צה"ל מסר היום (ראשון) כי בעקבות לקחי התרסקות מטוס ה-F-35 האמריקני מדגם B לפני כשבועיים בטקסס, הוחלט לקרקע 11 מטוסים ממערך "אדיר" של חיל האוויר. לפי ההודעה, ההחלטה התקבלה בהמשך להמלצת המינהלת האמריקנית לייצור המטוסים הללו (JPO).
2 צפייה בגלריה
טייס F35B נפלט מהמטוס בזמן הנחיתה
טייס F35B נפלט מהמטוס בזמן הנחיתה
"המידע שהועבר דורש בדיקה ייעודית". ההתרסקות בטקסס
2 צפייה בגלריה
טייס F35B נפלט מהמטוס בזמן הנחיתה
טייס F35B נפלט מהמטוס בזמן הנחיתה
הטייס נפלט מהמטוס
"מהממצאים והמידע שהועבר נמצא כי המטוסים הללו נדרשים בבדיקה ייעודית על מנת לפסול אפשרות של תקלה חוזרת במערך הישראלי", נמסר מצה"ל. "חיל האוויר ינתח את ממצאי חקירת האירוע וימליץ על אופן החזרת המטוסים באופן בטוח לטיסה".
בתיעוד ההתרסקות בארה"ב ניתן לראות את כיסא המפלט של החמקן בפעולה מול המצלמות. טייס הקרב פלט את עצמו במהלך הנחיתה הכושלת, שהתרחשה בבסיס הצי האמריקני פורט וורת' בטקסס.
גרסת B של החמקן המתקדם יכולה לנחות באופן אנכי בדומה למסוקים. בסרטון שצולם (בפתח הכתבה) נראה מטוס הקרב מתקרב לאדמה ואז מנתר מעלה מהמסלול. החלק הקדמי של ה-F-35 נראה פוגע בקרקע, והחמקן הסתובב על צירו. שניות אחר כך הטייס פלט עצמו מתא.
"אנחנו מודעים להתרסקות ה-F-35 על מסלול נחיתה בבסיס בפורט וורת' ומבינים שהטייס הצליח לפלוט את עצמו בהצלחה", נמסר אז מיצרנית המטוס, לוקהיד מרטין. "בטיחות היא בראש סדר העדיפויות שלנו, החקירה תתבצע לפי הפרוטוקול".
לפני ארבע שנים נעשה שימוש מבצעי ראשון בגרסה זו של החמקן, שנרכשה על ידי חיל הנחתים. זה קרה אז בתקיפה אמריקנית באפגניסטן. מפקד הכוחות הימיים בפיקוד המרכז האמריקני באותה תקופה אמר כי "ה-F-35B הוא שדרוג משמעותי ליכולות האמפיביות והאוויריות, לגמישות המבצעית ולעליונות הטקטית".
ה-F-35B הוא מטוס שלצד יכולתו להמריא ממסלול קצר, לנחות אנכית, לרחף זמן ממושך באוויר ולהגיע למהירות גבוהה. פרט לחיל הנחתים האמריקני רכשו אותו גם הבריטים - שהשתתפו בחלק קטן מעלות פיתוחו לצד ארה"ב, והאיטלקים. הגרסה שקנתה ישראל היא F-35I, ואינה דומה לזו של חיל הנחתים האמריקני.
לפני חצי שנה חיל האוויר האמריקני קרקע את מטוסי ה-F-35 מחשש לתקלת בטיחות הקשורה בכיסא המפלט.