הפגנת הענק בתל אביב הייתה יריית הפתיחה - והשבוע יסלים המאבק על אופיה של מערכת המשפט. ועדת החוקה בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן תחל מחר (יום שני) בבליץ החקיקה של תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט, כשתחילה ידונו הח"כים בחוק היועמ"שים - ולאחר מכן בחוק השפיטה ובחוקים נוספים שנוגעים למערכת המשפט.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, בנימין נתניהו
יאיר לפיד, בנימין נתניהו
הניסיונות לפשרה לא קרובים להצלחה. לפיד, נתניהו וההפגנה בת"א
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90, AFP, קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בועידת השלטון המקומי לחדשנות
יצחק הרצוג בועידת השלטון המקומי לחדשנות
"ער לביקורת". הרצוג ספג קריאות בוז אבל ממשיך לגשר
(צילום: מוטי קמחי )
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי יו"ר מפלגת העבודה בישיבת סיעהה
מרב מיכאלי יו"ר מפלגת העבודה בישיבת סיעהה
שוב עימות עם לפיד. מיכאלי
(צילום: שלו שלום)
ברקע, הנשיא יצחק הרצוג ממשיך לנסות ולתווך בין הצדדים כדי להשיג פשרה מסוימת - אך נראה כי ישראל רחוקה מאוד מכך: אתמול הפגינו אלפים מחוץ לבית הנשיא, כשבמקביל בהפגנה בתל אביב נשמעו קריאות בוז כשהוזכר שמו. ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמנם אמר באולפן ynet שייפגש עם הרצוג, ואף הוסיף כי יהיה מוכן לפסקת התגברות ברוב של 70 ח"כים שמתוכם 10 מהאופוזיציה - אך מיד ספג ביקורת ממרב מיכאלי, שטענה שתהיה זו "טעות אדירה". לדברי מיכאלי, "הדיון על פסקת ההתגברות הוא לא על רוב כזה או אחר ואסור לתת לו יד".
התגובה של מיכאלי הכעיסה את אנשי יש עתיד, שתקפו את יו"ר העבודה: "אם מרב מיכאלי לא הייתה עסוקה באגו של עצמה וחיה במציאות מדומה, לא היינו נמצאים במצב של הממשלה הזאת ופסקת התגברות".
הרצוג, מצידו, הגיב הבוקר לקריאות הבוז והמחאות ואמר כי ימשיך במאמצי התיווך - שכוללים ניסיונות להפגיש בין שר המשפטים יריב לוין, נשיאת העליון אסתר חיות וגורמים נוספים. "אנחנו נמצאים בעיצומה של מחלוקת עמוקה שקורעת את העם", אמר. "יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית – ובהם מערכת המשפט – הם מקודשים ועלינו לשמור עליהם מכל משמר, גם כשמתקיימים ויכוחים ודיונים עקרוניים על היחסים בין הרשויות".
בעוד המוחים כועסים על כך שאינו נוקט צד ברור נגד הרפורמה, אמר הרצוג: "אני מעריך את כל המתווכחים, המעורבים, המוחים והמפגינים, ואת מעורבות הציבור בדיון החשוב הזה. אני מכבד את הביקורת כלפיי, אבל אני כרגע מתמקד בשני תפקידים קריטיים שאני מאמין שמוטלים עלי כנשיא המדינה בעת הזאת: למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם. עקרונות מגילת העצמאות וקווי המתאר היהודיים והדמוקרטיים של מדינתנו הם נר לרגליי, ולא אתן לפגוע בהם. יש לנו מדינה וחברה – חזקות ומגוונות, שצלחו אתגרים רבים בעבר".
הרצוג הוסיף: "בית הנשיא הוא אולי המקום היחידי היום שזוכה לאמון כל הצדדים ומסוגל לקיים התדיינות בנושא באופן שמקובל על כולם – הן בדלתיים פתוחות, הן בדלתיים סגורות. בשבוע האחרון אני פועל כל הזמן, בכל דרך ובמאמצים בלתי פוסקים עם הגורמים הרלוונטיים, במטרה ליצור דיאלוג ושיח רחב-היקף, קשוב ומכבד, שאני מקווה שיניב תוצאות".
הרצוג עצמו הודה כי הדרך לפשרה עוד ארוכה והפערים משמעותיים, ובינתיים נראה שכל צד מתבצר עוד יותר בעמדתו. כך למשל טען היום ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "מיליונים הצביעו בעד הרפורמה במערכת המשפט", על אף שבזמן הבחירות לא היו ברורים פרטיה בדיוק. לקריאה של לפיד באולפן ynet לערוך משאל עם ולהצביע על הרפורמה, נתניהו לא התייחס. אגב, קריאה דומה השמיע גם הנשיא לשעבר ראובן ריבלין בריאיון לנדב איל בסוף השבוע האחרון.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו במלכוד. דרעי
(צילום: EPA)
לקלחת הזו אפשר להוסיף את ההמתנה לפסיקת בג"ץ בשאלת כשירותו של אריה דרעי לכהן כשר - כשכל החלטה שלא תתיר את המינוי צפויה להחריף את המאבק מבחינת הקואליציה. גורמים במערכת הפוליטית אמרו אתמול כי בליכוד יש אמנם נכונות להידברות על חלק מהסעיפים ברפורמה, ובמפלגה היו מי שהעבירו מסרים בימים האחרונים כי יש נכונות לדיאלוג ולריכוך חלק מהתוכנית - אך הוסיפו: סימן השאלה הגדול הוא הפסיקה לגבי דרעי.
אם בג"ץ יפסול את דרעי מלכהן כשר, ייתכן שהליכוד יחליט להאיץ את החקיקה המתוכננת ולטפל כבר בקרוב בהליך בזק בביטול עילת הסבירות - ביטול שגם הוא גורר ביקורת נוקבת בציבור ובקרב פוליטיקאים ממחנה המרכז-שמאל. גורמים פוליטיים בכירים אומרים בימים האחרונים כי נתניהו מצוי במלכוד בסוגיית דרעי. מצד אחד הוא מבין שאין דרך אחרת אלא להסדיר בחקיקה את מינויו אם וכאשר תיפסל כהונתו בבג"ץ. מנגד, הוא אינו מעוניין להתחיל את המהפכה המשפטית דווקא בנושא הזה, כשדרעי הוא הדגל שלו, לאור ההרשעות הקודמות והנראות הציבורית.
נתניהו, אומרים הגורמים, זהיר יותר מאחרים המנהלים את המאבק לשינוי מערכת המשפט, אולם לא ברור עד כמה יוכל לעצור את הרכבת כשמדובר בשילוב של יריב לוין שנחוש לדהור קדימה ובשמחה רוטמן שכבר יצא בעצמו לדרך עם חוק היועצים המשפטיים במתכונת עצמאית בוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת. כך או כך, אומרים השבוע גורמים מימין ומשמאל, הכרעת דרעי היא קריטית למה שיתחולל בימים הקרובים סביב מהפכת המשפט.

