באפריל 2008 טס בכיר מודיעין בריטי לתל אביב ולכמה בירות אירופיות, כדי להעביר למקביליו חשיפה יוצאת דופן - לבריטניה יש חפרפרת באיראן עם גישה לסודות הגרעין והביטחון של המדינה.
שנים ארוכות זהותו של המרגל נותרה עלומה. אבל בתחילת השנה, עם הוצאתו להורג בתלייה באיראן של סגן שר ההגנה לשעבר עלירזא אכבארי שהורשע בריגול, נחשף מה שהיה שמור בסוד במשך 15 שנה: אכבארי היה החפרפרת הבריטית.
6 צפייה בגלריה
עלירזא אכבארי סגן שר ההגנה לשעבר ב איראן שנידון ל עונש מוות בגלל ריגול לכאורה בסרטון שהפיצה התקשורת האיראנית ובו הוא מודה לכאורה בטענות נגדו
עלירזא אכבארי סגן שר ההגנה לשעבר ב איראן שנידון ל עונש מוות בגלל ריגול לכאורה בסרטון שהפיצה התקשורת האיראנית ובו הוא מודה לכאורה בטענות נגדו
עלירזא אכבארי בסרטון ההודאה לכאורה שהפיצה איראן
(צילום: רויטרס)
בכתבת תחקיר מקיפה של ה"ניו יורק טיימס", שאחד ממחבריה הוא עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, נחשף בין היתר כי אכבארי היה האחראי על מסירת פיסת המידע החשובה ביותר שהגיעה מאיראן - קיומו של אתר ההעשרה התת-קרקעי בפורדו. הכתבה התבססה על שיחות עם אנשי מודיעין ודיפלומטים - כיום ולשעבר – מארצות הברית, בריטניה, ישראל, גרמניה ואיראן.
לאורך שנים חי אכבארי חיים כפולים. לציבור האיראני הוא נודע כקנאי דתי וכנץ פוליטי, מפקד בכיר במשמרות המהפכה וסגן שר הגנה שאחר כך עבר ללונדון ולמגזר הפרטי, אבל לא איבד את אמון ההנהגה בטהרן. אבל ב-2004, לפי הגורמים, הוא החל לחלוק את סודות הגרעין של איראן עם שירות הביון של הוד מלכותה, ה-MI6.
גורמי ביון אירופים אמרו כי אכבארי סיפק מידע חשוב, והמשיך לעשות זאת במשך שנים, והמודיעין התברר כקריטי להסרת הספקות במערב שאיראן אכן שואפת להשיג נשק גרעיני. המידע שאכבארי מסר שכנע את העולם להטיל סנקציות חריפות על טהרן. אכבארי נעצר ב-2019, לאחר שאיראן גילתה - בסיוע גורמים במודיעין הרוסי - כי הוא שחשף את קיומה של תוכנית גרעין איראנית חשאית עמוק בהרים ליד טהרן: אתר ההעשרה בפורדו.
6 צפייה בגלריה
אתר ההעשרה בפורדו. אכבארי חשף לעולם את עצם קיומו
אתר ההעשרה בפורדו. אכבארי חשף לעולם את עצם קיומו
אתר ההעשרה בפורדו. אכבארי חשף לעולם את עצם קיומו
פרט לחשיפת סודות הגרעין והביטחון, איראן טענה כי אכבארי חשף את זהותם ופועלם של יותר מ-100 בכירים, החשוב שבהם מוחסן פחריזאדה – "אבי תוכנית הגרעין האיראנית", שחוסל ב-2020 בפעולה שיוחסה לישראל.
בריטניה לא הודתה מעולם פומבית שאכבארי, שהפך לאזרח בריטי ב-2012 ותואר בתקשורת האיראנית כ"מרגל-על", ריגל למענה. "אנחנו לא מגיבים על ענייני מודיעין, זו המדיניות הקבועה שלנו", אמר דובר במשרד החוץ הבריטי. במחלקת המדינה האמריקנית ובמועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית לא הגיבו לשאלות שנשאלו בנושא.
בספטמבר 2019 דיווח "ניו יורק טיימס" כי מקור המודיעין על אתר הגרעין בפורדו היה מרגל בריטי. לפי שלושה גורמי מודיעין, המידע שאכבארי סיפק על פורדו היה מהחשיפות שבמודיעין הבריטי העבירו ב-2008 למקביליהם בגרמניה, ארצות הברית וישראל.
