משנים סדרי רחוב: חנייה ב-6.70 שקלים לשעה במרכז תל אביב היא מאתמול (ראשון) היסטוריה עבור מי שמגיע מחוץ לעיר - שייאלץ להסתגל למחיר המעודכן שעומד על 12 שקלים.
אחת מהם, היא דנה רום, שמתגוררת בפתח תקווה ועובדת במרכז ת"א. "מי שמנהל את העיר הזאת הוא אליטיסט, חנייה היא משאב של כולם - ולא רשומה בטאבו", היא אמרה לאחר עדכון המחיר. במקום העלאת מחירי החנייה למגיעים לעיר, קוראת רום לעירייה להגביל גם את חניית התושבים עצמם: "עיריית תל אביב הקטינה את כמות החניות והנתיבים. אם כבר רוצים שינוי, יש להגביל את כמות המכוניות למשפחה שגרה בעיר".
3 צפייה בגלריה
מחיר חנייה תל אביב
מחיר חנייה תל אביב
המחיר מזנק, השעות יוארכו
(צילום: עיריית תל אביב)
3 צפייה בגלריה
חניה בתל אביב
חניה בתל אביב
חנייה בכחול לבן, המחיר החדש במרכז ת"א: 12 שקלים לשעה
(צילום: ניצן דרור)
גם עידו כהן, שמתגורר בנס ציונה ועובד במרכז העיר, מתקשה להסתגל לזינוק במחיר החנייה. "כמה עוד אפשר לעשוק את האזרחים?", הוא תוהה, "הכפלת מחיר חנייה זו אפליה קשה. אם כך, שתושבי ת"א ישלמו בכל עיר אחרת מחירים כפולים על כל דבר". בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות", הוא קרא להתערבות המדינה: "יש ראש עיר יותר מנותק מחולדאי? בזמן שמעלים כמעט את כל המחירים בחיינו, הוא מצטרף לחגיגה. זוכר שדוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה) אמר ש'החניות הן לא של אבא של חולדאי' והוא יטפל בזה. שיעשה משהו, נחנקנו".
ההחלטה של עיריית תל אביב להכפיל את מחיר החנייה התאפשרה בעקבות "רפורמת החנייה" שעברה בממשלה הקודמת במסגרת חוק ההסדרים. הרפורמה אפשרה לראשונה לרשויות המקומיות להעלות את מחיר החנייה באופן עצמאי, מבלי לקבל אישור על כך ממשרד הפנים וממשרד התחבורה, בין היתר במטרה לצמצם את השימוש ברכב פרטי במרכזי ערים וכדי לעודד שימוש בתחבורה ציבורית.
בחודש מרץ האחרון, לאחר שהודיעה עיריית תל אביב על כוונתה, אמר יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, כי ההחלטה אינה סבירה, וכי אם העירייה לא תחזור בה, יבוטל החוק שאפשר לרשויות להעלות תעריפי חנייה באופן עצמאי. באותו דיון, הסביר מנהל תכנון ותשתיות במשרד התחבורה, שי קדם, כי הכוונה הייתה לנהל ביקושים ולאפשר לרשויות לקבוע תעריף שישקף את עלות משאב החנייה. "בסוף צריך להבין שצריך לייצר איזון. אולי מה שקרה פה זה יציאה מאיזון - ואנחנו נבדוק איך מטפלים בזה", הוא הבטיח אז.
3 צפייה בגלריה
אזורי חנייה תל אביב
אזורי חנייה תל אביב
מפת התעריפים
(באדיבות: עיריית תל אביב)
בעירייה טוענים כי העלאת תעריפי החנייה היא צעד הכרחי במצב הנוכחי שבו מצוקת החנייה גוברת והביקוש גדול מההיצע. לדברי העירייה, שינוי נקודת האיזון יביא לכך שלתושבים שזקוקים לחנייה ציבורית יהיה קל יותר למצוא מקום ליד ביתם. בנוסף, מאחר שכיום מחיר החנייה ברחוב זול בהרבה מהמחיר האמיתי שלו, נוצר עודף ביקוש שמכביד על עומס החנייה והתנועה בחיפוש החנייה.
סגנית ראש העיר מיטל להבי, שגם מחזיקה בתיק התחבורה בעירייה, אמרה בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio כי "המחיר עדיין זול". לדבריה, "התחרות צריכה להיות מול החניונים. אנחנו רוצים שלאנשים יהיה יותר קל להיכנס לחניון ציבורי, לחניון של המשרדים או לחניון עסקי ולא להחנות בכחול לבן. בשביל זה צריך להעלות את המחיר". בדומה לטענת להבי, בעירייה ציינו כי גם לאחר העלאת התעריפים, מחירי החנייה בכחול לבן למבקרים במרכז העיר יהיו זולים ב-25% ממחירי החניונים העירוניים באחוזת חוף, וזולים עוד יותר מהחניונים הפרטיים הפרוסים ברחבי העיר.
מלבד עליית המחירים השעתיים, העירייה החליטה גם להאריך את מסגרת הזמנים המחייבת תשלום על חנייה. באזורי המרכז, החניה תהיה בתשלום בימי ו' עד השעה 17:00 במקום עד השעה 13:00 ובימי חול יהיה צורך לשלם עד השעה 21:00 במקום עד השעה 19:00. לכל הפחות, יהיה אפשר להתנחם בעובדה שהתמרורים המבלבלים שהכילו פסקאות בלתי נגמרות יוחלפו בטבלאות מסודרות.