מחפשים מקום חדש להפגנה

בינתיים, ואחרי שיותר מ-80 אלף פקדו את כיכר הבימה בתל אביב אמש, בשבת צפויה הפגנה נוספת - ומארגני המחאה שוקלים להעבירה למיקום אחר כדי לאפשר כמות אנשים גדולה עוד יותר. המוחים לא מסתפקים רק בזה, וייתכן שיתקיימו לאורך השבוע גם הפגנות מחוץ למשכן הכנסת. את הרוח הגבית שקיבלו מהמחאה, חברי הכנסת מהאופוזיציה מתכוונים להביא לדיונים בכנסת - שם ינסו למשוך כמה שיותר את הזמן בדיונים בוועדה ובמליאה, כדי לעכב את העברת החוקים.

חבר הכנסת בועז טופורובסקי, יו"ר סיעת יש עתיד ומרכז האופוזיציה, אמר כי "נילחם בכל החזיתות, נעשה פיליבסטר, הדיונים יימשכו לתוך הלילה - וגם אם ימשיכו לבזות אותנו ולזרוק אותנו מהדיונים, נחזור ולא ניתן להם להעביר את החוקים האלה בקלות". לדבריו, חרף הביקורת במחנה על כך שלפיד לא נכח בהפגנה, חברי יש עתיד פעילים מאוד במאבק הציבורי ומתכוונים להילחם בכל הגזרות.
"נשתמש בכל כלי משפטי ופרלמנטרי שיש לנו כנגד תהליכים בלתי הולמים ולא חוקיים", אמר טופורובסקי. גם במפלגת העבודה והמחנה הממלכתי שוקלים את צעדיהם להמשך המחאה נגד הרפורמות במערכת המשפט, אחרי שראשי המפלגות מרב מיכאלי ובני גנץ לקחו חלק בהפגנה אמש.
המארגנים, התנועה לאיכות השלטון וארגוני המחאה, נערכים להמשך המחאה שתכלול גם הגעה לדיוני הכנסת בנושא, הפגנות מחוץ לבתים של השרים וחברי הכנסת, הפעלת מכבש לחצים על הנשיא ובמוצאי שבת כאמור עוד הפגנת ענק. המארגנים מעריכים שאם השבוע תהיה פסיקה בעניין דרעי שתוביל להסלמה בהתגוששות בין המערכת הפוליטית למערכת המשפט, גם בשבת הקרובה יצאו המונים להפגין. במקביל, מערך מחאת הסטודנטים יקיים מחר בשעות הצהריים המוקדמות הפגנות באוניברסיטאות ובמכללות ברחבי הארץ. עצרת תמיכה של סטודנטים ופעילי "אם תרצו" ברפורמת המשפט תתקיים באוניברסיטאות תל אביב, בן גוריון, בר אילן, העברית והטכניון.
בכל מקרה, מי שמסמן ערב מוצלח מבחינתו הוא המפכ"ל יעקב שבתאי - שאחרי המהומה שעורר איתמר בן גביר כשביקש לנקוט יד קשה יותר נגד מפגינים שיחסמו כבישים, ההפגנה בכל זאת עברה בשלום וללא אירועים חריגים. "משטרת ישראל, מכוח ייעודה ותחומי האחריות המונחים לפתחה, נוגעת בעצבים החשופים של החברה בישראל", אמר היום שבתאי. "בהפגנות אתמול שמרנו על עקרונות של חופש הביטוי במחאות בכל הארץ - בחיפה, בתל אביב ובירושלים".