6 צפייה בגלריה
עלירזא אכבארי סגן שר ההגנה לשעבר ב איראן שנידון ל עונש מוות בגלל ריגול לכאורה בסרטון שהפיצה התקשורת האיראנית ובו הוא מודה לכאורה בטענות נגדו
עלירזא אכבארי סגן שר ההגנה לשעבר ב איראן שנידון ל עונש מוות בגלל ריגול לכאורה בסרטון שהפיצה התקשורת האיראנית ובו הוא מודה לכאורה בטענות נגדו
אכבארי. איראן טענה שחשף את זהותם של יותר מ-100 בכירים, בהם פחריזאדה
(צילום: רויטרס)
אכבארי היה נער בזמן המהפכה האיראנית ב-1979. הוא התגייס לצבא ועזב אותו שש שנים אחר כך, כמפקד מעוטר במשמרות המהפכה. גם באזרחות התקדם אכבארי במהירות, עד שמונה לסגן שר ההגנה ושימש כיועץ למועצה העליונה לביטחון לאומי. היו לו קשרים קרובים עם שניים מהבכירים ביותר באיראן – מדען הגרעין פחריזאדה ועלי שמחאני, בעבר שר ההגנה (שאכבארי שימש כסגנו) וראש המועצה העליונה לביטחון (שאכבארי שימש כיועצו).
אכבארי כיהן כסגן שר ההגנה עד 2001, בתקופת שלטונו של מוחמד חאתמי - נשיא רפורמיסט שחתר לשיפור היחסים עם מדינות המערב. "הייתה לו אמביציה גדולה, יכולות ניתוח גבוהות וכישורי כתיבה ושיח מעולים, ואנשים בטחו בו", אמר ל"ניו יורק טיימס" פואד איזאדי, מנתח מדיניות איראני שמקורב לממשלה ולמשמרות המהפכה. "הייתה לו גישה למידע רגיש וחשאי רב על תוכניות בתחומי הגרעין והביטחון".

בשמונה סרטונים קצרים שהוקרנו בטלוויזיה הממלכתית לאחר חיסולו, נראה אכבארי מתאר את פעולות הריגול שלו וכיצד גויס על ידי בריטניה. אבל הוא ומשפחתו אמרו כי הודאותיו נגבו בכפייה. "חקרו ועינו אותי יותר מ-3,500 שעות במשך 10 חודשים. הכול הוקלט במצלמה. באמצעות אקדח ואיומים במוות הם אילצו אותי להודות בטענות שגויות וחסרות שחר", אמר אכבארי בהקלטה שפרסמה רשת BBC בפרסית.
המניעים למעשיו נותרו באפלה. באחד הסרטונים הוא אמר כי עשה זאת מ"תאוות בצע ועוצמה", אבל הכחיש כי היו לו קשיים כספיים. בני משפחתו הכחישו שהיה מרגל, ואמרו שממשלת איראן פברקה טענות שעלו בסרטון. עם זאת, הם הודו שרבים מהתאריכים והאירועים בסרטונים הם מדויקים.
בסרטונים אכבארי אמר כי גויס ב-2004. שנה אחר כך הוא טס לבריטניה ונפגש עם מפעילו ב-MI6. בשנים שלאחר מכן אכבארי פתח חברות באוסטריה, ספרד ובריטניה, כדי שישמשו כסות למפגשיו עם מפעיליו. איראן אמרה כי ה-MI6 שילם לאכבארי 2.4 מיליון דולר.
6 צפייה בגלריה
זירת החיסול של מוחסיין פחריזאדה
זירת החיסול של מוחסיין פחריזאדה
זירת ההתנקשות בפחריזאדה. חוסל שנה אחרי מעצר אכבארי
(צילום: רויטרס)
אכבארי נועד עם השגריר הבריטי בטהרן כחלק מתפקידו, ואחיו מהדי אמר כי טס לאירופה פעמים רבות לצורכי עסקים. האח אמר כי אכבארי פרש מתפקידיו הרשמיים ב-2008, אבל המשיך לשמש כיועץ לשמחאני ולבכירים אחרים. האח ושניים מחברי המשפחה אמרו כי באותה שנה אכבארי נעצר לארבעה חודשים בגין ריגול לבריטניה, אבל רבים מחבריו הבכירים העידו לטובתו, הוא שוחרר בערבות והתיק נסגר.
