הדיון שכינס הבוקר (חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו על "הגבלות במרחב הציבורי", שעורר ביקורת חריפה באופוזיציה, כלל ויכוח קשה בין השרים שנכחו ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן. השר לביטחון לאומי בן גביר דרש מהם להציג כמה כתבי אישום הוגשו נגד פעילי המחאה נגד המהפכה המשפטית בחצי השנה האחרונה, ושר המשפטים יריב לוין תקף: "תפסיקו להפיל אחריות על המשטרה, אתם קובעים". נתניהו הטיח ביועמ"שית: "באיזה מדינה בעולם סוגרים נמל תעופה בגלל מפגינים?".
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
לוין, בהרב-מיארה ובן גביר
(צילום: אבי מועלם, נחום סגל, AFP)
בדיון נכחו בין היתר רה"מ נתניהו, היועמש"ית, פרקליט המדינה, המפכ"ל יעקב שבתאי והשרים יריב לוין ואיתמר בן גביר. ראש חטיבת החקירות במשטרה שלומית לנדס נכחה גם היא, ואמרה כי היו עשרות תלונות מח"כים ושרים שהתלוננו על אירועי תקיפה. השר בן גביר שאל אותה: "כמה כתבי אישום הוגשו?", והיא השיבה כי אינה יודעת. בשלב זה השר לוין הפנה את אותה שאלה ליועמ"שית, שענתה: "הנתונים לא אצלי, אבל הגשנו בשנים האחרונות".
השר בן גביר שוב שאל: "כמה הגשתם בחצי השנה האחרונה?". המשנה לפרקליט המדינה אלון אלטמן השיב: "אני חושב שהיו כמה כתבי אישום, אבל אני לא זוכר כמה". בן גביר שוב שאל: "זו בדיוק השאלה. בחצי השנה האחרונה, מאז שהממשלה הזו קמה, הגשתם או לא הגשתם?". השר לוין פנה בתקיפות לאנשי הפרקליטות והיועמ"שית: "תביאו את הנתונים. יש פערים ואתם יודעים מצוין. היו כל כך הרבה חסימות של כבישים והתפרעויות מול חברי כנסת. האם יש אחד שנתן את הדין על חלקו בארגון החסימות והתופעות הללו?".
השר לביטחון לאומי הזכיר את משה פייגלין, "שישב במעצר עד תום הליכים על ארגון", ואת שי מלכה, "שישב בכלא כי ארגן חסימות", ואז שאל: "למה עושים הפליה?". פרקליט המדינה השיב: "צריך לעשות הפרדות בין הסתות לבין אלימות. יש מדיניות ואנחנו אוכפים את החוק". היועמ"שית הוסיפה: "המשטרה היא זו שאחראית על האכיפה".
בתגובה לכך אמר השר לוין ליועמ"שית: "מה את רוצה מהשוטר בשטח? ההחלטות על מדיניות האכיפה היא שלכם". פרקליט המדינה ענה כי רשויות התביעה לא מבצעות את פעולות האכיפה, ואז השרים בן גביר ולוין תקפו: "תפסיקו להפיל אחריות על המשטרה. אתם קובעים. בהתנתקות זו הייתה מדיניות שלכם והנחייה שלכם". היועמ"שית ענתה: "מבחן הוודאות הקרובה זה מה שקובע".
3 צפייה בגלריה
איילון חסום לתנועה בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
איילון חסום לתנועה בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
בן גביר דרש לדעת כמה כתבי אישום הוגשו נגד פעילי מחאה. ההפגנה בתל אביב, הערב
(צילום: ליאור שגב )
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"התנהלות ששמורה למשטרים דיקטטוריים". גנץ
(צילום: עמית שאבי)
בן גביר הציג שלושה פסקי דין של החלטות על מעצרים עד תום ההליכים על חסימת כבישים, ואמר ליועמ"שית: "איך יכול להיות שהם נעצרו עד תום ההליכים והיום כולם משתחררים?". בן גביר ניצל את ההזדמנות לתקוף את מפקד מחוז תל אביב המודח עמי אשד, וציין את מעצר עורכת הדין שנחשד כי תקפה מילולית את היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט, שהתיק נגדה נסגר בהמשך: "איך יכול להיות שאותו אדם שעצר אותה, הוא אותו אדם שהיום אחראי על ההפגנות בתל אביב, ומחליט באופן עצמאי שהוא מכיל את כל החסימות? זו פשוט שערורייה". השר לוין העיר לסיכומו של דיון: "אין דין ואין דיין. איש הישר בעיניו יעשה".
באופוזיציה מתחו כאמור ביקורת חריפה על הדיון שכינס הבוקר נתניהו. יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, אמר כי "‏מנהיג מדינה שעוסק במגבלות על הפגנות פוליטיות - זו התנהלות ששמורה למשטרים דיקטטוריים".
הדיון כונס בעקבות מה שהוגדר על ידי בכירים בממשלה כ"התקפות והתפרעויות נגד פוליטיקאים מול אוזלת יד של מערכת שלטון החוק", והתקיים שעות ספורות לאחר עיכובה לחקירה של אחת ממנהיגות המחאה, בהפגנה מול בית השרה מאי גולן. כמו כן, גם על רקע המחאה מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין השבוע, והפגנות נגד המהפכה המשפטית סמוך לבתים של חברי קואליציה נוספים. "אין לנו בעיה עם הפגנות. הבעיה עם תקיפות והתפרעויות נגד פוליטיקאים", אמרו בכירים בממשלה.
בתוך כך, הערב עשרות מפגינים נגד המהפכה המשפטית חסמו לזמן קצר את נתיבי איילון לכיוון צפון, סמוך למחלף ההלכה. החלו בצעדה מביתו של ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד) ברמת גן, שאמר לפני יומיים: "נחוקק שלב שלב את הרפורמה המשפטית". כעבור כחצי שעה הם פונו על ידי המשטרה.