ארצות הברית מעודדת מהתקדמות מבצע החיסונים, אחרי ש-30.7% מהאוכלוסייה כבר קיבלה את המנה הראשונה - אך לא כל המדינות בה בטוחות שיטילו הגבלות רק על לא מחוסנים. באיחוד האירופי, לעומת זאת, ממשיכים להתחבט בשאלת השימוש בחיסונים הרוסיים - תוך שמדינות רבות נכנסות לסגר נוסף, חלקן ממושך וחלקן ממוקד לחג הפסחא. בינתיים בארגנטינה, הנשיא נדבק בקורונה למרות שקיבל את החיסון הרוסי ספוטניק V, וסובל מחום קל.
14 צפייה בגלריה
נשיא ארגנטינה אלברטו פרננדס
נשיא ארגנטינה אלברטו פרננדס
"הייתי שמח שיום ההולדת לא היה מסתיים ככה". נשיא ארגנטינה
(צילום: AFP, ARGENTINA'S PRESIDENCY / Esteban COLLAZO)
14 צפייה בגלריה
חוגגים בבית אבות
חוגגים בבית אבות
חוגגים בבית אבות בלוס אנג'לס לקראת פסחא
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
פארק six flags magic mountain
פארק six flags magic mountain
פארק השעשועים סיקס פלאגס מג'יק מאונטיין בקליפורניה נפתח - עם מסכות
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
בריסל בלגיה עימותים משטרה מפנה אנשים התקהלות ב פארק
בריסל בלגיה עימותים משטרה מפנה אנשים התקהלות ב פארק
בית המשפט ביטל הגבלות, המדינה תערער. המשטרה מפזרת התקהלות בבלגיה
(צילום: AP)
14 צפייה בגלריה
בריסל בלגיה עימותים משטרה מפנה אנשים התקהלות ב פארק
בריסל בלגיה עימותים משטרה מפנה אנשים התקהלות ב פארק
עימותים על רקע הגבלות הקורונה בבלגיה
(צילום: AP)
14 צפייה בגלריה
 לקראת סגר בפסחא. וינה, אוסטריה
 לקראת סגר בפסחא. וינה, אוסטריה
לקראת סגר בפסחא. וינה, אוסטריה
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
מיאמי פלורידה חיסונים קורונה
מיאמי פלורידה חיסונים קורונה
המושל מתנגד לתעודת מתחסן. מתחם חיסונים במיאמי, פלורידה
(צילום: AFP)
אחרי יותר משנה, ועל רקע מבצע החיסונים המוצלח של ארצות הברית, קליפורניה מאפשרת כניסת קהל להצגות, קונצרטים ואפילו משחקי NBA. המהלך יוצא לפועל על רקע ירידה ממושכת במספר הנדבקים היומי בקורונה בקליפורניה. בחלק מהאירועים לא יידרש הקהל להציג בדיקת קורונה שלילית או הוכחה שהתחסן, אך כמות האנשים בהם תוגבל. לאירועים שבהם תידרש בדיקה שלילית או הוכחת חיסון יוכלו להיכנס יותר אנשים. בכל מקרה, רק תושבי קליפורניה יוכלו להשתתף בהופעות הללו.
לפי דיווחים, הצעדים החדשים של קליפורניה מצביעים על כך שגם היא בדרך לאשר מערכת דיגיטלית לאימות חיסונים – נושא שנמצא במחלוקת עזה ברחבי ארצות הברית. בעוד שניו יורק כבר השיקה תעודה דיגיטלית שבאמצעותה יכולים תושבים להוכיח שהתחסנו או שנבדקו ויצאו שליליים לנגיף ובכך להיכנס למקומות בילוי, בפלורידה הוציא המושל רון דה סנטיס צו שאוסר על עסקים לדרוש מאנשים מה שמכונה "דרכוני חיסון". המושל, שנחשב לתומך של דונלד טראמפ, מתנגד באופן עקבי להטלת מגבלות למניעת הפצת המחלה.
לפי נתוני המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), יותר מ-101 מיליון תושבי ארצות הברית - 30.7% מהאוכלוסייה כולה - כבר קיבלו לפחות מנה אחת של חיסון. כ-58 מיליון איש, 17.5% מהאוכלוסייה, קיבלו שתי מנות. עם זאת, ממוצע הנדבקים היומי בארה"ב עלה בשבועיים האחרונים מ-54,696 ל-65,684. לצד העלייה הזו, מספר המתים היומי בארה"ב הולך ויורד בשבועות האחרונים - מ-1,228 בממוצע נכון ל-18 במרץ, ל-869 בממוצע נכון ליום חמישי האחרון.
