2 צפייה בגלריה
מריומה קליין קנטי מייסדת ומנכ"לית עמותת בית השנטי
מריומה קליין קנטי מייסדת ומנכ"לית עמותת בית השנטי
מריומה קליין
(צילום: רועי עידן)
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעה הערב (שני) כי מייסדת בית השנטי, מריומה קליין, תקבל את פרס ישראל בתחום מפעל חיים על פועלה במישור החברתי-קהילתי. ועדת הפרס הדגישה כי קליין, שייסדה את העמותה שמסייעת לנוער בסיכון, "מנחילה עקרונות חינוך, הכלה וטיפוח של אוכלוסיות בסיכון להשתלבותן מחדש בליבת החברה הישראלית".
הוועדה ציינה: "פרס ישראל בתחום מפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה לשנת תשפ"ב - מוענק לגב' מריומה קליין על פועלה רב השנים במישור החברתי-קהילתי. הדיבר 'ואהבת לרעך כמוך' מהווה נר לרגליה. בעשורים האחרונים היא יזמה, הקימה ומפעילה את בית השנטי בפריסה ארצית רחבה המיועד לאוכלוסיות בשוליים החברתיים של מדינת ישראל ללא הבדל דת, גזע ומין". בוועדה חברים עדינה בר שלום, ניר מסיקה, ד"ר יונית ניסים ואבנר שלו.

שאשא ביטון מסרה כי "‏שמחתי מאוד להודיע למריומה קליין על היבחרה ככלת פרס ישראל בתחום מפעל חיים. מריומה מקדישה את חייה למען בני נוער ופועלת במסירות אדירה לנתב אותם בהכלה וטיפוח, למערכת החינוך כדי לשלבם בחברה. סיפורי ההצלחה הרבים מספור שעברו בבית השנטי מעידים יותר מכל על תרומתה הגדולה לחברה בישראל".

קליין: "העשייה והצלת הילדים - בנפשי"

"לא האמנתי שאגיע לרגע הזה. אני מודה למדינת ישראל", אמרה קליין בדמעות בשיחה עם ynet. "הפרס שלי הוא הכרה של המדינה בילדים שהיו שקופים במשך שנים והם הסיבה לקיום שלי. אני עוברת תקופה קשה וביקשתי מאלוהים עוד כוח שלושים שנה להמשיך לעשות את מה שאני עושה עם הילדים. אני בשוק מההכרה. זה דבר שאני לא יכולה להסביר במילים".
בבית השנטי, מאז שהקימה אותו קליין לפני 38 שנה, עברו כ-60 אלף ילדים ובני נוער. את הפרס, היא רואה בתור סוף למאבקים והתנגדויות של הממסד לבית, שהיווה מוצא ומפלט עבור בני נוער רבים. "היו מאבקים ולא תמיד כולם היו מרוצים. עשו לי מבחנים ובדקו, אבל עשיתי הכול יחד עם הצוות כדי להציל את הילדים שהיו בסכנת חיים. העשייה והצלת הילדים היא בנפש שלי", אמרה קליין.
2 צפייה בגלריה
מריומה קליין
מריומה קליין
"כשאני מצילה את הילדים, אני מצילה גם את החיים שלי"
(צילום: דניאל קמנסקי)
לדבריה, "כשאני עושה למען הילדים ומצילה אותם, אני מצילה את החיים שלי. כל יום אני בוחרת מחדש. כשהמדינה לא ראתה אותנו, התקשורת תמיד האמינה בנו וראתה. זה לא מובן מאליו. הפרס הזה מלמד שוב שהאמת וההתמדה מנצחים. הילדים האלה הם הגיבורים שלי. כל השנים אמרתי לילדים 'איפה שיש חושך יש אור'. כך בכל דבר בחיים. יש מבחני חושך ואתגרים, ואם מקבלים אותם באהבה מגיע האור. כדי להמשיך בחיים, חייבים להבין שזה חלק מהעניין וצריך להיות בתקווה כל הזמן".
אתמול הוכרז כי פרס ישראל על מפעל חיים יוענק גם לבעלי עירוני קריית שמונה בכדורגל איזי שרצקי על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. בשבועות האחרונים הוכרז כי הזמר והמלחין אביהו מדינה יקבל את פרס ישראל בתחום הזמר העברי, והשחקן עודד קוטלר יקבל את פרס ישראל בתחום התיאטרון והמחול. בתחום חקר מדעי החיים יוענק הפרס לפרופ' מוסא יודעים, בתחום חקר הפילוסופיה וחקר מדעי הדתות לפרופ' ימימה בן מנחם, בתחום חקר מדעי המזרח הקרוב לפרופ' שמעון שמיר, בתחום חקר הבלשנות העברית והכללית לפרופ' רות ברמן, בחקר הפיזיקה והכימיה לפרופ' יהושע זק ובתחום יזמות וחדשנות טכנולוגית לפרופ' יורם פלטי.