לפי בכיר במודיעין הגרמני בעבר, באפריל 2008 בריטניה קיבלה וחלקה עם סוכנויות ביון במערב, בהן אלו של ישראל, מידע על פורדו, אתר העשרת אורניום שנבנה בצלע הר והיה חלק מתוכנית איראן לפיתוח פצצה גרעינית. חשיפת פורדו שינתה את ההבנה בעולם לגבי תוכנית הגרעין האיראנית, והובילה לפיתוח תוכניות צבאיות ותוכניות סייבר על מנת להתמודד איתה.
"המידע על פורדו הדהים אותנו", אמר בריאיון ב-2019 יוני קורן ז"ל, שהיה ראש המטה של שר הביטחון באותה עת אהוד ברק. "התרומה הגדולה של בריטניה למאמץ המשולב במערב לאסוף מודיעין מבפנים על תוכנית הגרעין האיראנית הייתה תמיד במודיעין אנושי".
6 צפייה בגלריה
בניין sis סוכנות ביון מודיעין בריטניה לונדון MI6
בניין sis סוכנות ביון מודיעין בריטניה לונדון MI6
בניין ה-MI6. לפי איראן, הבריטים שילמו לאכבארי 2.4 מיליון דולר
(צילום: shutterstock)
בספטמבר 2009 חשף נשיא ארצות הברית דאז ברק אובמה כי פורדו הוא אתר העשרה. סוכנויות מודיעין במערב היו מודעות זמן רב לפני כן לתמונות הלוויין שבהן נראתה בנייה תת-קרקעית בפורדו, אבל הם העריכו שמדובר במתקן לאחסון ציוד צבאי, ולא ידעו שהפך לאתר גרעין סודי.
אכבארי טס באופן תדיר על קו טהרן-לונדון. ב-2010, לאחר שלדברי אחיו הוא לקה בלבו, הוא נשאר לחיות בלונדון. אשתו ושתי בנותיו הצטרפו אליו, ואחר כך הוא קיבל אזרחות. בסרטונים שפרסמו האיראנים אמר אכבארי כי זייף את התקף הלב, במטרה להישאר בבריטניה. גם אחר כך הוא טס לפחות שלוש פעמים לאיראן.
ב-2019 טס אכבארי לאיראן בפעם האחרונה. לפי אחיו, זה קרה אחרי ששמחאני, ראש המועצה העליונה לביטחון לאומי, אמר לו שהמועצה זקוקה לו בנושא ביטחוני וגרעיני דחוף. כמה ימים לאחר נחיתתו בטהרן הוא זומן למשרד המודיעין. האח סיפר כי אכבארי המודאג התקשר לשמחאני, שאמר לו שהרשויות שמעו שהיה בקשר עם ה-MI6 והפציר בו לשתף פעולה כדי להוכיח את חפותו. אחרי כמה חקירות, אכבארי נעצר.
6 צפייה בגלריה
עלי שמחאני
עלי שמחאני
שמחאני. פיתה את אכבארי לחזור לאיראן
(צילום: רויטרס)
האח אמר כי אכבארי נעצר על ידי משרד המודיעין והוחזק בתנאי בידוד למשך חודשים במתקן תת-קרקעי, ואחר כך בכלא אווין בטהרן, הידוע לשמצה. ב-2020, שנה אחרי מעצרו של אכבארי, חוסל מוחסן פחריזאדה בעת שהיה בדרכו לבית הנופש שלו בכפר בהרים ליד טהרן, ואיראן האשימה את ישראל בהתנקשות.
לפי גורמים איראנים ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס", היו אלה שירותי המודיעין של רוסיה שגילו לאיראן שאכבארי היה המקור לחשיפת פורדו.
ב-11 בינואר, כשלוש שנים אחרי מעצרו ובזמן שהמדינה מתמודדת עם חודשים של הפגנות נגד השלטון ועם סנקציות חדשות, הכריזו הרשויות לראשונה שהוא מרגל. שלושה ימים בלבד לאחר מכן, ב-14 בינואר, היה אכבארי לבכיר הראשון מאז 1982 שמוצא להורג במדינה.