14 צפייה בגלריה
כיתה
כיתה
הלימודים יתנהלו שוב מרחוק. בית ספר בצרפת
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בארגנטינה
חיסוני קורונה בארגנטינה
כ-682 אלף ארגנטינאים מחוסנים. מתחסן בארגנטינה
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
המדינות הקומוניסטיות לשעבר מתנגדות לחיסון הרוסי. פוטין
(צילום: AP)
אתמול הודיע ה-CDC כי אמריקנים שמחוסנים נגד הקורונה יכולים לטוס מבלי להיבדק לפני או אחרי הנסיעה, אלא אם כן מדינת היעד דורשת זאת - ולא יחויבו בבידוד. מדינות נוספות בארה"ב הודיעו על הקלות בהגבלות הקורונה, אך הנשיא ג'ו ביידן המליץ לאחרונה להימנע מכך ואף הזהיר מגל רביעי.
נשיא ארגנטינה אלברטו פרננדס אובחן כחיובי לקורונה למרות שקיבל את החיסון הרוסי ספוטניק V. הוא צייץ כי הוא "ממתין לאישור התוצאה ונמצא במצב גופני טוב", למרות שהוא סובל מחום קל. הנשיא בן ה-62 הוסיף כי "הייתי שמח לסיים את יום ההולדת שלי בלי החדשות האלה, אבל אני במצב רוח טוב". ארגנטינה נמצאת בדרגות שונות של סגר כבר יותר משנה, כשעד כה מתו מהמחלה יותר מ-56,000 תושבים. לפי הממשלה, כ-682 אלף ארגנטינאים מחוסנים.
אתמול אמר ארגון הבריאות העולמי כי מבצע החיסונים באירופה "איטי באופן בלתי מתקבל על הדעת" – וכעת נראה שלא מן הנמנע שהמצב החמור יגרום לאיחוד האירופי להעניק לאחד מיריביו המרים ביותר, ולדימיר פוטין, ניצחון דיפלומטי מרשים. לפי הקרמלין, מנהיגי גרמניה וצרפת דנו עם פוטין על אספקה אפשרית של חיסוני ספוטניק V לאירופה – לאחר שהמדינות יוודאו כי החיסון אכן עומד בסטנדרטים האירופיים. הקרמלין, נזכיר, ספג ביקורת קשה לאחר שאישר את השימוש בחיסון לפני השלב השלישי של הניסוי – שבו יעילותו ובטיחותו נבדקים על מספר גדול של אנשים. עם זאת, מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי לאנסט מצא כי החיסון יעיל ובטוח ברמות מספקות.

14 צפייה בגלריה
צרפת אצטדיון סטאד דה פראנס ב פריז הפך למרכז חיסונים
צרפת אצטדיון סטאד דה פראנס ב פריז הפך למרכז חיסונים
אצטדיון הכדורגל הלאומי של צרפת הפך למרכז חיסונים
(צילום: AP)
דיפלומטים בכמה מדינות שהיו בעבר תחת שליטה סובייטית, שבהם הסלידה מרוסיה גדולה במיוחד, אמרו כי אין בכוונתם להשתמש בחיסון כלשהו "מלבד אלה שנרכשו על-ידי סוכנות התרופות האירופית". לדבריהם, החיסון הרוסי יכול להיות "כלי לחלוקת האיחוד ובני בריתו", ואף עלול לשמש את רוסיה לפעילות עוינת כזו או אחרת.
לפי ארגון הבריאות העולמי, כל עוד מבצע החיסונים ימשיך להתנהל באירופה בהיקפים קטנים, מדינות האיחוד האירופי יצטרכו להטיל סגרים והגבלות אחרות על התושבים כדי למנוע תחלואה גדולה. הארגון ציין כי רק 10% מתוך 900 מיליון תושבי האיחוד קיבלו מנה ראשונה של חיסון.
על רקע כל אלה, מדינות רבות באיחוד האירופי מתמודדות עם תחלואה גדולה וקשה – וחלקן מטילות הגבלות ואף סגרים בחג הפסחא. איטליה נכנסה לסגר כולל של שלושה ימים במטרה למנוע התפרצות חמורה במהלך חג הפסחא, כשכבר כעת מאובחנים במדינה כ-20 אלף נדבקים בקורונה מדי יום. הממשלה אסרה על יציאה מהבית לצרכים לא חיוניים, ותושבים יורשו להשתתף בארוחת חג רק עם שני אנשים נוספים בלבד.
צרפת, שעומדת כעת בפני שיא של כ-5,000 חולי קורונה בטיפול נמרץ, תיכנס במוצאי שבת לסגר כולל שלישי למשך ארבעה שבועות לפחות. בתי הספר חוזרים ללמידה מרחוק, וכל העסקים הלא חיוניים נסגרים. לאחר שהנשיא עמנואל מקרון הודיע על ההגבלות, ראש הממשלה ז'אן קסטקס אמר כי "הגל השלישי כבר כאן" - והודיע על צעדים מפורטים יותר, כמו איסור מכירת אלכוהול במרחבים ציבוריים.
14 צפייה בגלריה
ברדה הולנד מתחם חיסוני קורונה
ברדה הולנד מתחם חיסוני קורונה
מתחם חיסוני קורונה בדרום הולנד. בדרך לאירוויזיון עם קהל?
