מליאת הכנסת אישרה בצהריים (יום רביעי) את החוק לביטול אזרחותו או של תושבותו מי שהורשע בטרור ומקבל על כך כספים מהרשות הפלסטינית. ההצעה, שעברה בתמיכה של 71 ח"כים מול תשעה מתנגדים בלבד, זכתה לתמיכה הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה - והוגשה על-ידי חברי הכנסת אופיר כץ, שרן השכל, שמחה רוטמן, עודד פורר, זאב אלקין, ינון אזולאי ומאיר כהן. כעת תועבר ההצעה לוועדת הכנסת, שתכריע איזו ועדה תכין את ההצעה לקריאה ראשונה.
לפי ההצעה, המדינה תראה באדם שהורשע בעבירות טרור והוטל עליו עונש מאסר בפועל כמי שוויתר על אזרחותו או על רישיון ישיבת הקבע שלו. התנאי לכך הוא שהוכח בפני שר הפנים כי המחבל קיבל כספים בזיקה לטרור מהרשות הפלסטינית. אותו אדם, כאמור, יורחק בתום מאסרו לשטחי הרשות.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "אנשים רבים שמחזיקים באזרחות או תושבות ישראלית מקבלים בימים אלה ממש משכורות חודשיות מהרשות הפלסטינית, כשכר ותגמול בעד ביצוע מעשי טרור. משכורות אלה עולות בהדרגה עם ותק האנשים בכלא. אין זה עולה על הדעת, שאזרחי ותושבי ישראל שלא רק שבגדו במדינה ובחברה הישראלית, אלא אף הסכימו לקבל תשלום מאת הרשות הפלסטינית כשכר בעד ביצוע מעשה הטרור וממשיכים ליהנות ממנו, ימשיכו להחזיק באזרחות או תושבות ישראלית".
4 צפייה בגלריה
קבלת הפנים לכרים יונס לאחר שחרורו מהכלא
קבלת הפנים לכרים יונס לאחר שחרורו מהכלא
"חלאות לא אנושיות ומלאות רוע". חגיגות השחרור לרוצח אברהם ברומברג
4 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
"המחבלים הבאים ידעו שהחגיגה נגמרה". ח"כ אופיר כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
מירב מיכאלי
מירב מיכאלי
מפלגתה נמנעה על רקע החשש מהסלמה ביטחונית. יו"ר העבודה מירב מיכאלי
(צילום: אלכס קולמויסקי )
חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד, שהיה אחד ממעלי ההצעה, אמר כי "אברהם ברומברג ז"ל היה אמור לחגוג בעוד חודש יום הולדת 63. הוא היה אמור לחגוג עם אשתו, שאיתה הקים בית, היה אמור לחגוג עם ילדיו שהביא לעולם ועם נכדיו, דור ההמשך הצעיר. הוא היה אמור לחיות חיים מלאים שמחים ורגועים. ב-1980 היה אברהם בדרך מהבסיס לביתו בזכרון יעקב, אבל קבוצת מחבלים מתועבים התנפלה עליו. הוא ניסה להיאבק בהם אבל הם ירו לו בראש ורצחו אותו. אברהם היה בן 20 בלבד בנופלו. חלאות לא אנושיות מלאות שנאה ורוע החליטו לקחת מאברהם הצעיר את חייו.
"אחד המחבלים המתועבים שרצחו את אברהם השתחרר בשבוע שעבר מהכלא. המוני אנשים חגגו את שחרורו של תת-האדם השפל הזה, והציגו אותו כגיבור. כולנו ראינו את החגיגות האלו ואין ישראלי שהבטן שלו לא התהפכה. את החגיגות האלה אנחנו חייבים להפסיק. אנחנו לא נוכל להחזיר את הנרצחים, אבל לפחות לחסוך למשפחות השכולות את הכאב מהחגיגות האלה. הבאים בתור יידעו שנגמרה החגיגה, הם לא חוזרים לפה אלא לרמאללה או לעזה".
חרף ההסכמות הרחבות, רע"מ וחד"ש-תע"ל התנגדו לחוק והעבודה נמנעה מלהצביע בשלב הזה. בעבודה טענו כי החלטתם התקבלה "על רקע חשש כבד שהחוק יביא דווקא להסלמה ביטחונית", וביקשו התייחסות משב"כ כדי לתמוך בו.
4 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
"זו חקיקה גזענית ביסודה". ח"כ אחמד טיבי
(צילום: שלו שלום)
חבר הכנסת זאב אלקין מהמחנה הממלכתי אמר: "בשבוע הבא אמור להיות עוד שחרור מחבל, כולנו מבינים שהמראות יהיו אותו הדבר. אפשר לסיים את מלאכת החקיקה הזו תוך כמה ימים - זה יותר חשוב מהחוק הנורבגי שיכול לחכות עוד יום אחד. אני מציע לעשות מאמץ מרוכז של כל התומכים בחוק, שזה כמעט כל סיעות הכנסת, כדי לקדמו במליאה במיידי".
חברת הכנסת שרן השכל הוסיפה: "אסור לנו להיות עיוורים לאמת הפשוטה הזו - מי שנלחם בערך הבסיסי ביותר של החברה הישראלית, פגע בחפים מפשע על רקע דתי-לאומני וקיבל על מעשיו תגמול מרשות זרה ועוינת, לא יכול להישאר אזרח או תושב ישראל. זה עניין של צדק בסיסי. למחבלים פשוט אין מקום בחברה שלנו".
ח"כ אחמד טיבי מחד"ש-תע"ל, מנגד, התנגד כאמור להצעת החוק: "אזרחות היא אמנה בין המדינה לאזרח, ותשלומים הם לא סיבה לשלול אזרחות. על מעשה רצח יש בית משפט ששופט אנשים. יש תרגיל בהצעת החוק הזו, שמטרתו שהחוק הזה יחול רק על ערבים. אף אחד מכם לא חשב להחיל את החוק על רוצח רבין או רוצחי משפחת דוואבשה או אבו חדיר. זו חקיקה גזענית ביסודה".
טיבי גם פנה לחבר הכנסת חנוך מיליביצקי מהליכוד, שאמר השבוע שהוא "מעדיף רוצחים יהודים מרוצחים ערבים". לדברי טיבי, "אמרת שאין מחבלים יהודים. יש מחבלים אמריקנים וצרפתים, אבל יהודים אין. אין מחבלים יהודים, אין אנסים יהודים, אין גנבים יהודים. אתה יודע שבכנסת הזו יש גם מחבלים וגם גנבים יהודים".
ח"כ כץ השיב לו: "ברגע שאתה עולה לפה ומתנגד לחוק הזה אתה נותן לגיטימציה למחבלים האלה, אתה תומך ברוצחים האלה".
מנגד, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה אמר כי "לחוק הזה יש הסכמה רחבה שאינני זוכר כמותה. זהו פתח לתקווה שאפשר גם אחרת. אני רואה כל אחת ואחד מהחברים בבית הזה כמנהיגים, ומציע שכך ננהג בעצמנו ובזולתנו. ניתן להתווכח - אבל כולנו עם אחד". בתום הצבעה, עברה הצעת החוק בקריאה טרומית.