במהלך דיון סוער שהתרחש היום (ד') בוועדת החוקה, בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), אמר יו"ר הוועדה המייעצת לקרן וקסנר, מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל') עידו נחושתן, כי "הקרן מוצאת עצמה חשופה למסע שלם של דה-לגיטימציה רצוף בהאשמות ורמיזות מכוערות". הוא הוסיף כי "הקרן עומדת בראש מורם ובלב נקי מול כל הדברים הללו".
בינתיים, במשרד ראש הממשלה הודיעו כי השתתפות עובדי המשרד בתוכניות כגון "קרן וקסנר" הושהתה עד הסדרת ההתקשרויות בתוכניות אלו.
∙ לקריאת המסמך המלא שפרסמה הקרן לחצו כאן
ח"כ יאיר גולן (מרצ) שהשתתף בדיון, סיפר כי "ב-2003 יצאתי ללימודיי בקרן היישר מכיבוש רמאללה". הוא הדגיש כי לדעתו, "הדיון מתקיים מתוך כוונת זדון ושיקולים פוליטיים. התמיכה בחניכים אכן נדיבה אבל לא רק אני אלא רבים מהסטודנטים שנשלחים לחו"ל פותחים חסכונות, הוצאתי עשרות אלפי שקלים כדי לממן את שהייתי, אך הכרתי בכך שהשהות בהרווארד תורמת ליכולת השירות של המדינה".
ח"כ קרעי התפרץ לדבריו: "השווית את המדינה לנאצים". ח"כ גולן הגיב: "פאשיסט כמוך לא תרם למדינה רבע ממה שאני תרמתי. כמות הפעמים שסיכנתי נפשי למדינה לא דומה למה שאפס כמוך תרם".
לאחר מכן אמר: "הדיון הזה הוא חלק ממסע הפחדה כלפי אנשים שתרמו מיטב שנותיהם לישראל. כל סטודנט בוחר תוכנית לימודים ומרצים מתוך מאות מרצים שאינם כולם מאותו בית מדרש. לקחתי קורסים שאינם עוסקים בשום גוון פוליטי ולכן אין להאשים את הקרן באינדוקטרינציה כלשהי. כבוגר הקרן, מה שלמדתי בהרווארד תרם רבות ליכולתי להיות קצין טוב יותר ומשרת ציבור טוב יותר. קרן וקסנר תורמת רבות לשירות הציבורי ואין בוגר שלה שלא יעיד שתפקודו השתפר, אנחנו משתרעים על כל קצוות הקשת הפוליטית".
אלוף (מיל') נחושתן הוסיף: "תנו לנו להמשיך לתת לשירות הציבורי את המיטב". יוזם הדיון, ח"כ שלמה קרעי (ליכוד), אמר: "מדובר בקרן זרה עם השפעה לא-דמוקרטית ואף אנרכיסטית. הנאמנות הכספית והאידיאולוגית מסכנת את המדינה. אם ההשתתפות לא תופסק - נקבע זאת בחוק".
ח"כ קרעי הסביר בדבריו כי "המטרה שלי היא לגרום לכך שמדינת ישראל וכל רשות שלה לא ישלחו פקידי ציבור אל הלא נודע, אל קרן זרה עם השפעה לא דמוקרטית ואף אנרכיסטית. נציגי ציבור שקיבלו במישרין או בעקיפין מיליון שקל בניגוד לחוק המתנות.
4 צפייה בגלריה
אהוד ברק באולפן ynet
אהוד ברק באולפן ynet
אהוד ברק באולפן ynet
(צילום: אבי מועלם)
"מדוע בכירי המדינה ממשיכים לקבל שכר כשהם שוהים בקרן? הסיפור של הקרן עם אהוד ברק מעלה תהיות רבות. אחרי שנים של שתיקה נזכרה הקרן להוציא מסמכים לתקשורת ומפרטת בגין מה קיבל ברק את הכסף. המסמך, לפי המידע שבידי, מלא בשקרים ותתוכנו מעלה שאלות קשות. מה רצו להשיג ממנו עם סכום הזוי כזה תמורת 300 עמודים?".
4 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
שלמה קרעי
(צילום: אבי מועלם)
"בנוסף, הקרן הצהירה שהכסף שניתן הוא במסגרת פילנתרופיה ואומרת שרק מחקר אחד הוגש והיא לא ביקשה החזר על היתר", המשיך קרעי"גם נתוני השנים מעלים תהיות: ב-2004 ברק הכריז על התמודדות לראשות מפלגת העבודה ורק בספטמבר 2005 פרש מהמרוץ. האם יש כאן תמורה אסורה למרוץ שלו? והכי מדאיג זה מועד הוויתור של הקרן על הכסף שהיה אמור להחזיר לה, עם מינויו לשר הביטחון. קרן זרה ועשירה נותנת מימון עתק לשר ביטחון בישראל. רק תארו לכם איזה חקירות היו נפתחות אם זה היה מהצד הפוליטי השני".
