2 צפייה בגלריה
יואל דוד ז''ל
יואל דוד ז''ל
לנאו בן ה-9, שנהרג מהתנגשות משאית בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
התאונה הקטלנית שהתרחשה אמש (יום רביעי) בירושלים, שבה נהרג יואל דוד לנאו בן התשע, הפנתה זרקור לכמה סוגיות בעייתיות בכבישי ישראל. הראשונה והקטלנית ביותר - החיכוך הגובר בין משאיות להולכי רגל בתוך הערים. בעיה נוספת היא קיומם של רמזורים ירוקים כפולים, להולכי הרגל וגם לנהגים, ורף ענישה לא ברור במקרים אלו.
לנאו נהרג מפגיעת משאית שהובילה מערבל בטון בשדרות שרי ישראל בירושלים. המשטרה עיכבה לחקירה את נהג המשאית, לאחר שזה ביצע שחזור בזירת התאונה. יואל דודהוא ההרוג ה-279 מתחילת השנה, כאשר כמעט שליש מההרוגים (87) הם הולכי רגל. נתונים אלו זהים לכמות ההרוגים בתאונות משנים קודמות.

העובדה שהתאונה התרחשה ברחוב שבו מתבצעות עבודות בנייה רבות, בהן של בנייני מגורים ושל הרכבת הקלה, מעידה על המציאות המורכבת שנכפית על הולכי הרגל והנהגים בערים המרכזית בשנים האחרונות, עקב ריבוי הבנייה בתוכן. למעשה, רק בחודשים האחרונים נהרגו ארבעה ישראלים נוספים בשתי תאונות שונות בירושלים במעורבות אוטובוסים - שהתרחשו ברדיוס של כמה מאות מטרים מזירת התאונה שבה נהרג לנאו.
אמנם, בשל ריבוי העבודות מוצבים במקום בתקופה האחרונה פקחים שמסדירים את התנועה באזור, אך התושבים מעידים כי האזור עודנו מסוכן למעבר למרות נוכחותם. שמחה, תושב שכונת משכנות האומה הסמוכה לזירת התאונה, מתח ביקורת קשה על כל הגורמים המעורבים בריאיון עם ynet: "אני עובר פה בכל יום, זה זוועת עולם. האסון הזה היה יותר מצפוי, כי המדרכות כאן לא ראויות להליכה, ועל הפקחים אני בכלל לא רוצה לדבר".
גם מ', תושבת השכונה, הדגישה כמה העבודות באזור מסכנות את הולכי הרגל. "במקום התאונה אין שפה למדרכה, הילד לא יכול היה לדעת עד איפה היה בטוח ללכת", תיארה. על פקחי התנועה באזור אמרה מ': "אין להם שליטה כאן. כל נהג עושה מה שהוא רוצה".

