3 צפייה בגלריה
לירון דרור אמא של גוני
לירון דרור אמא של גוני
גוני בת ה-10 חודשים, שנרצחה על ידי אביה
תקדים בבית המשפט לענייני משפחה: בסוף השבוע בית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה חייב את משרד הפנים לשנות את שם משפחתה של התינוקת גוני, שנרצחה לפני כשנתיים וחצי על ידי אביה ברק בן עמי, בהיותה בת 10 חודשים. פסיקת בית הדין מגיעה עקב פנייתה של האם לירון דרור למשרד הפנים, בבקשה כי בתה לא תישא את שמו של האב שרצח אותה.
פרשת הרצח הקשה התרחשה כאמור לפני כשנתיים וחצי, כאשר בן עמי רצח את בתו התינוקת, ולאחר מכן ניסה לרצוח את אשתו ואת בתם הגדולה בביתם בהוד השרון. בן עמי נידון בשנה שעברה למאסר עולם ועוד 20 שנות מאסר, וכן נשללה ממנו האפוטרופוסות על בתו שניצלה מניסיונו לרצוח אותה.
3 צפייה בגלריה
לירון דרור עם תמונת בתה גוני ז''ל בגזר הדין בבית המשפט המחוזי לוד
לירון דרור עם תמונת בתה גוני ז''ל בגזר הדין בבית המשפט המחוזי לוד
לירון עם תמונתה של גוני בבית המשפט
(צילום: יובל חן)
לאחר הרצח, לירון מיהרה לשנות את שם המשפחה שלה ושל בתה הבכורה לשם נעוריה, "דרור", אך משרד הפנים דחה את בקשתה לשנות גם את שמה של גוני, בנימוק כי לא ניתן לשנות את שמו של אדם שכבר אינו בחיים. עוד מסרו לאם כי החלופה היחידה היא להסיר את שם המשפחה מהרישום, כך שרק שמה הפרטי של גוני יופיע על הספח. במהלך הדיון בבית המשפט אמרה לירון: "הצדק אינו שלם כאשר גוני נשארה מאחור ונושאת ומחוברת לשם משפחתו של זה שנטל את חייה באכזריות".
כאמור, בית המשפט חייב בפסיקתו התקדימית את משרד הפנים לשנות את שם משפחתה של גוני מ"בן עמי" ל"דרור". בנוסף, בית הדין מתח ביקורת על הפרקליטות לנוכח עמדתם העיקשת, וכן על העובדה כי שלחו לדיון כה רגיש מתמחה במקום פרקליט מנוסה, וחייב את המדינה לשלם את הוצאות המשפט של האם, בסך 10 אלף שקלים.
השופטת עידית בן-דב ג'וליאן נימקה: "זכותה של הפעוטה גוני ז"ל לכבוד במותה, כרוכה וממשיכה את זכותה לכבוד בחייה, כרצף מתמשך המעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. זו זכותה של הפעוטה שנרצחה בידי אביה שלא להיקשר בעבותות לשם משפחתו של מרצחה אשר התכוון להשמידה ביחד עם אמה ואחותה". עוד קבעה כי "התוצאה שנגרמת מעמדת משרד הפנים היא תוצאה מנוגדת לעקרונות הצדק והמוסר".
3 צפייה בגלריה
ברק בן עמי שנאשם ברצח בתו גוני וניסיון רצח אשתו לירון ובתו הבכורה
ברק בן עמי שנאשם ברצח בתו גוני וניסיון רצח אשתו לירון ובתו הבכורה
לירון: "השופט עשתה צדק לגוני". ברק בן עמי בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
בפוסט שהעלתה לירון לאחר מתן פסק הדין, היא כתבה:" השבוע, תודות לשופטת אכפתית, שהייתה קשובה ורגישה מעבר לחוק היבש, קיבלתי טיפונת של שקט נפשי. השופטת נתנה, בניגוד לעמדת הרשויות, פסק דין הצהרתי תקדימי ומנומק בן שבעה עמודים של עשיית צדק לגוני".
באת כוחה של האם, עו"ד רותי אלדר, המייצגת אותה מטעם הסיוע המשפטי לנפגעי המתה, מסרה: "הסתבר שלפי החוק אין אפשרות לשנות שם של נפטר, אבל החלטנו לנסות בכל זאת לשכנע את בית המשפט לשנות את שמה של גוני. השופטת דחתה את עמדת משרד הפנים ואף נתנה פסק דין הצהרתי, תקדימי, צודק, אנושי ורגיש".