4 צפייה בגלריה
גינוי חריף לפיגוע. ביידן ונתניהו
גינוי חריף לפיגוע. ביידן ונתניהו
גינוי חריף לפיגוע. ביידן ונתניהו
( צילום: EPA, יונתן זינדל)
בעולם מזועזעים מגל הטרור: ארצות הברית גינתה הלילה (בין שישי לשבת) את הפיגוע שאירע אמש בטיילת תל אביב, ואת פיגוע הירי שקדם לו בבקעת הירדן. "פגיעה באזרחים חפים מפשע, מכל לאום, היא בלתי מתקבלת על הדעת", אמר סגן דובר מחלקת המדינה. חרף המתיחות בין שני הממשלים, הבהיר הדובר כי "וושינגטון עומדת לצד ממשלת ועם ישראל. אנחנו נמצאים בקשר הדוק עם שותפינו הישראלים, ומאשרים מחדש את מחויבותנו המתמשכת לביטחונם". שגריר ארה"ב טום ניידס אף ביקר בזירה בתל אביב.
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, פרסם הודעה מקיפה על המצב הביטחוני, ואמר כי באירופה מודאגים מאוד "מההסלמה החמורה של האלימות בימים האחרונים בישראל, בשטחים הפלסטיניים הכבושים ובלבנון". הוא גינה את הפיגועים בתל אביב ובבקעה, והבהיר כי "זה חייב להיפסק". לאחר מכן ציין כי "התגברות האלימות מתרחשת בעקבות ימים של מתיחות ועימותים במקומות הקדושים, כולל התערבות והפעלת כוח של משטרת ישראל במסגד אל-אקצא. האיחוד האירופי מגנה את התקריות האלימות באתרים הקדושים ומזכירים שיש לשמור על הסטטוס-קוו שלהם".
"אנחנו גם מגנים את התקפות הרקטות חסרות ההבחנה על ישראל מעזה ומשטח לבנון", הוסיף בורל. "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה. יחד עם זאת, כל תגובה חייבת להיות מידתית. האיחוד האירופי קורא להפסיק לאלתר את האלימות המתמשכת. יש לעשות הכול כדי למנוע את התפשטות הסכסוך. אנו קוראים לכל הצדדים לנהוג באיפוק מירבי, להימנע מהסלמה נוספת ולקדם שקט לקראת החגים הדתיים המתמשכים".

4 צפייה בגלריה
גופת המחבל בזירה
גופת המחבל בזירה
זירת הפיגוע בתל אביב, אמש
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
אלסנדרו פאריני
אלסנדרו פאריני
"מעשה פחדני". אלסנדרו פאריני, הנרצח בפיגוע בטיילת
באיטליה נחרדו מהפיגוע בתל אביב, שבו נרצח התייר האיטלקי אלסנדרו פאריני ונפצעו תיירים איטלקים נוספים, לצד תיירים בריטים. אחרי ששר החוץ האיטלקי שוחח עם אביו של פאריני ועדכן אותו במותו, הוא גינה נחרצות את הפיגוע - שאותו כינה "נפשע". ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני הביעה תנחומים על מותו של פאריני, איחלה החלמה מהירה לפצועים והביעה סולידריות עם ישראל בעקבות "המתקפה הפחדנית". לפני כן אמרה כי היא עוקבת אחרי האירועים "בחשש". נשיא איטליה סרג'יו מטרלה שלח את תנחומיו לנשיא המדינה יצחק הרצוג ולמשפחתו וחבריו של פאריני, ואמר כי הפיגוע הוא "מעשה פחדני".
שגריר בריטניה בישראל גינה גם הוא את הפיגוע, שאותו כינה "מתקפת טרור מחרידה", והבהיר כי הוא נמצא בקשר עם הפצועים הבריטים. לגינויים לפיגוע בתל אביב הצטרפו עוד שורת מדינות, ובהן רוסיה, צרפת, גרמניה, פינלנד, אסטוניה ועוד.
על רקע העובדה שהמחבל הוא תושב כפר קאסם ערבי-ישראלי, יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, כתב אמש בטוויטר כי "זו לא דרכה של החברה הערבית והאזרחים הערבים בישראל". בחשבון הטוויטר שלו כתב כי ההנהגה הערבית, ובראשה רע"מ והתנועה האיסלאמית, "לא תקבל בשום צורה שימוש באלימות נגד כל אזרח ללא הבדל דת או גזע או לאום".
חברו למפלגה, ח"כ וליד טאהא, גינה גם הוא: "שולחים את תנחומינו למשפחת ההרוג, ומאחלים החלמה מהירה לפצועים. אנו מוקיעים כל פגיעה בחיי חפים מפשע וקוראים לסובלנות מכל הצדים. זו לא דרכם של תושבי כפר קאסם. העיר הייתה ונותרה מקום לחיים משותפים ורדיפת שלום".
ראש העיר כפר קאסם, עאדל בדיר, גינה גם הוא את הפיגוע ושלח תנחומים למשפחת ההרוג. "אנחנו מוקיעים כל פגיעה בחיי חפים מפשע וקוראים לסובלנות מכל הצדדים. זו לא דרכם של תושבי כפר קאסם". גם השר לשעבר עיסאווי פריג', תושב כפר קאסם, גינה את הפיגוע.