ראשי רשויות, חברי כנסת וחברי מועצות נדהמו מהצעת החוק של ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית) המגדירה יישובים ביהודה ושומרון, בהם קריית ארבע והמועצה האזורית הר חברון - כחלק מהנגב.
2 צפייה בגלריה
קריית ארבע
קריית ארבע
קריית ארבע
(צילום: AFP)
"אני תומך רק בהכנסה של יישובי דרום הר חברון לנגב. יישובי דרום הר חברון צמודים אלינו, כמו סוסיא, בית יתיר, שמעה ואשכולות. אבל לומר שקריית ארבע זה הנגב? בוא נכניס את ירושלים לנגב. אם מקבלים החלטה כזו צריך לתקצב אותה. אם מוסיפים יישובים - תוסיפו כסף", אמר ראש העיר ערד יאיר מעיין.
עם זאת, לא כולם התנגדו. ראש העיר דימונה בני ביטון אמר בתגובה להצעת החוק: "אין לי התנגדות. כיו"ר הרשות לפיתוח הנגב אין לי בעיה לקבל את ההחלטה הזו, אף שקל מתקציב הרשות לפיתוח הנגב לא ייפגע. בשיחה עם וסרלאוף ושר האוצר הובטח שיהיה כסף תוספתי להחלטה".
ראש המועצה האזורית רמת נגב ערן דורון מסר בתגובה: "לפני שמוסיפים עוד יישובים שאינם בנגב, מצופה ממשלת ישראל לטפל ברשויות בנגב. לצערי, הרשות לפיתוח הנגב מפלה על בסיס פוליטי בין רשויות".
על כך הגיב ביטון: "כיו"ר הרשות לפיתוח הנגב, אין מושג כזה של אפליה. אנחנו מנהלים את הדברים בשקיפות. אבל יש קולות קוראים שמועצה כמו רמת נגב, שנמצאת באשכול סוציו-אקונומי יחסית גבוה, לא יכולה לגשת אליהם. נפעל לתקן את העיוות".
ח"כ יסמין סאקס פרידמן (יש עתיד), תושבת באר שבע, הגיבה גם כן לדברים: "הצעת החוק למעשה מגדירה את יישובי דרום הר חברון כחלק מהנגב. מעבר לכך שקרית ארבע לא יושבת בנגב, כל כוונת הצעת החוק היא לשים ידם ולקחת חלק מהתקציב הזעום גם ככה של המשרד לפיתוח הנגב. תושבי יהודה ושומרון קיבלו בשנה זו עשרות מיליוני שקלים של כספים קואליציוניים, וכספים דרך המשרד של אורית סטרוק, ולכן אני אלחם נגד החוק הזה בכל הכוח, בכל הכלים שעומדים לרשותי כדי שלא יקודם. תושבי הנגב לא פחות טובים מתושבי יהודה ושומרון".
2 צפייה בגלריה
 גיל דיקמן בוועדה לביטחון לאומי בנושא עונש מוות למחבלים
 גיל דיקמן בוועדה לביטחון לאומי בנושא עונש מוות למחבלים
ח"כ סון הר מלך. "החוק יפסיק את האפליה נגד המתיישבים"
(צילום: שלו שלום)
חבר מועצת עיריית באר שבע, עידו אטיאס, אמר בתגובה: "ככה נראית ביזה בשעת מלחמה. עזות המצח להסיט תקציבים שיועדו לנגב אל ההתנחלויות היא ניתוק ורשעות אחרי מה שהנגב ספג. אחרי הפגיעה הקשה בתושבי הדרום - עוד מעזים לגנוב מאיתנו תקציבים בעיצומה של מלחמה. מפלגה שרכבה על בעיות הנגב, ליבתה פילוג וגזענות ומכרה סיסמאות על משילות - נכשלת במבחן התוצאה וברגע האמת מוכיחה שוב שתושבי הנגב לא מעניינים אותה. זו פשוט אנטי-ציונות".
ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, תקף את ההחלטה: "לוקחים תקציב מהנגב ומעבירים אותו ליישובים בהרי יהודה. זו החלטה חמורה הממשיכה את כישלון הטיפול בנגב ובצפון".
ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, הוסיף: "הממשלה הזאת איבדה מזמן את הבושה, ובקרוב גם את הנגב. בזמן שהרשויות בנגב עוד לא קיבלו את הכספים על הטיפול במפונים מאז 7/10, ולמרות בקשות לחזק את ההתיישבות והחקלאות לאורך הגבולות בנגב ולסייע למתיישבים חדשים כמו בפתחת ניצנה. הממשלה החליטה לקחת תקציב המיועד לנגב ולהעביר אותו ליישובים בהרי יהודה. זו החלטה חמורה שממשיכה את הכישלון של הטיפול בנגב ובצפון".