שופכים אור על "הסוד" של אהוד ברק: הארגון הפילנתרופי קרן וקסנר פרסם היום (חמישי) הבהרה על העסקתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק - ודחתה את הטענות נגדה שפורסמו לדבריה כדי לפגוע בשמה הטוב. לפי הקרן, ברק התבקש להכין מחקר על הלקחים מהסכסוך הישראלי-פלסטיני ובענייני מנהיגות לצורך לימודי המנהיגות של הקרן.
∙ לקריאת המסמך המלא שפרסם הארגון לחצו כאן
בהודעה מטעם הקרן נכתב כי "הקרן היא ארגון ללא מטרות רווח הפועל במדינת אוהיו ארה"ב, העוסק בפיתוח מנהיגות מתנדבת ומקצועית בצפון אמריקה ומנהיגות מקצועית בשירות הציבורי בישראל וזאת מתוך רצון והחלטה של מייסדי הקרן לחזק את המנהיגות בקהילות היהודיות ובמדינת ישראל ממניעים ציוניים. במהלך עשרות שנות פעילותה, העסיקה הקרן אישים ומנהיגים ישראליים בתפקידים שונים.
2 צפייה בגלריה
אהוד ברק באולפן ynet
אהוד ברק באולפן ynet
אהוד ברק באולפן ynet
(צילום: אבי מועלם)
"בתקופה בה ראש הממשלה והרמטכ"ל לשעבר אהוד ברק היה אזרח פרטי שפרש מהשירות הציבורי, ראתה הקרן הזדמנות ייחודית להעסיקו בעבודת מחקר שתניב בסופו של תהליך 2 כתבי יד: הראשון בתחום הלקחים שנצטברו מהסכסוך במזרח התיכון והשני בתחום המנהיגות, לשימושה במסגרת לימודי המנהיגות של הקרן. מר ברק ביצע והשלים מחקר בין 267 עמודים בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני אשר נמסר לקרן כמתבקש".
"באשר לחלקה השני של העבודה העוסק בנושא המנהיגות, נעשה מחקר והקרן קיבלה לידה תקציר, אך לא קיבלה לידיה כתב יד שלם", הוסיפו לכתוב.
עוד נמסר כי "הנהלת הקרן בארה"ב באותה העת (לפני קרוב ל-15 שנה), לאחר שקיימה בירור, שקלה והחליטה כי יש די בעבודה שנעשתה ובחומרים שקיבלה בפועל על מנת לסיים את הפרויקט ולהצדיק את התשלום. התשלומים למר ברק דווחו פומבית על ידי הקרן בדוחות מסוג "990" של רשות המסים של ארה"ב לשנים 2004 ו-2006. אנו מבקשים בזאת לשים קץ לרמיזות מכוערות, לספקולציות ולשמועות שנועדו לפגוע בשמה הטוב של הקרן ללא הצדקה". בתמורה לעבודתו, קיבל ברק 2.3 מיליון דולר מהקרן.
2 צפייה בגלריה
ג'פרי אפשטיין המיליארדר ו עבריין המין
ג'פרי אפשטיין המיליארדר ו עבריין המין
ג'פרי אפשטיין המיליארדר ו עבריין המין
המסמך גם מפרט על מעורבותו של המיליארדר ג'פרי אפשטיין בפעילות הקרן, ונכתב כי הוא פוטר על ידי משפחת וקסנר ב-2007 כשעלו חשדות ראשונים על פדופיליה.
"תפקידו של אפשטיין היה מוגבל לטיפול במסמכים ובניירת הקשורה בהעברת תמיכתה הכספית של משפחת וקסנר אל הקרן", נכתב, ובשלושה סעיפים תואר כי "אפשטיין לא ייסד את הקרן ומעולם לא היה מעורב בקביעת מדיניותה, לאפשטיין לא היה כל תפקיד בהובלת הקרן ופעילותה וכי לא הייתה לו מעורבות כלשהי באיתורם, בדיקתם או בחירתם של המשתתפים בתוכניות הקרן באוניברסיטת הרווארד או בכל מקום אחר".

עוד ביקשו להדגיש בארגון "כי בניגוד לפרסומים שגויים או מגמתיים המובאים מפי גורמים בעלי עניין לפגוע בתוכנית – ג'פרי אפשטיין לא תרם לקרן אפילו דולר אחד מעולם".
המכתב שפרסם הארגון מגיע אחרי תקיפות חוזרות ונשנות נגד הקרן, שבשיאה כינה אותה בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו, "כת של פדופילים". בישראל ישנם 260 בוגרים של הקרן, ובתגובה לדברים שוקלים כמה מהם להגיש תביעת דיבה נגד נתניהו הבן.
ח"כ שלמה קרעי מהליכוד התייחס להודעה ואמר: "הדיון שיזמתי על קרן וקסנר יתקיים ברביעי שבוע הבא ופתאום הקרן מוציאה שני מכתבים. אחד ליו"ר הוועדה בבקשה להזמין את בוגריה לדיון ולדחות את הדיון בשבוע, והשני סוף סוף על אהוד ברק. פתאום החליטו לשים קץ לשמועות?".