לדברי יוזם הדיון, "לפי הפרסומים בארה"ב, ג'פרי אפשטיין הפדופיל המורשע היה חלק אינטגרלי מהקרן. איך אתם מעזים לומר שהוא 'רק טיפל במסמכים'? הקרן קבעה שהוא לא תרם אפילו דולר. לפי המידע שבידינו הוא תרם 9.5 מיליון דולר לפחות".
4 צפייה בגלריה
מחאת הדלגים השחורים בכיכר רבין
מחאת הדלגים השחורים בכיכר רבין
ח"כ יאיר גולן
(צילום: מוטי קמחי)
אלוף (מיל') נחושתן הוסיף: "הקרן הבהירה היטב כי אפשטיין מילא תפקיד מינהלי בלבד עד שסולק ממנה ב-2017. לא היה לו כל תפקיד בהובלת הקרן והוא לא תרם לה דולר אחד". לדברי נחושתן, "הקרן הבהירה היטב את טיב ההתקשרות עם ברק - לפני כ-15 שנה - והיא אף נבדקה על-ידי הרשויות המוסמכות ונמצא שאין בה פסול".
"אין כל הצדקה לפגיעה במפעל פילנטרופי ובשמו של אדם שתרם עשרות שנים הון עצום לטובת מדינת ישראל", הוסיף אלוף (מיל') נחושתן.
4 צפייה בגלריה
"אין כל הצדקה לפגיעה במפעל שתרם הון עצום לטובת מדינת ישראל". אלוף (במיל') עידו נחושתן
"אין כל הצדקה לפגיעה במפעל שתרם הון עצום לטובת מדינת ישראל". אלוף (במיל') עידו נחושתן
"אין כל הצדקה לפגיעה במפעל שתרם הון עצום לטובת מדינת ישראל". אלוף (במיל') עידו נחושתן
(צילום: אבי רוקח)
תמר פלד עמיר, ראש אגף עתודות במשרד ראש הממשלה, אמרה בדיון כי "פעילות תוכנית וקסנר הוסדרה על-ידי הנציבות וידועה כאחת התוכניות היוקרתיות. אנחנו שמחים על המהלך להסדרת הגופים החוץ ממשלתיים והסדרת התכניות מהסוג הזה ומנכ"ל משרד רה"מ ביקש לקדם את ההסדרה החשובה בהשתתפות משרדנו. הוא ביקש לעדכן כי עד שיוסדרו ההתקשרויות עם גופים חוץ ממשלתיים בתכניות השתלמות מהסוג הזה, הוא מבקש להקפיא את השתתפות עובדיו בתוכניות מסוג זה".
ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) אמר כי "להטיל דופי בבוגרי הקרן זה פשוט פשע. היא לוקחת אותם להרווארד שילמדו מטובי המרצים. אני מציע להתקשר לרשות המיסים, יש תיקי מניות במיליונים שעדיין לא נחקרו ואתם מלינים על עובדי ציבור שקיבלו מיליון שקל?
"ח"כ קרעי הוא ד"ר שמופעל על-ידי ילד שאני לא רוצה לומר באיזה מועדון הסתובב. אין שקר גדול מזה ואין פשע גדול מזה ואין הטלת דופי גדולה מזו. אתם צריכים להתבייש במה שאתם עושים. לא תעשו פה דיקטטורה לדעות של אנשים טובים".
עו"ד שיר ביגמן אזולאי מהלשכה המשפטית של נציבות שירות המדינה הבהירה בדיון כי "הטענות הועלו בעבר ונבחנו על ידי הנציבות ומשרד המשפטים ונדחו. במקרה דנן אין המדובר במתנה אישית אלא בשיתוף פעולה בין מדינה לבין הקרן כשהמטרה המשותפת היא הכשרה של מיומנויות ופיתוח מנהיגות. חוק חובת מכרזים לא חל במקרה דנן כי לא מדובר בעסקה. אין רכישת שירותים ואין העברת כספים לגורם חיצוני. יש פרטים נוספים כגון מעוז וקרן מנדל שגם איתם יש שיתופי פעולה".
קרן וקסנר פרסמה הבהרה על התשלומים שהעבירה לראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. לפי הקרן, ברק קיבל תשלום עבור שני מחקרים - בעניין הלקחים מהסכסוך הישראלי-פלסטיני ובענייני מנהיגות, והשלים רק את הראשון. בהודעה מטעם הקרן נכתב: "במהלך עשרות שנות פעילותה, העסיקה הקרן אישים ומנהיגים ישראליים בתפקידים שונים. בתקופה בה ראש הממשלה והרמטכ"ל לשעבר אהוד ברק היה אזרח פרטי שפרש מהשירות הציבורי, ראתה הקרן הזדמנות ייחודית להעסיקו בעבודת מחקר".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה