המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגד הגבלת זכות המחאה במסגרת תקנות הקורונה הובילה אתמול לעימותים קשים בתל אביב בין שוטרים למפגינים. בין היתר הופעלו פרשים ושוטרים על אופנועים, וכמה מפגינים נפצעו קל. במשטרת מחוז תל אביב מנסים להפיק לקחים לקראת ההפגנות הבאות שצפויות, וייתכן שיהיו לא פחות קשות. היום שוחררו כל העצורים מהמחאות, בין היתר אלו שנחשדו בפגיעה במפגינים.
6 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
"היו מוכנים לעימות". מעצר בהפגנה, אתמול
(צילום: רויטרס)
בשבוע שעבר, כך אומרים גורמים במשטרה, אפשר היה להרגיש היטב את המתח בין מפקד מחוז תל אביב ניצב דוד ביתן לבין מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד. בעוד שהאחרון הפעיל מאז החלו ההפגנות יד קשה מול המפגינים, תוך שימוש בפרשים, מכת"זיות ואמצעים נוספים, עמיתו מתל אביב הוביל ל"הכלת" ההפגנות.
ניצב ידיד ספג לא מעט ביקורת על כך שהוא מעוניין להיראות טוב בעיני השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, שאמור לבחור בשלב מסוים את מפכ"ל המשטרה הבא. בישיבות התיאום שנערכו עם מ"מ המפכ"ל מוטי כהן ולאחר מכן גם עם השר אוחנה, עבר המסר של בכירי מחוז ירושלים – להפעיל יד קשה מול המפגינים, בכל מקום.
6 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
המחאה בכיכר הבימה. זה החל בדוחות, שהגבירו את הלחץ
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
(צילום: מוטי קמחי )
6 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
(צילום: מוטי קמחי )
השר אוחנה מצידו לא צידד בהערכת המצב ביום חמישי האחרון בקו התקיף של מחוז ירושלים, אבל רמז לכך. "האכיפה צריכה להיות יותר נחושה בכל מקום. גם בתל אביב", אמר שוב ושוב לצמרת המשטרה. הוא גם סייר עם הקצינים הבכירים ועם מ"מ המפכ"ל בתל אביב, כדי להבהיר להם בשטח את הדרך שבה צריך לנהוג לדעתו. "זה מצב בלתי נתפס", הוא קבע בפניהם. "ההפגנות פוגעות בבריאות הציבור. כל יום מתים אנשים". הביקורת שלו, כך נראה, חלחלה לדרג הבכיר במחוז תל אביב.
מפקד מחוז תל אביב, ניצב דוד ביתן, נוהג בדרך כלל להכיל אירועים ולמנוע מראות כפי שנראו אתמול. אולם המסר מלמעלה היה ברור. זה התחיל בסגירת 22 בתי כנסת בבני ברק, בפיזור התקהלות בישיבות וחלוקת דוחות לאברכים – והסתיים בדוחות ועימותים קשים בתל אביב.
6 צפייה בגלריה
סיור של מוטי כהן, אמיר אוחנה ויולי אדלשטיין בתחנת המשטרה בתל אביב בנושא האכיפה של המשטרה את הסגר
סיור של מוטי כהן, אמיר אוחנה ויולי אדלשטיין בתחנת המשטרה בתל אביב בנושא האכיפה של המשטרה את הסגר
אוחנה ומ"מ המפכ"ל בסיור בת"א. המסר חלחל
(צילום: יריב כץ)
"לכולם היה ברור שהעיניים נשואות להפגנה של מוצאי שבת", אמר קצין משטרה שנכח בהפגנות אתמול. וכך זה בהחלט נראה. במשטרת מחוז תל אביב העריכו שקרוב ל-1,000 איש השתתפו בהפגנה בכיכר הבימה שיצאה משליטה. אותם שוטרים יודעים להתמודד עם הפגנות כאלו ואף עם גדולות יותר, אולם הפעם הסבלנות הידועה של מחוז תל אביב לא נראתה בשטח.
לפני ההפגנות תודרכו השוטרים לפעול להגבלת ההפגנה ככל שניתן. זה החל בבדיקת תעודות זהות ובמתן דוחות על התרחקות של יותר מקילומטר מהבית והמשיך בדוחות על אי-שמירת מרחק. כל דוח כזה הגביר את הלחץ בקרב המפגינים. "תוסיף את העובדה שרוב המפגינים היו צעירים שגרים באזור ואין להם מה לעשות בבית, ותבין למה ההפגנה יצאה משליטה", הסביר קצין במחוז תל אביב. "הם היו מוכנים לעימות והעלו את רף האלימות. לשוטרים לא הייתה ברירה, אלא להגיב".
6 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
"התקנות החדשות הביאו את התוצאה - זעם"
(צילום: מוטי קמחי )
לצד כל אלו, יש לציין גם את היעדר המודיעין המסודר שבו מחזיקה בדרך כלל הקצונה הבכירה של מחוז תל אביב לפני הפגנות. במקרה של אתמול לא ברור היה כמה אנשים ישתתפו, מי האחראים ומה יהיה מסלול הצעדה. "תהיה התפצלות וזליגה של המפגינים לרחובות הסמוכים", נכתב בדוח הערכת המודיעין של המשטרה לפני ההפגנה. מנגד, לא תוגברו הכוחות ביחס להפגנות קודמות. "התקנות החדשות שמצפים מאיתנו לאכוף הביאו את התוצאה", סיכם קצין במשטרה. "כשיש לך המון משולהב שנמצא בסגר ואתה קונס אותו – ברור שיהיה זעם".