אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר בעקבות ביטול עילת הסבירות בכנסת כי ניתן להגיע להסכמות על חקיקת המהפכה המשפטית כולה עד סוף נובמבר, משרטטים בליכוד חלון זמן להידברות עד למועד זה ללא קידום סעיפים נוספים. באופוזיציה הרוחות סוערות ושותפיו של ח"כ יאיר לפיד דורשים: נתק מגע מנתניהו.
לאחר יום דרמטי וטעון בכנסת ובמוקדי ההפגנות הרבים ברחבי הארץ, אמרו יו"ר העבודה ח"כ מרב מיכאלי וגם יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן בשיחות סגורות כי הם דורשים מיו"ר האופוזיציה לפיד לא לנהל משא ומתן עם ראש הממשלה. הדברים נאמרו עוד לפני ההצבעה על ביטול עילת הסבירות וביתר שאת אחריה.

1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראש הממשלה נתניהו ושר המשפטים לוין
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
גורמים בקואליציה טענו כי קיימת נכונות להכניס שינויים בחוק שאושר במליאת הכנסת ברוב של 64 תומכים מול אפס מתנגדים (אחרי נטישת האופוזיציה), ולהביא חקיקה חדשה שתסייע בהרגעת הרוחות.
"חייבים לגבות מחיר מנתניהו על החקיקה ועל השקרנות וההסתה החוזרת ונשנית", אמרה ח"כ מיכאלי בשיחות שקיימה במשכן. "גנץ ולפיד צריכים להודיע לנשיא שהדלת להידברות נטרקה באופן סופי. המשך החיזורים לסבב שיחות נוסף רק מחזק את נתניהו ומשאיר אותו בשלטון".


על רקע המהומות וחסימות הכבישים במקומות שונים במדינה, בליכוד מנסים לשדר שפני הקואליציה לשלום. מלבד דבריו של ראש הממשלה נתניהו שלפיהם "הקואליציה תמשיך לחתור להידברות ולהשגת הסכמות", גם שר המשפטים יריב לוין מוכן להידבר והעביר מסרים כי אם בצד השני יש רצון טוב - הוא מצידו יגיע לב פתוח ונפש חפצה לשיחות לצורך בחינת הסכמות.
ואולם, משבר האמון גדול מדי, והדם הרע הגיע לשיא חדש לאחר השלמת החקיקה באופן חד-צדדי. גורם בכיר באופוזיציה אמר כי "מה שבלט היום יותר מהכול זה שנתניהו פשוט לא שולט בקואליציה שלו. הוא שבוי בידי בן גביר ולוין, ואין מה לדבר עם נתניהו. ממילא הדברים שיסוכמו איתו לא יכולים לעבור".
השעות שקדמו להצבעה הדרמטית הפכו את אנשי המחנה הממלכתי בראשותו של ח"כ בני גנץ למיליטנטיים יותר ואת יש עתיד של לפיד לחשדניים. עם זאת, גורמים פוליטיים שהיו מעורבים במגעים אמרו: "אם יש רצון, אפשר להגיע להסכמה". גורמים במחנה הממלכתי אמרו בציניות: "כרגע אנחנו לא רואים אופק לשיחות. נדבר עם יריב לוין ובן גביר ונגבש עמדה".
פורסם לראשונה: 23:55, 24.07.23