הוועדה לביטחון לאומי, בראשות ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית), דנה הבוקר (ראשון) בעניין מעצרים אלימים של מפגינים - לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו כינס בשבוע שעבר דיון בנושא "הגבלות בציבור", לאור מחאות נגד המהפכה המשפטית שמתקיימות מול בתי ח"כים ושרים.
4 צפייה בגלריה
הועדה לביטחון לאומי בנושא התנהלות גורמי האכיפה בהפגנות
הועדה לביטחון לאומי בנושא התנהלות גורמי האכיפה בהפגנות
"האכיפה שוויונית לחלוטין". ניצב אבשלום פלד ויו"ר הוועדה צביקה פוגל, היום
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
במהלך הדיון אמר סמפכ"ל משטרת ישראל, ניצב אבשלום פלד, כי "האכיפה היא שוויונית לחלוטין". תת-ניצב שמעון נחמני, סגן ראש אגף המבצעים במשטרה, הזהיר מפני אובדן שליטה בהפגנות: "אם נייצר הבלגה בהפגנות - נלך לאנרכיה". באשר להפגנות מחוץ לבתים של ח"כים ושרים נחמני אמר כי "אנחנו בשיח עם היועצת המשפטית לממשלה וקצין הכנסת כדי למצוא פתרון למיקום המפגינים".
מדובר בדיון המשך ביוזמת חברי הוועדה מהאופוזיציה ח"כ אפרת רייטן, ח"כ מירב בן ארי, ח"כ שרן השכל וח"כ נאור שירי, לאור מעצרים אלימים של מפגינים בשבועות האחרונים, בדגש על ההפגנה מחוץ לבית של ראש הממשלה בקיסריה לפני כחודש. סמפכ"ל משטרת ישראל, ניצב אבשלום פלד, אמר בפתח הדיון כי יש אכיפה זהה לכל סוגי ההפגנות. "אנחנו משטרה א-פוליטית ופועלים בשוויון גמור. יש מדיניות אחת וכולם שווים בפני המשטרה והאכיפה היא שוויונית לחלוטין, אני אומר לכם את זה גם מהראש וגם מהלב.
"התפקיד שלנו לאזן בין חופש הביטוי מצד אחד ושלום הציבור מהצד השני. זה נראה פשוט על הנייר אבל זה תפקיד מאוד מורכב והמציאות מאוד מורכבת". בנוסף הבהיר: "אף שוטר לא יוצא מהבית שלו בבוקר כדי לפגוע במישהו, הוא בא לעשות את עבודתו כמשרת ציבור".
תת-ניצב שמעון נחמני, סגן ראש אגף המבצעים במשטרה, אמר בדיון כי "ב-27 השבועות האחרונים משטרת ישראל ושוטריה מצויים בהפגנות שבוע אחרי שבוע ומתמודדים עם ההפגנות גם בסופי שבוע, גם באמצע השבוע, ובסוגים שונים. המנעד הוא רחב - הפגנות חרדים, הפגנות דרוזים, הפגנות על רקע כלכלי וזאת לצד המשימות השוטפות של המשטרה.

4 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה בקפלן תל אביב
הפגנת מחאה בקפלן תל אביב
"700 שוטרים בהפגנות זה פחות 180 ניידות בשטח שמגיבות לאירועים". שוטרים ומפגינים, אתמול בת"א
(צילום: יובל חן)
"700 שוטרים בהפגנות מדי שבוע זה אומר פחות 180 ניידות בשטח, פחות ניידות שמגיבות לאירועים. תתארו לכם אם אנחנו עובדים על תיקי פשיעה אלימה, זה פחות שוטרים עובדים. הם הולכים למשימה כדי לשמר את זכות ההפגנה. כל שוטר עובר הכשרה של התמודדות בהפרות סדר ואיך הוא צריך לפעול במצבים שונים בהתאם לחוק. אין קצין במשטרת ישראל שנשלח למשימות של הפרות סדר ולא עובר הכשרה. אנחנו מנהלים סיכונים וזה לא פשוט".
