הפעם על השנאה של אויבינו. אני שולח את תנחומיי למשפחות האבלות, ומתפלל עם כל בית ישראל להחלמתם של הפצועים. אני סמוך ובטוח שכוחות הביטחון יעשו את מלאכתם נאמנה, וקורא לציבור לגלות סולידריות ואחריות ולתת להם לפעול באופן נחוש, מהיר ומדויק".
שר החוץ יאיר לפיד מסר: "הלב עם המשפחות שהבשורה הקשה מכל הגיעה הערב לביתן. אני שולח ברכת החלמה מהירה לפצועים וחיזוק למשפחותיהם. מדינת ישראל חזקה. נילחם בטרור בכוח ובנחישות. כוחות הביטחון ניצבים בפני ימים מתוחים ואני מחזק אותם ומתפלל שישובו הביתה בשלום. זה ערב קשה מאוד. טרור אלים ואכזרי פוגע באזרחים חפים מפשע".
שר הביטחון בני גנץ אמר: "עברנו תקופות קשות כעם וכמדינה אל מול גלי טרור- ותמיד ניצחנו בנחישות ובעוצמה וכך יהיה גם הפעם. מערכת הביטחון כולה - צה"ל, השב"כ והמשטרה - תפעל בכל האמצעים כדי להחזיר את הביטחון לרחובות ישראל ואת תחושת הביטחון לאזרחים". גם השר לביטחון פנים עמר בר-לב התייחס לפיגוע ואמר: "נמשיך להילחם במלוא עוצמתנו עד שהטרור יוריד את ראשו. מדינת ישראל תעמוד איתנה בפני גל הטרור הנוכחי, כפי שעמדה בעבר. נשתמש בכל האמצעים".
פורסם לראשונה: 23:55, 29.03.22