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
סיאול דרום קוריאה מכינים קלפיות לבחירות לראשות העיר
סיאול דרום קוריאה מכינים קלפיות לבחירות לראשות העיר
חשש מעלייה חדשה בתחלואה. מכינים קלפיות לבחירות לראשות העיר סיאול בדרום קוריאה
(צילום: AP)
בהולנד, שאמורה לארח את האירוויזיון בחודש מאי, המצב גרוע לא פחות משאר אירופה - אך הממשלה מתכוונת להשתמש באירוע הבינלאומי כמבחן לכניסת קהל להופעות. ככל הנראה, הממשלה תתיר ל-3,500 צופים להיכנס לכל החזרות ולשלוש המופעים הגדולים של האירוויזיון. בינתיים, הסגר בהולנד הוארך עד ל-20 באפריל, והעוצר הלילי יימשך גם כן.
בבלגיה, שם מספר המקרים היומי גם כן הולך וגדל, קבע בית המשפט שיש לבטל את כל מגבלות הקורונה במדינה בתוך 30 יום - מכיוון שהבסיס המשפטי להם אינו טוב מספיק. בית המשפט קיבל בהחלטתו את עתירת הליגה לזכויות אדם, ושרת הפנים הודיעה שתערער על פסק הדין. בינתיים החליטה המדינה גם כן על סגר בפסחא. מדינות נוספות שהחליטו להטיל סגר בחג הן פורטוגל ואירלנד.
סקר שנערך בגרמניה מצא כי רק 25% מהתושבים מאמינים בתוכנית החיסונים של הממשלה. נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר אמר כי ארצו סובלת ממשבר אמון, ודחק באזרחים להתאחד למרות הטעויות שנעשו לאורך המגפה. לדבריו, "האמון בדמוקרטיה נשען על הבנה מאוד שברירית בין האזרחים למדינה, שלפיה המדינה תעשה את החלק שלה, והאזרח את החלק שלו. אני יודע שאתם האזרחים עושים את חלקכם במשבר ההיסטורי הזה. הציפייה שלכם היא שבממשלה יבינו את זה".
מספר הנדבקים היומי עולה במדינות נוספות באירופה, בהן אוסטריה וספרד. אוסטריה החליטה על סגר בבירה וינה בשני מחוזות נוספים במהלך הפסחא. בשל כמות הנדבקים הגדולה, גם צ'כיה החליטה להדק את הסגר בשטחה.
14 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
הגבלות בחודש הרמדאן. ארדואן
(צילום: AFP)
מי שמסתכלת מהצד על הנעשה באיחוד האירופי היא בריטניה, שבעקבות הברקזיט אינה כפופה לאיחוד ומנהלת מבצע חיסונים עצמאי ומוצלח משלה. מספר הנדבקים היומי, שהגיע בשיאו לכ-68 אלף, עומד כעת על כמה אלפים בודדים ביממה בלבד.
קניה השעתה את ייבוא חיסוני הקורונה הפרטי, מחשש שהדבר עלול להוביל לכניסת חיסונים מזויפים למדינה. חברות בריאות פרטיות במדינה גובות כ-80 דולר על החיסון הרוסי, בעוד שהממשלה מחלקת לאזרחים חיסוני אסטרהזניקה בחינם, שאותם קיבלה במסגרת יוזמת COVAX של ארגון הבריאות שנועדה להבטיח שלמדינות עניות תהיה גישה לחיסונים. עד כה חיסנה המדינה כ-160 אלף אזרחים. אחוז החיוביים לקורונה בקניה, שעורכת מספר קטן יחסית של בדיקות מדי יום, עלה מ-2.6% בסוף ינואר ל-19.1% אתמול.
בטורקיה, שדיווחה ביום שישי על 43,308 נדבקים חדשים - שיא יומי - החליטו להטיל הגבלות בסופי השבוע ברוב המחוזות, לצד הגבלות שיוטלו בחודש הרמדאן.
בדרום קוריאה, שהתמודדה בצורה טובה עם המגפה אף שלא הצליחה לחסל את הנגיף לחלוטין בשטחה, מודאגים מכך שמספר הנדבקים היומי כבר גבוה מ-500 זה היום הרביעי ברציפות. מדובר בקצב תחלואה שלא נראה מאז ינואר, ועל רקע מבצע חיסונים איטי במדינה. מפרוץ המגפה אובחנו 104 אלף איש בדרום קוריאה, מדינה בת 51 מיליון תושבים, ו-1,740 מתו מהמחלה.
נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה הודיע כי הסגר באזור הבירה מנילה יוארך בלפחות שבוע אחד נוסף. ביממה האחרונה 12,576 בני אדם בפיליפינים נמצאו חיוביים לנגיף - הנתון השני בגובהו מפרוץ המגפה. עד כה התגלו במדינה כ-784 אלף נשאי קורונה, מתוכם מתו 13,423 - 103 ביממה האחרונה.