מתקפה חריפה של פרקליטות המדינה נגד הסתדרות המורים: אחרי שבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הוציא במהלך הלילה (בין רביעי לחמישה) צווים שמנעו את השביתה שעליה הכריזה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, מתבררת חומרת הגישה של המדינה אל מול המחאה לביטול מתווה הבידודים במערכת החינוך. בצהריים הפגינו עשרות מורות ומורים מחוץ לבית הדין האזורי לעבודה בבת ים לקראת דיון נוסף בנושא. בן דויד התקבלה במחיאות כפיים וקריאות "היא גדולה".
"מדובר בשביתה פראית, מדובר בשביתה פוליטית שעושה שימוש שלא כדין ולא לגיטימי בכוח ארגוני, המכוונת לשינוי מדיניות של הגורם המוסמך על פי דין", נכתב בבקשה שהגישה הפרקליטות להוצאת צו מניעה. עוד נאמר בבקשה כי הסתדרות המורים איננה רשאית להפעיל "כוח ארגוני" שנתון לה במערכת יחסי העבודה הקיבוציים, כדי לכפות על הריבון לשנות מעמדתו שהתקבלה לאחר מכלול שיקולים.
4 צפייה בגלריה
יפה בן דויד מגיעה לבית הדין האזורי בבת ים
יפה בן דויד מגיעה לבית הדין האזורי בבת ים
בן דויד עם הגעתה לדיון ההמשך בבית הדין בבת ים
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
הפגנת המורים מחוץ לבית הדין האזורי בבת ים
הפגנת המורים מחוץ לבית הדין האזורי בבת ים
הפגנת המורים מחוץ לבית הדין האזורי בבת ים
(צילום: סיון חילאי)
אמש, מיד לאחר שראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעו על ביטול מתווה הבידודים, פרסמה בן דויד הודעה דרמטית שבה היא קוראת לגנות ולמורים שמשתייכים להסתדרות לא להגיע למוסדות החינוך. משרד החינוך מיהר לפנות לבית הדין לעבודה - ובשעת לילה התקבלה כאמור ההכרעה שמנעה מהסתדרות המורים לשבות.
"המשיבה פועלת בחוסר תום לב משווע - שעה שהמתינה עד לשעות הערב כ-11 שעות לפני תחילת יום הלימודים שלמחרת כדי להודיע לכל המורים שלא להגיע לעבודה למחרת, אף שהיה ידוע עוד לפני כן על כוונת ראש הממשלה והשרים הרלוונטיים להוציא מתווה חדש", צוין בבקשת הפרקליטות. "חרף האמור - בחרה להורות על שביתה בהתראה קצרה ובלתי סבירה וללא מתן הודעה".
בפרקליטות המדינה טענו עוד כי מטרת המתווה החדש היא לצמצם בבידודים של תלמידים בריאים, ולמתווה הוספה המלצה שלפיה במקרה של חשיפה לחולה מאומת - תלמידים יבצעו בדיקות יומיום למשך חמישה ימים.
4 צפייה בגלריה
יפה בן דויד ויפעת שאשא ביטון
יפה בן דויד ויפעת שאשא ביטון
מזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד ושרת החינוך שאשא ביטון
(צילום: הדר יואביאן)


בעתירת המדינה נטען עוד כי הנחיית הסתדרות המורים לעובדי ההוראה שלא להתייצב למוסדות החינוך היא שביתה בלתי מוגנת ובלתי חוקית וכי אין מחלוקת שהסתדרות המורים הפעילה את "נשק" השביתה כאמצעי ראשון ומפתיע וללא התראה.
המדינה גם ציינה כי אין צורך להכביר במילים באשר לפגיעה ולנזק אשר עלולים להיגרם כתוצאה מהשביתה הצפויה במערכת החינוך. "בעת הזו - משמעותה פגיעה חמורה ונרחבת בראש וראשונה באוכלוסיית התלמידים ובבריאותם הנפשית וכמובן בשוק התעסוקה הציבורית.
