2 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו ,סתיו שפיר
יאיר נתניהו ,סתיו שפיר
יאיר נתניהו וסתיו שפיר
(צילום: נדב אבס)
בית משפט השלום בתל אביב קבע הבוקר (יום חמישי) שיאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יפצה את חברת הכנסת לשעבר סתיו שפיר ב-40 אלף שקלים בגין לשון הרע. בנוסף הוא ישלם הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין של 20 אלף שקלים ו-10,000 שקלים נוספים על התביעה שהגיש נגד שפיר ונדחתה. גם בזמן הדיונים בבית המשפט, נזכיר, קילל נתניהו הבן את שפיר, כשכינה אותה "כלבה".
השופט אביים ברקאי, נציין, קיבל את התביעה של שפיר רק בחלקה - כשקבע ששלוש אמירות של נתניהו הבן כלפי שפיר היוו לשון הרע: "חובבת פדופילים" וייחוס חברות עם פדופילים; "תמצאי כבר בעל ערבי קבוע שלא יזרוק אותך"; "את לעומת זאת חייבת למשלם המיסים שמונה מיליון שקל". בנוסף, דחה השופט את התביעה הנגדית שהגיש נתניהו נגד שפיר, כשקבע שעומדת לה הגנת "אמת דיברתי" על אמירות כמו "גזען", "מטרידן" ו"מתבטל מכספנו". לדברי השופט, "על פניו, הנתבע אכן נהנה מכך שהוצאות הדיור, האוכל והמחייה היומיומיים שלו ממומנים מכספי מדינת ישראל. די בכך כדי להקים לתובעת הגנת 'אמת דיברתי' ביחס לטענה בדבר התנהלות הנתבע 'מכספנו'".
לגבי טענת שפיר שיאיר הוא "מטרידן", קבע השופט כי "התובעת גם הפנתה לצו למניעת הטרדה מאיימת שהוצא נגד הנתבע, שבמסגרתו הורה בית משפט השלום בירושלים לנתבע להסיר ציוצים שפרסם וכן הורה לנתבע להימנע מהטרדת אנשים מסוימים, שנזכרו בצו, למשך שישה חודשים. בנסיבות העניין קמה לתובעת הגנה מכוח החוק בכל הקשור לכינוי 'מטרידן'".

השופט ציין כי פרסומיו של נתניהו הבן אינם אפילו "הבעת דעה" - אפילו אם היה בהם תום לב. לדבריו, "מה הייתה אותה דעה שהביע הנתבע? דעה לפיה התובעת חובבת פדופילים, או דעה שהתובעת נזרקת על-ידי 'בעליה', או דעה שלפיה התובעת חייבת שמונה מיליון שקל? אלה אינן הבעות דעת אלא ציון עובדות גרידא. ועובדות אלה היה על הנתבע להוכיח". עם זאת השופט קבע כי "על אף שאיני מקל ראש בטענות התובעת ביחס לאמירות המכפישות - אין באמירות האלה משום הטרדה מינית".
לגבי טענת יאיר נתניהו על "בעל ערבי", קבע השופט כי "העובדה שהנתבע בחר לצרף 'בעל ערבי' למכלול העלבונות לתיאור הכיעור של התובעת מבחוץ והכיעור מבפנים - מלמדת שהוא ראה בביטוי זה עלבון. אין מדובר בפרט אינפורמטיבי תמים. ההפניה אל 'בעל ערבי' הובאה במסגרת שטף העלבונות שאליהם התכוון התובע. כאשר הכינוי 'ערבי' מופיע כחלק מניסיונות לעלוב בתובעת, הרי הדבר תומך בטענת התובעת המייחסת לנתבע גזענות".
שפיר אמרה לאחר ההכרעה כי "משפחת נתניהו צריכה ללמוד שלאלימות שלה יש מחיר. זה מתחיל באבא שמשתלח ברוב העם, וממשיך בבן שחושב שהוא מעל החוק. הם לא יכולים להמשיך לשקר, להסית, להטריד ולהפיץ שנאה, הימים בהם אף אחד לא שם להם גבול נגמרו. הציבור הישראלי התעורר. אני אמשיך להילחם כדי שההסתה לא תצליח להפחיד אף אחד מלהילחם על האמת".
