שגריר איראן באו"ם מג'יד תחתרוואנצ'י הגיב לנאומו של ראש הממשלה נפתלי בנט ואמר כי "האיראנו-פוביה משתוללת". בציוץ שפרסם אמש (שני) בטוויטר כתב תחתרוואנצ'י כי "הנאום של ראש ממשלת המשטר הישראלי היה מלא בשקרים על איראן. המשטר הזה לא רשאי לדבר על התוכנית למטרות שלום שלנו כשיש ברשותו מאות ראשי נפץ גרעיניים".
על כך שבנט לא הזכיר בנאומו את הסכסוך הישראלי-פלסטיני אמר תחתרוואנצ'י כי "השתיקה שלו לגבי הפלסטינים ממחישה את הנחישות לקפח את זכויותיהם".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ואיברהים ראיסי
נפתלי בנט ואיברהים ראיסי
"נאום מלא בשקרים". בנט ונשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: AP, AFP)
בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם אתמול הזכיר בנט יותר מ-30 פעם את איראן, וחלק ניכר הוא הקדיש ל"צבא המל"טים" שלה - כלי הטיס הבלתי-מאוישים שהיא מפתחת ומספקת לשלוחיה ברחבי המזרח התיכון, רבים מהם במטרה להתפוצץ על יעדיהם. בנאומו אף אישר בנט לראשונה כי המל"ט האיראני המתאבד שהתפוצץ על גשר הפיקוד של המכלית "מרסר סטריט" סמוך לעומאן ביולי האחרון היה מסוג שאהד-136, מל"ט שלפי הדיווחים נהנה מטווח טיסה עצום של יותר מ-2,000 ק"מ.
גם סגן השגריר באו"ם פיימאן גדירחומי התייחס לנאום ואמר כי "בנט טוען טענות משוללות יסוד ומשתמש בשפה מאיימת. על המשטר הציוני להימנע מכל צעד הרפתקני באזור, איראן לא תהסס להגן על עצמה נגד כל איום". הוא הוסיף כי בנט "משחק אותה קורבן ומנסה נואשות לצייר את ישראל כחפה מפשע".
4 צפייה בגלריה
תרשים של מל"ט כטב"מ איראני מסוג שהאד 136
תרשים של מל"ט כטב"מ איראני מסוג שהאד 136
תרשים של המל"ט האיראני שהאד-136
(מתוך אתר newsweek)
4 צפייה בגלריה
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
הספינה מרסר סטריט לאחר הפיצוץ, ביולי השנה
(צילום: טוויטר)
בתדרוך לאחר נאומו ציין בנט כי בחר להתמקד ספציפית בדוגמה של הכטב"מים, "למרות שבאמת יש המון דברים שאפשר לדבר על איראן", מכיוון שמדובר בדרך פעולה "קלאסית", כלשונו, שבאמצעותה טהרן יכולה להכחיש את מעורבותה – ולגרום נזק רב במינימום עלות. "הם נותנים את הכטב"מים ל'פרוקסיס' – ובעצם זה יוצר מצב א-סימטרי שבו לא עולה הרבה להפעיל כטב"מים, אבל עולה המון כדי להגן מפני כטב"מים", אמר בנט בתדרוך לתקשורת.
"זה מזכיר את הטילים - כל התפיסה של 'להקיף את מדינת ישראל בטבעת אש', זה יוצר מצב א-סימטרי שהוא לא בר-קיימא, אנחנו לא יכולים לעצור בטילים של מיליון דולר דברים שנוצרים ב-100 דולר. ולכן – אנחנו נפעל", הוסיף בנט, מבלי לומר כיצד בדיוק בכוונתו לפעול נגד מערך הכטב"מים האיראני.
בנאומו ציין בנט כי איום המל"טים אינו מכוון רק כלפי ישראל. "איראן החלה להפעיל יחידת טרור קטלנית חדשה – נחילים של כטב"מים קטלניים חמושים בנשקים קטלניים שיכולים לתקוף כל מקום ובכל זמן. הם מתכננים לכסות את שמי המזרח התיכון באמצעות הכוח הקטלני הזה", הוא הזהיר.
4 צפייה בגלריה
מחסן אטומי סודי של איראן בטורקוזבאד
מחסן אטומי סודי של איראן בטורקוזבאד
"מתקן גרעיני סודי". האתר בטורקוזבאד
"איראן כבר השתמשה בכטב"מים הקטלניים האלה, שנקראים שאהד-136, כדי לתקוף את סעודיה, מטרות אמריקניות בעיראק וספינות אזרחיות בים, והרגו אזרח בריטי ואזרח רומני. איראן מתכננת לחמש את שלוחותיה בתימן, עיראק, סוריה ולבנון במאות ולאחר מכן אלפי רחפנים קטלניים כאלה. הניסיון מראה לנו שמה שמתחיל במזרח התיכון, לא מסתיים שם", הוסיף.
לאחר שהזהיר את העולם מצבא המל"טים האיראני, התמקד בנט בנאומו באו"ם בתוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית. הוא ציין כי "יש ראיות שמוכיחות בבירור את כוונתה של איראן לייצר נשק גרעיני באתרים סודיים בטורקוזאבאד, טהרן ומריבאן, אבל מתעלמים מהן. תוכנית הגרעין של איראן הגיעה לקו פרשת מים וכמותה גם הסובלנות שלנו. מילים לא עוצרות את סיבוב הצנטריפוגות".