2 צפייה בגלריה
נתניהו וביידן
נתניהו וביידן
נתניהו וביידן
( צילום: EPA, AP)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח הערב (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לראשונה אחרי ארבעה חודשים - ונתניהו הבהיר למעשה בשיחה כי ישלים את האישור הסופי של ביטול עילת הסבירות.
"נתניהו עדכן את נשיא ארצות הברית על כוונתו לגבש הסכמה ציבורית רחבה ליתרת התהליך", נמסר מלשכת ראש הממשלה, שם אמרו כי ביידן הזמין את נתניהו למפגש "קרוב" בארצות הברית. דובר הבית הלבן אמר כי ביידן הדגיש את החשיבות של "הסכמה רחבה" בישראל בנוגע לחקיקה. הוא אמר כי אין משמעות השיחה והפגישה שארצות הברית מודאגת פחות מהמהפכה המשפטית.
גורמים בבית הלבן אישרו לאחר ההודעה כי המנהיגים "סיכמו להישאר בקשר קרוב ולהיפגש בארצות הברית בהמשך השנה לצורך דיונים משותפים". ככל הנראה הם ייפגשו בספטמבר, עם הגעת נתניהו לנאום בעצרת האו"ם. השיחה התקיימה זמן קצר לפני תחילת ההצבעות בוועדת החוקה על ביטול עילת הסבירות, שאישורה הסופי צפוי בעוד שבוע.
השיחה התקיימה לפני המראתו הלילה של נשיא המדינה יצחק הרצוג לוושינגטון. לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, השיחה הוגדרה "חמה וארוכה". בלשכת ראש הממשלה אמרו כי "במוקד השיחה עמדו חיזוק הברית האיתנה בין המדינות; בלימת האיומים מצד איראן וגרורותיה והרחבת מעגל השלום האזורי; והמשך המאמצים לרגיעה ויציבות ביהודה ושומרון".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
שיחה בין ביידן לנתניהו, רגע לפני ביקור הרצוג
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
בהודעה נאמר כי "נתניהו עדכן את נשיא ארצות הברית בנוגע לחוק שיתקבל בשבוע הבא בכנסת ועל כוונתו לנסות לגבש במהלך פגרת הקיץ הסכמה ציבורית רחבה לגבי יתרת התהליך".
לפי ההודעה, "ביידן הזמין את ראש הממשלה נתניהו למפגש קרוב בארצות הברית. ראש הממשלה נענה בחיוב להזמנה וסוכם כי הצוותים של ישראל וארה"ב יתאמו את פרטי המפגש".
בשבוע שעבר, בריאיון ל-CNN, ביידן התחמק מהשאלה אם יזמין את נתניהו בקרוב לביקור בבית הלבן והזכיר כי הרצוג יגיע. "נתניהו עוד מנסה לפתור את הבעיות בקואליציה", אמר באותו ריאיון הנשיא האמריקני.
נתניהו אמנם אמר לביידן כי יפעל לגיבוש "הסכמה ציבורית רחבה להמשך התהליך", אבל לפי אחד מראשי הקואליציה שלו - יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' - יש בקואליציה "הסכמה מלאה" שהשלב הזה צריך להיות שינוי בחקיקה של הרכב הוועדה לבחירת שופטים. "זה השלב הבא שצריך לעשות אותו כמו שאנחנו עושים את הסבירות, בצורה קשובה עם פשרה", אמר.
מובילי המחאה אמרו בתגובה לדבריו של סמוטריץ' כי יש הסכמה בקואליציה להבאת החקיקה לוועדה לבחירת שופטים: "הפנטזיות של ראשי מפלגות הקואליציה להפוך את ישראל לדיקטטורה נחשפות כל יום. נתניהו רוצה שופטים שפוטים, לקחת החלטות בלתי סבירות בעליל, הוא מוכן לרסק את הצבא, הכלכלה ולקרוע את העם כדי להפוך לפוטין הישראלי. מחר הוא יום דרמטי לשרטט קווים ברורים: הדיקטטורה לא תעבור, לא ניתן לנתניהו להשמיד את הפרוייקט הציוני".