3 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
בנט ופורדו
(צילום:אלכס קולומויסקי, AFP)
ישראל מגבירה את המתקפות החשאיות בתוך איראן - ומותירה את ארצות הברית באפלה לגבי זה. כך אמרו ל-CNN בכירים בעבר ובהווה בממשל האמריקני, על רקע רצף הדיווחים מאיראן על מותם המסתורי של כמה מהנדסים.
"המצב באיראן נהיה מאוד מתוח", אמר בכיר בממשל, שלושה שבועות לפני המסע הראשון של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן למזרח התיכון, שבו יבקר בישראל, ברשות הפלסטינית ובסעודיה. גורמים בממשל אמרו ל-CNN כי אינם סבורים שביידן הוא האחראי הבלעדי לעצור את איראן, וציינו כי במהלך המסע הנשיאותי בחודש הבא הם מקווים לשמוע משותפיהם במזרח התיכון מה עוד הם יכולים לעשות כדי להשפיע על ההתנהגות האיראנית.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אנתוני בלינקן ביקור נגב קבר בן גוריון שדה בוקר ישראל פסגת הנגב
יאיר לפיד אנתוני בלינקן ביקור נגב קבר בן גוריון שדה בוקר ישראל פסגת הנגב
לפיד ובלינקן
(צילום: רפי בן חקון, שלומי אמסלם, לע״מ)
בכתבה צוטטו אותם בכירים בעבר ובהווה שאמרו כי "בינתיים נראה שישראל רוצה יותר ויותר לקחת את העניינים לידיה. זרועות המודיעין הישראלי הגבירו את המתקפות החשאיות על מהנדסים ויעדים בתוכנית הגרעין של איראן, ומותירים את ארצות הברית באפלה לגבי זה".
הערב שוחח ראש הממשלה הבא, שר החוץ יאיר לפיד, עם מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן. השניים שוחחו על ביקור הנשיא ביידן ובהודעת מטעם לפיד נכתב כי הביקור יהווה הזדמנות להדגשת הקשר האישי העמוק של הנשיא לישראל, למחויבות ארצות הברית לביטחון ישראל ולחיזוק ישראל באזור.
"לביקור יש השלכות משמעותיות על האזור ועל המאבק באיראן ופוטנציאל אדיר לשדרג משמעותית את היציבות והביטחון האזוריים", נכתב בהודעה. לפיד אף עדכן את מזכיר המדינה על טיסתו הקרובה לטורקיה ועל הפעילות המשותפת נגד הטרור עם ממשלת טורקיה.
3 צפייה בגלריה
אנטזארי וארמולאי. באיראן חושדים: ישראל הרעילה אותם
אנטזארי וארמולאי. באיראן חושדים: ישראל הרעילה אותם
אנטזארי וארמולאי. באיראן חושדים: ישראל הרעילה אותם
מוקדם יותר היום הודיעה איראן שבקרוב היא תעמיד לדין שלושה "מרגלי מוסד" שנעצרו באפריל. גורם במערכת המשפט האיראנית אמר לסוכנות הידיעות הממלכתית IRNA: "לפי הערכות מודיעין, השלושה תכננו להתנקש במדעני גרעין שלנו". הגורם, מהדי שאמסבאדי, לא ציין מהיכן מגיעים העצורים.
בתחילת החודש דיווחו כלי תקשורת איראניים על מותם המסתורי של המדענים איוב אנטזארי וקמרן ארמולאי. בהמשך דיווח ניו יורק טיימס שאיראן חושדת שישראל הרעילה מזון שאכלו שני המדענים. אנטזארי היה מדען תעופה שהיה אחראי על כמה פרויקטים גדולים במכון מחקר ופיתוח בעיר יזד במרכז איראן. היה מדען גרעין שעבד במתקן בנתנז, שבו אירעו בעבר כמה פיצוצים שיוחסו לישראל.
משרד המודיעין האיראני הודיע בסוף אפריל על מעצרם של שלושה בני אדם בחשד ש"ריגלו לטובת המוסד". שלושת ה"מרגלים" נעצרו בדרום-מזרח המדינה, במחוז סיסטאן ובלוצ'יסטן – שנמצא בקרבת הגבול עם פקיסטן. התקשורת האיראנית לא ציינה אם מדובר באזרחים איראנים או באזרחים זרים. אחרי מעצרם דיווחו באיראן שהשלושה חשודים בהפצת מסמכים ומידע מסווג.
איראן, יש להדגיש, נוהגת לדווח מפעם לפעם כי הצליחה לעצור סוכנים או מרגלים מטעם ישראל או ארה"ב. בכמה מקרים אותם עצורים אף הוצאו להורג: לפני שנתיים הוציאה איראן להורג אדם שהורשע בהדלפת המידע שסייע לכאורה לאמריקנים לחסל את מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני, בתקיפה בנמל התעופה של בגדד בינואר 2020.