2 צפייה בגלריה
עו"ד שוורצמן, עו"ד רוזן ועו"ד קלעי
עו"ד שוורצמן, עו"ד רוזן ועו"ד קלעי
עו"ד שוורצמן, עו"ד רוזן ועו"ד קלעי
(צילום: פליקס רטברג)
לפני כן צייצה שפיר בטוויטר: "חדשות טובות: יאיר נתניהו הפסיד בתביעת הדיבה ויחוייב לשלם על הבריונות והשקרים שלו 70 אלף שקלים. אולי סוף סוף ילמד שלהתנהגות המבזה שלו יש מחיר. אשקיע את הכסף במאבק בהסתה ובאלימות נגד נשים, ונדאג שאנשים כמו יאיר לא יצליחו להרתיע אף אחת מלהילחם על עמדותיה". את שפיר ייצגו עורכי הדין אוהד רוזן ונתן שוורצמן ממשרד קלעי רוזן ושות'.
יאיר נתניהו כתב בתגובה לפסק הדין כי הוא ובני משפחתו נרדפים: "פסק הדין שניתן נגדי היום על ידי השופט אביים ברקאי הוא נדבך נוסף כחלק מהרדיפה המשפטית נגדי ונגד בני משפחתי. מאז הייתי בן 5 אני מתמודד מול מערכת תעמולה ורצח אופי נגדי ונגד בני משפחתי, שאיש במדינת ישראל לא ידע כמוה. כולם יודעים להזדעזע מהתגובות שלי נגד המלעיזים ומוציאי דיבתי, אבל לא מתייחסים להכפשות נגדי. כך גם נהג השופט בפסק הדין הנוכחי".
יאיר נתניהו הוסיף: "בית משפט אמור להתנהל בזירה משפטית ולא להכניס שיקולים פוליטיים, לצערי לא כך הם פני הדברים כששופטים מגיעים לדון בענייני. הוא תקף את השופט שנתן את ההחלטה: "לא יעלה על הדעת שבטויים מכפישים נגדי מצד שפיר יתקבלו בהבנה והבלגה, ומצד שני להאשים אותי בדברי בלע".
עורך הדין יניב לנקרי מפירמת לנקרי ושות', בא כוחו של נתניהו, מסר בתגובה: "אנו עדיין לומדים את פסק הדין אשר קבע דיבה מצומצמת מאוד נגד מרשי ודחה כליל את עילת ההטרדה המינית. כבר כעת ניתן להסיק בוודאות כי אמירות בוטות ומוכחות מצד שפיר שעליהן היא נתבעה - זכו להכלה שגויה לטעמנו מבית המשפט. למעשה, אמירות כמו גזען, בטלן, שקרן מטרידן לא מהוות דיבה לשיטת בית המשפט. המשך יבוא".

בדיון בשלב ההוכחות בנובמבר האחרון קילל נתניהו הבן את שפיר. בדיון שפיר ופרקליטיה טענו כי נתניהו הגיב לביקורת שהיא מתחה בפייסבוק נגד התנהלותו של אביו כראש ממשלה בחג הפסח בעת סגר הקורונה, כשאירח בביתו את בנו השני, אבנר, למרות הסגר. יאיר נתניהו כתב על כך בתגובה: "את בטוחה שאת רוצה לדבר על מוסר, לאור הפרויקט הכושל שניסית להקים עם חובב הפדופילים ומבקר קבוע באי הפדופילים של אפשטיין? מכוערת מבחוץ ומבפנים. תמצאי כבר בעל ערבי קבוע שלא יזרוק אותך. תלכי לאיזה כפר, תתאסלמי ותעזבי אותנו בשקט".
עורך דינו של נתניהו רמז שהיא הביאה את העימות על עצמה: "אני אומר לך שאת פתחת, הזמנת את הבן של ראש הממשלה לקרב ואת למעשה זו שיורה חיצים בצורה אישית. את מצפה מהתובע שחדשות לבקרים שומע טינופים על אביו ואמו, לא רק ממך, לא יגיב?". שפיר הסבירה כי "ראש הממשלה הוציא לתקשורת תמונה שלו חוגג את ליל הסדר יחד עם בני משפחתו כדי להוציא את העיניים. אני ראיתי בזה בוז גדול והגבתי. אתה אומר שמישהי מזמינה התקפה מינית מילולית? זו התייחסות לקורבן כמי שהביא על עצמו את הפשע. זו אסטרטגיה של נתניהו". נתניהו הבן העיר כי שפיר "גונבת את שמונה מיליון שקלים מהציבור", הוצא מהאולם וסינן לעבר שפיר קללה: "כלבה".