רוב הולכי רגל שנהרגו בתאונות השנה - בני 65 ומעלה

כאמור, על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נהרגו בכבישי ישראל מתחילת השנה 279 בני אדם. בעת זו מספר ההרוגים נמוך ב-24 מכמות ההרוגים באותו יום אשתקד. כמדי שנה, גם ב-2022 נמשכת המגמה שלפיה שליש מההרוגים (87) הם הולכי רגל. לנאו הוא הילד ה-14 שנהרג השנה בתאונת דרכים, בעוד שרוב הולכי הרגל שנהרגו בתאונה הם בני 65 ומעלה.
מבט מעמיק יותר על הנתונים והמגמות מעלה כי בשנתיים האחרונות נהרגו 182 הולכי רגל בכבישים, ו-85 מהם רק בשנה הנוכחית. מתוך 182 אלו, לא פחות מ-46 נהרגו במהלך חציית מעבר חצייה, כאשר 13 מהם נהרגו לאחר תאונת דרכים קטלנית עם משאית, בדיוק כפי שקרה אמש.
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה בירושלים בה נהרג ילד בן 9
זירת התאונה בירושלים בה נהרג ילד בן 9
כוחות ההצלה בזירת התאונה, לצד המשאית
(צילום: יואב דודקביץ')
בניגוד לעבירות אחרות בספר החוקים, קשה מאוד לקבוע מהו "מתחם הענישה" במקרים שכאלו, שכן כמעט בכל תאונה קיימים משתנים רבים. כך, העונשים שנגזרים על הנהגים נשענים בין היתר על טווח הראות בעת התאונה, האם הנהג היה תחת השפעת סמים ואלכוהול, או האם התעסק בטלפון הנייד. מאחר שהיבטים אלו נוטים להשפיע על קביעת מתחם הענישה באופן קיצוני, אין דינו של נהג אחד דומה לנהג אחר.
בהתאם, מסיבות אלו קשה עד בלתי אפשרי להעריך איזה עונש ייגזר על נהג המשאית בתאונה אמש. עם זאת, מבט על פסקי דין דומים מגלה כי רף הענישה יכול לנוע בין מאסר שנע בין תשעה חודשים לשלוש שנים, עד לעבודות שירות במקרים מסוימים. יש לציין כי ברוב ההכרעות חלק הארי של העונש מוטל לצד המאסר, ומתבטא בחודשים עד שנים של שלילת רישיונו של הנהג הפוגע.
כך לדוגמא, בפברואר 2021 גזר בית המשפט לתעבורה בבת ים ארבעה חודשי מאסר בפועל על נהג קשיש מרמלה, ציון רצון, שהיה בן 71 בעת שהורשע בגרימת מותה ברשלנות של נעמי פולקמן, אמו של חבר הכנסת לשער רועי פולקמן. בנוסף גזר בית הדין על רצון חמישה חודשי עבודות שירות, פסל את רישיונו ל-12 שניםף והטיל עליו לשלם פיצויים בסך של 25 אלף שקלים.
עו"ד ארז רופאעו"ד ארז רופאצילום: Quest
במקרה אחר, שהתרחש לפני יותר מעשר שנים, נגזרו תשעה חודשי מאסר על תושב הצפון שהרג נערה בת 14 בעוד חוצה מעבר חצייה.
עודד ארז רופא, המתמחה בדיני תעבורה, סירב לנחש היום על פי ניסיונו מה יהיה העונש של הנהג שפגע בלנאו. "על פניו, מאחר והאירוע התרחש באור יום ולפני מעבר חצייה, כשהנהג יודע ששדה הראייה שלו פחות טוב, הנהג היה אמור לדעת את המגבלות ולהיזהר. ככל שהנהג ועורך דינו יצליחו להוכיח שלא היה לו שדה ראייה מקסימלי, כך בית המשפט יפחית בעונשו, ואף עשוי לזכות אותו מחוסר אשמה", הסביר.

תנופת הבנייה במטרופולינים מסכנת את הולכי הרגל

כאמור, התאונה הקטלנית אמש הסיטה את תשומת הלב לצרה נוספת שהציבור הישראלי חש בימים אלו במרבית המטרופולינים במדינה - עבודות הבנייה הבלתי פוסקות, שגרמו לכך שיותר ויותר כלים כבדים נעים בכבישים עירוניים, שבהם מסתובבים לעיתים עשרות אלפי הולכי רגל ביממה.
מנכ"ל הרלב"ד ארז קיטהמנכ"ל הרלב"ד ארז קיטהצילום: אור ירוק
מנכ"ל הרשות לבטיחות בדרכים, ד"ר ארז קיטה, מסר: "תנופת הבנייה מכניסה את הרכבים הכבדים לתוך הערים ומגבירה את החיכוך בינן לבין הולכי הרגל. מרחב הבטיחות של הולכי הרגל הולך ומצטמצם בגלל ריבוי אתרי הבניה ועבודות הפיתוח, לצד ריבוי המשאיות בתוך הערים. העובדה כי ייתכן והיה פה אור ירוק כפול, הן לנהג המשאית והן ללנאו בן התשע, עשויה להיות משמעותית וקטלנית. מדובר בסיטואציה מסוכנת שיכולה להימנע על ידי תכנון רמזורים נכון, שנותן עדיפות למשתמשי הדרך הפגיעים בתווך העירוני".