1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, טליה איינהורן
נפתלי בנט, טליה איינהורן
בנט ואיינהורן
(צילום: רויטרס, Gary Yohler)
מזכיר הממשלה שלום שלמה הודיע לפרופ' טליה איינהורן, חברת הוועדה המייעצת למינויים בכירים, שאם ראש הממשלה יחליט להדיח אותה, לאחר השימוע שהיא תעבור אצל מזכיר הממשלה, הדברים יובאו להחלטת ממשלה. משמעות הדברים היא שבנט מתכנן להדיח את איינהורן בהחלטת ממשלה.
כפי שנחשף ב-ynet ו-"ידיעות אחרונות" איינהורן כתבה למזכיר הממשלה, בעקבות הזימון שקיבלה לשימוע לפני הדחה, כי "אני רואה בניסיון להדיח אותי מהוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה ניסיון השתקה והטלת אימה כנגד כל אזרח ישראלי המבקש להביע ביקורת עניינית, גם אם נוקבת, במסגרת זכות היסוד לחופש הביטוי השמורה לו".
עוד כתבה איינהורן כי "באוקטובר 2018 מוניתי על ידי ממשלת ישראל לכהן כחברה בוועדה למשך תקופה של שמונה שנים. ראש הממשלה דהיום, נפתלי בנט, היה בין חברי הממשלה שהצביעו בעד מינויי כשומרת סף. תקופת הכהונה נועדה להבטיח שהוועדה המייעצת תהיה בלתי תלויה ומנותקת משיקולים פוליטיים. הניסיון לסלק אותי מהוועדה משקף רצון להפוך אותה לוועדה פוליטית ולחותמת גומי". כמו כן דרשה ממנו לקבל את חוות דעתו של היועמ"ש שאישר לקיים את השימוע שלה.
שלמה השיב לאיינהורן, כי לא ניתנה חוות דעת של היועמ"ש. "כל שנאמר במכתבי אלייך ובו הזמנה לשימוע באשר לאפשרות של סיום כהונתך כנציגת ציבור בוועדה המייעצת למינויים בכירים – כי קיום הליך השימוע על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה. ואכן ההיבטים המשפטיים שנוגעים להליך השימוע תואמו עם היועץ המשפטי לממשלה".
שלמה ציין שהשימוע ייערך על ידו ובתום השימוע ימסור את המלצתו לראש הממשלה. "אם לאחר שקילת כלל השיקולים הרלוונטיים, יחליט ראש הממשלה כי יש להפסיק את חברותך בוועדה הציבורית, הוא יביא את הדברים להחלטת הממשלה, שהיא הגורם המוסמך. יודגש כי אבחן את הסוגיה ואת כל טענותייך בלב פתוח ובנפש חפצה, וכך גם ראש הממשלה והממשלה כולה אם וככל שיידרשו לנושא".
שלמה הציע לאיינהורן להעביר את טענותיה בהתייחס למכתב השימוע עד 14 בספטמבר. "לאור בקשתך להישמע גם בעל פה, ייקבע לשם כך מועד, בתיאום עימך ככל שניתן, בראשית השבוע הבא", כך מזכיר הממשלה.
כפי שנחשף לראשונה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", בנט הורה להדיח את איינהורן מהוועדה. הסיבה, לדברי מקורות בכירים: איינהורן נתפסת כמוטה פוליטית נגד הממשלה, והיא אף שיתפה לכאורה פוסטים שלפיהם ניתן להתרשם שהממשלה אינה לגיטימית בעיניה. כך, למשל, בעבר היא כתבה בטוויטר: "שום מתכון יח"צ לא יצליח להכיל את ממשלת 'ריפוי' שבאפס מעש מדרדרת מיום ליום את בריאות הציבור הבריא שקיבלה לידיה".