"שגרת פעילות מוסדות החינוך בשנתיים האחרונות שובשה בצורה חסרת תקדים - דבר שהביא לפגיעה בכלל התלמידים ובפרט בתלמידי הכיתות הנמוכות יותר אשר מעגלי התמיכה שסביבתם הקרובה אינם מן החזקים. לבידודים חלק משמעותי בנזקים הנגרמים לתלמידים".
לפי הסיכום בממשלה, כל התלמידים - מגילי גן ועד כיתה י"ב- יחויבו לבצע לפני הגעתם למוסדות החינוך שתי בדיקות אנטיגן בשבוע - בימים ראשון ורביעי. לאחר ביצוע הבדיקה נדרש התלמיד או אחד מהוריו לדווח על כך בפורטל משרד החינוך. תלמיד עם תוצאה שלילית יגיע למוסד החינוכי, תלמיד עם תוצאה חיובית לא יגיע ללימודים וייגש לבדיקה מפוקחת.
4 צפייה בגלריה
בדיקת אנטיגן שלילית
בדיקת אנטיגן שלילית
ארכיון
( צילום: AP)
ביטול מתווה הבידודים הוביל כצפוי למגוון דעות בקרב הורי הילדים. דיקלה צור, אמה של שי (4) מרמת גן, תומכת בצעד וסבורה שההורים יבצעו את הבדיקות כנדרש. לדבריה, "ההורים מאוד מודאגים מחוסר שגרה במקומות העבודה, יש אצלנו שלוש משפחות שנכנסו לשלושה בידודים רצופים, כמעט שלושה שבועות בבית, ולכן אני מאמינה שמרבית ההורים יבצעו שתי בדיקות בשבוע".
צור אמרה עוד: "אני לא חושבת שהבידודים אפקטיביים בשלב הזה, כמות הבידודים גבוהה מאוד ולעיתים מצטיירת כחסרת תקנה. הרצון לשמור על הנהלים בכל מחיר מבלי להפעיל שיקול דעת גורם להורים להפסיק להאמין במערכת. הבדיקות שעליהן מסתמכים אינן אמינות במיוחד. אני בעד סיום האפיזודה הזו של הבידודים".
מלי ממו, אם לארבעה מנתיבות (הלל 8, שיר 6, אחיה 4 ונגה תינוקת בת ארבעה חודשים), מעריכה שלא כל ההורים יקפידו על ההנחיות החדשות. היא מצידה בעד ביטול המתווה. "הבידודים מתישים נפשית כשכל כל רגע מודיעים על ילד אחר מאומת במסגרות החינוכיות. אני בעד שיסגרו הכול או יפתחו הכול, אבל לא באמצע".
חגית מרעננה, אם לארבעה בנים בהם (תאומים בני 11, בן 7 ובן 6), מעריכה שאולי בתחילה הורים יבעו בדיקות, אך מהר מאוד יפסיקו לעשות זאת - בדיוק כפי שקרה בתחילת המגפה כשהועברה בקשה למדוד חום לילדים.
"אני אבצע את הבדיקות כי חשוב לי מאוד לשמור גם על ההורים שלי", אמרה חגית. "הילדים כבר שלושה שבועות בבית כדי להימנע מחשיפה למאומת שיחייב בידודים. הם אמנם לא הולכים למסגרות, וזה דורש ממני ומבעלי לקחת ימי חופש ולמצוא פתרונות, אבל לפחות אנחנו יוצאים לגינה, לפארק, לטבע ואפילו לים ונפגשים עם סבתא וסבא".
מיכל, אם לשלושה מתל אביב, מוטרדת וחוששת מאוד מההחלטה לבטל את הבידודים משום שלטענתה הורים רבים לא יבדקו את ילדיהם. "כולנו נחשפנו להורים ששלחו את ילדיהם לגנים ולבתי הספר לאחר שנתנו להם אקמול להורדת חום בשפעת ובשנה האחרונה הורים שלחו ילדים מאומתים", אמרה מיכל. "אין לי ספק שיהיו הורים שלא יבדקו את ילדיהם וישלחו אותם לבית הספר".