דיילת של חברת אל על שהגיעה בטיסת מטען לעיר גואנגג'ואו שבדרום סין אובחנה כנשאית של זן האומיקרון, ומאז יום חמישי האחרון שוהה במתקן בידוד סיני. בחברת אל על ובמשרד החוץ נעשים כעת מאמצים להחזיר אותה לארץ מחר. התקווה היא להחזיר אותה בטיסה רפואית, במסגרת טיסת מטען נוספת של אל על.
1 צפייה בגלריה
דייל דיילת דיילים אילוס אילוסטרציה
דייל דיילת דיילים אילוס אילוסטרציה
הדיילת הגיעה בטיסת מטען, שחזרה ארצה בלעדיה. מאמצים להחזרתה בטיסה רפואית
(shutterstock)
טיסת המטען הגיעה לג'ואנגג'ואו כאמור ביום חמישי, והדיילת נמצאה חיובית לקורונה ונשלחה למתקן בידוד בבית חולים. הרשויות המקומיות ערכו לה בדיקת ריצוף גנטי, וזו אישרה בשבת כי היא נדבקה בזן החדש והמידבק יותר של הקורונה. המטוס וכל אנשי הצוות חזרו לארץ.
הדיילת אינה עצורה, אלא שוהה במתקן בידוד שממוקם בבית חולים מקומי. גורמים באל על אמרו שנעשים כעת מגעים להוציא אותה ממתקן הבידוד ולהעביר אותה לטיסת מטען נוספת של החברה, שכאמור תחזיר אותה לארץ בהטסה רפואית.
גורמים במשרד החוץ אמרו כי הסינים לא מאשימים את ישראל בייבוא האומיקרון לסין. הרשויות שם, יצוין, דיווחו כבר על כמה מקרי הדבקה בזן החדש בקרב נוסעים שהגיעו מחו"ל. סין מתמודדת כעת עם התפרצות קורונה מקומית בעיר שיאן, ודיווחה היום על שיא של 21 חודשים במספר הנדבקים היומי, אם כי עדיין מדובר במספר נמוך למדי ביחס לשאר העולם: 206 נדבקים.
המדיניות בסין כלפי הקורונה בתעופה היא נוקשה ביותר. מוקדם יותר החודש דווח על השפעת הנהלים על צוותי אוויר של חברת התעופה קתאי פסיפיק מהונג קונג, שהיא אמנם אזור מנהלתי שונה אך שואפת לאותה מדיניות קורונה כמו בכל סין. במסגרת המדיניות הסינית, כל הנכנסים לעיר בטיסות בינלאומיות מחויבים לבצע בדיקת קורונה. גם אם התוצאה שלילית, הנוסעים ואנשי הצוות משוחררים לבידוד בבית או במלון ולאחר מכן נדרשים לבצע בדיקה נוספת בתום שלושה ימים מהבדיקה הראשונה. אם התשובה חיובית נשלחים הנדבק או הנדבקת לבית חולים או למתקן בידוד ממשלתי, כמו Penny’s Bay הידוע לשמצה, שם נטען כי מכניסים אנשים לחדרים צפופים עם מעט או בכלל בלי לראות אור שמש.
אחד מטייסי החברה סיפר בראיון לרשת BBC: "שמו אותי בחדר שמזכיר בידוד בבית כלא. לא ראיתי אור שמש". האוכל נשלח אליו לחדר ולא הייתה לו אפשרות לעזוב את המקום. "כמעט בוודאות אתפטר באביב הקרוב", סיכם, "גם אם זה אומר שאעזוב בלי עבודה ואישאר בחוסר ודאות".
מאל על נמסר: "אשת צוות אוויר שנחתה עם טיסת מטען בסין ביום חמישי האחרון נמצאה חיובית לקורונה - ובהתאם לנהלים בסין הועברה להמשך בדיקה ובידוד בבית חולים מקומי. יתר הצוות שב ארצה לאחר שנמצא כי אינם חיוביים לקורונה. במהלך בירור רפואי נוסף נמצא כי אשת צוות האוויר היא נשאית של זן האומיקרון, זאת לאחר שאובחנה כשלילית לפני המראתה לסין. חברת אל על שומרת על קשר רצוף עם אשת צוות האוויר ועם גורמי משרד החוץ והבריאות. הקונסוליה בגוואנז'ו מלווה אותה ושומרת על קשר יומיומי ועל כך תודתנו הרבה. אנו מדגישים כי לא התקבלה שום תלונה בנושא, לא במשרד החוץ ולא במשרד הבריאות. בשעות אלה אנו פועלים להשבתה ארצה ומציינים כי היא חשה בטוב וללא סימני מחלה".