1 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
צילם את הנשים בסתר - ועונשו קוצר. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אחרי שהוגדר בבית משפט השלום כ"צייד מניפולטור" ונשלח לארבע שנות מאסר וחצי, בית המשפט המחוזי המתיק את עונשו של שוטר התנועה דב אייזק שהורשע בעבירות מין, מרמה והפרת אמונים, וקיצר אותו בחצי שנה. הסיבה: הנשים שצילם בסתר לא ידעו על הפגיעה בפרטיותן בזמן אמת.
אייזיק הורשע לפני כחמש שנים בבית משפט השלום לאחר שביצע עבירות מין באישה שעיכב לחקירה. בהכרעת הדין של השופט רון סולקין מבית משפט השלום נכתב כי השוטר ניצל את גישתו למאגר הפלילי ובדק את פרטי ההתקשרות שלה ושל בני משפחתה. אייזיק יצר איתה קשר כדי לנהל קשר מיני, ביקש להיפגש איתה - וסחט אותה על רקע המידע המפליל אודותיה שאסף במהלך התשאול.
אחרי שהמחלקה לחקירות שוטרים פתחה נגדו בחקירה הגיע מידע על כך שאייזק צילם תמונות אינטימיות של נשים שהיו בתחנת המשטרה ללא ידיעתן, היא הגישה נגדו כתב אישום שכלל גם עבירות מעשה מגונה בלא הסכמה, פגיעה בפרטיות, סחיטה באיומים, וזיוף בידי עובד ציבור.
בית משפט השלום קבע כי "עבירות מין, כשלעצמן, הן תופעה מכוערת ובזויה שיש להוקיע. משנה חומרה היא, כאשר העבריין הפוגע, הוא לא אחר מאשר שוטר, גורם במערכת אכיפת החוק, הגוף אשר נועד לשמור על בטחון התושבים".
בית המשפט הוסיף כי "מדובר בעבירות חמורות, מבזות ומשפילות כלפי כל אחת מהקורבנות שצולמה על ידי הנאשם. מדובר בעבירות, שכיום הן קלות מאוד לביצוע, בייחוד לאור הזמינות של האמצעים הטכנולוגיים, וריבוי העבירות – מדבר בעד עצמו...ההתרשמות הכוללת מהנאשם היא כי מדובר בלא פחות מאשר צייד מניפולטור ומתוחכם ביותר, שלמרבה הצער ניתנו בידו סמכויות מתוקף תפקידו, אותן ניצל, באופן אובססיבי ומתמשך לאיתור קורבנות להגשמת סטיותיו המיניות האפלות". לצד עונש המאסר גזר עליו בית המשפט גם פיצוי בסך 100 אלף שקל למתלוננות.
עורך דין מור עטיהעו"ד מור עטיה צילום: סטודיו תומאס
אלא שאייזק, באמצעות עורך הדין מור עטיה, ערער על חומרת העונש לבית המשפט המחוזי. הרכב בראשות הנשיאה רויטל יפה-כ"ץ, יובל ליבדרו ויואל עדן, החליט דווקא להקל בעונשו. לפי שופטי המחוזי, השוטר אכן ביצע עבירות חמורות וקשות ורמס ברגל גסה את החוק - אך יש להקל עמו.
אחת הסיבות היא שהנסיבות המחמירות של העבירות לא הוכחו ראוי. בנוסף, קבעו השופטים כי חלק מהקורבנות לא היו מודעות לפגיעה בהן בזמן אמת, למרות שמח"ש יצרה קשר עם הקורבנות שגילו מהחוקרים על הפגיעה בפרטיותן. "מידת הפגיעה כאשר נפגע העבירה כלל לא היה מודע לכך שהוא נפגע, היא שונה", אמרו השופטים וקבעו כי לקחו בחשבון את המוטיבציה שהביע השוטר כשביקש להשתקם ולקבל אחריות - גם אם באיחור.