באשר להפגנות בקפלן נגד המהפכה המשפטית מדי מוצאי שבת, אמר תנ"צ נחמני: "זה כבר כמעט שבעה חודשים שיש הפגנות בקפלן. גם העסקים נפגעים שם וגם אלה שרצים לעלות לרכבת נפגעים ולא מגיעים הביתה, וגם זו שכורעת ללדת וצריכה להגיע לאיכילוב ואנחנו גונבים לה עוד חמש דקות של צירים בנסיעה. זו דילמת המפקד בשטח. יש לי חברים שמפגינים גם בשמאל וגם בימין, אני מעודד אותם לעשות זאת כי זו זכותם, אבל מצד שני, אני יודע שהם בוגרים ואחראים לא ללכת לנקודה שבה הם יאתגרו את המשטרה".
באשר לעימות שנוצר בהפגנה אתמול בתל אביב בין מפגינים מצד "אחים לנשק" לבין מפגינים מתנגדי הכיבוש, אמר: "נאלצנו להתערב כדי לא ליצור סכסוך ביניהם. אנחנו מתודרכים להתערב רק כשדברים מאבדים שליטה כי זה כבר מאבד את הרסן. אם אנחנו נייצר הבלגה - אנחנו נלך לאנרכיה".
יו״ר הוועדה, ח״כ צביקה פוגל, שאל את תנ״צ נחמני: "איך אנחנו מעבירים לשוטרים את המסר שלא נגררים להעברת ידיים, איך מעבירים את המסר שלא מפעילים מכת"זית מטווח מסוים על מישהו ומעיפים אותו לתוך הרחוב, איך דואגים שאם מגיעים למצב שעוצרים מישהו הוא עדיין מקבל את הזכויות שמגיעות לו גם אם הוא הפר את הסדר. איך מבטיחים שמי שיצא להפגנה יחזור בשלום?".

4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית מול ביתו של דני דנון
הפגנה נגד המהפכה המשפטית מול ביתו של דני דנון
"מנסים למצוא פתרון למיקום המפגינים". המחאה מול ביתו של ח"כ דנון, הבוקר
קצין המשטרה השיב: "בכל אירוע שבו טעינו - ואין הרבה כאלה - יש הליך של בחינה פנימית שלנו והוא יורד לחידוד נהלים למפקדים. חלק מהסרטונים האלה של 'עשה ואל תעשה' מובאים בקורס לשוטרים. זה לא פשוט לנהל הפגנה במרחב הציבורי. אנחנו המשטרה היחידה בעולם שלא שמה את האלה במותן של השוטר וגם לא באפוד שלו - והוא לא מפעיל אותה אלא רק בהוראת מפקד מרחב. זו החלטת המפכ"ל. גם השימוש במכת"זית זה רק במדרג ג', בהפגנה אלימה שמאבדת את השליטה של המארגנים, שמייצרת גרימת נזק לרכוש, לשוטרים ולאחרים".
באשר להפגנות מול בתים פרטיים, כפי שהיו מול בתים של חברי כנסת ושרים בשבועות האחרונים, כמו זו שהייתה מול בית שר המשפטים יריב לוין, אמר תנ"צ נחמני כי "ההפגנה מול בית השר גורמת לחסימת הכביש, הבערת צמיגים, פגיעה בשכנים ומניעת יציאת אנשים מהרחוב לגני הילדים, לקופת החולים וטיפולים רפואיים, והשוטר צריך להתמודד עם זה. שיקול הדעת של הקצין מופעל בצורה מאוד מאוזנת. אני לא זוכר קצין שרצה לראות את האלימות ככלי או ניהול האירוע ישר באלימות. לא הייתי רוצה לראות את זה. קצין רוצה להיכנס לאירוע ולצאת ממנו ללא אלימות, אבל במדרג ג' אנחנו מפעילים מכת"זית כדי לא להגיע לאובדן שליטה".
הוא הוסיף: "משטרת ישראל גם שם מנסה כל הזמן לייצר איזונים, בין אם לאפשר את המחאה במקום לבין לשמר את הזכות של אותו חבר כנסת ואותם שכנים. היום בבית של דני דנון עשינו מספר פעולות, חלק מהן עיכוב וחלק הרחקה. אנחנו בשיח עם היועמ"שית של הכנסת וקצין הכנסת כדי למצוא איזשהו קו של פתרון של מיקום המפגינים, כך שיוכלו להפגין מבלי להפריע.
"האם אירועים בצרפת יכולים להיות גם בישראל? מזה שנתיים אנו שוקדים בבניין הכוח לאור הלקחים של שומר חומות, נבנה איום ייחוס יחד עם שב"כ, צה"ל והמשטרה, אנחנו כרגע בתכניות שהגשנו לבניין הכוח בדגש לכל הסוגיות של מפלגות, משמר לאומי, של מערכים תומכים בחזית כדי לייצר חוזקות, אז הדבר הזה נלקח באיום הייחוס ואנחנו נערכים גם לזה".
4 צפייה בגלריה
אפרת רייטן באולפן ynet
אפרת רייטן באולפן ynet
ח"כ סוכות: "מכת"זית? לא קיים באיילון". ח"כ רייטן השיבה: "נשמע שאתה רוצה שיחטפו אלימות"
(צילום: יריב כץ, נדב אבס )
במהלך הדיון התפתח עימות בין ח"כ צבי סוכות מהציונות הדתית לח"כ אפרת רייטן מהעבודה, אחרי שהראשון אמר שהמשטרה עושה איפה ואיפה בטיפול במפגינים. "מי שמתווה את הדרך זו בסוף היועמ"שית שהיא מתווה את הדרך למשטרה, מה לעשות ומתי. כשאני שומע כאן שההנחיות שונו סביב ההפגנות הגדולות של בלפור אחרי שבימין במשך שנים קיבלנו מכת"זיות אני מרגיש תחושה של איפה ואיפה. אף אחד לא אמור לחטוף אלימות שוטרים, לא מימין ולא משמאל", אמר ח"כ סוכות.
ח"כ רייטן קטעה אותו: "זה נשמע שאתה רוצה שיחטפו אלימות, אני לא יכולה לשמוע את הדברים האלה ולא לענות". ח"כ סוכות המשיך בדבריו: "ראיתי בואש, ראיתי מכת"זיות, ראיתי איך מגיעים על 15 אנשים שנמצאים בכניסה לעיר וחוסמים את הכביש וישר מגיעה מכת"זית עם בואש שמתיזה לכל הכיוונים ונשאר שם ריח להרבה מאוד זמן, והדבר הזה פשוט לא קיים באיילון".
היא השיבה: "אתה רוצה כאן נקמה, אתה רוצה שישברו להם את הידיים ואת הרגליים - זה מה שאתה רוצה, לא מעניין אותך שום דבר. אם היית רוצה שוויון היית מכניס את הזכות לשוויון לחקיקת היסוד. הרי אתם לא רוצים את זה, אז אל תבלבלו לנו את השכל. אתה לא מתבייש?!".
בתום הדיון אמר יו"ר הוועדה פוגל כי "בין האיזון של משרתי ציבור ובין הזכות להפגין ושמירה על שלום הציבור יש את אלמנט הלחץ של השוטרים שבו הם נמצאים. אם מישהו יוצא מהפגנה פגוע אז קרה משהו שלא צריך לקרות. יכול להיות שזה בגלל התנהגות חריגה של מפגין אבל בדיוק שם השוטר צריך לדעת לסבול. המשימה המשותפת שלנו היא להחזיר את האמון של הציבור במשטרה".