גל התחלואה המתפשט באירופה הגיע גם לטורקיה, ואמש (יום ב') הודיע הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן על הידוק ההגבלות בארצו במטרה לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. ארדואן הודיע שבמהלך חודש הרמדאן, שצפוי להתחיל באמצע אפריל, יחול סגר כולל במהלך סופי השבוע, בנוסף לעוצר הלילי שכבר עתה קיים ברחבי המדינה, בין השעות 9 בערב ל-5 בבוקר.
בנוסף לסגר בסופי השבוע, ארדואן הודיע כי במהלך הרמדאן מסעדות יוכלו לספק שירות רק בעזרת משלוחים או ב"טייק אוויי". בדברים שנשא אמש הנשיא הטורקי הוא ציין כי הנגיף מתפשט באזורים בעלי סיכון מוגבר כמו איסטנבול והבירה אנקרה, וכי כעת 80% מכלל 84 מיליון תושבי טורקיה חיים באזורים המוגדרים כבעלי סיכון גבוה.
14 צפייה בגלריה
תמונות השנה של רויטרס 2020 האחות דילארה פהריוגלו בית חולים טורקיה איסטנבול אחרי טיפול ב חולי קורונה 14 אפריל
תמונות השנה של רויטרס 2020 האחות דילארה פהריוגלו בית חולים טורקיה איסטנבול אחרי טיפול ב חולי קורונה 14 אפריל
אחות בבית חולים באיסטנבול, בשנה שעברה. אזור בסיכון גבוה
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
 מחזיר את הסגר בסופי השבוע במהלך חודש הרמדאן. ארדואן
 מחזיר את הסגר בסופי השבוע במהלך חודש הרמדאן. ארדואן
מחזיר את הסגר בסופי השבוע במהלך חודש הרמדאן. ארדואן
(צילום: AP)
אתמול דיווחו רשויות הבריאות בטורקיה על 32,404 נדבקים שאובחנו בתוך 24 שעות – הנתון היומי הגבוה ביותר מאז תחילת שנת 2021. מניין הנדבקים הכולל בטורקיה הגיע כבר ל-3.2 מיליון. מניין המתים עלה אתמול בעוד 154, ועומד כעת על 31,230 בסך הכול.
בזמן שבטורקיה נערכים להגבלות בחודש הקדוש למוסלמים, באוסטריה מתכוונות הרשויות בכמה מחוזות – כולל הבירה וינה – להטיל סגר נוקשה במהלך חופשת חג הפסחא של הנוצרים. שלושה מחוזות – וינה, אוסטריה תחתית ובורגנלנד הכריזו כבר בשבוע שעבר כי יטילו מיום חמישי הקרוב עד יום שלישי הבא סגר שבמסגרתו ייסגרו כל החנויות הלא-חיוניות ותיאסר יציאה שאינה חיונית מהבית.
שלושת המחוזות הללו – וינה היא העיר היחידה הנחשבת למחוז בפני עצמו מבין תשעת המחוזות של אוסטריה – מתמודדים כעת עם רמת תחלואה גבוהה במיוחד, המיוחסת להתפשטות הזן הבריטי של הנגיף. בבתי החולים במזרח המדינה דיווחו בימים האחרונים על עומסים ביחידות הטיפול הנמרץ, ומומחים רפואיים הזהירו כי סגר של ימים ספורים לא יביא לתוצאה המיוחלת של הפחתת העומסים הללו.
14 צפייה בגלריה
וינה, בשבוע שעבר. סגר הפסחא בבירה האוסטרית יוארך
וינה, בשבוע שעבר. סגר הפסחא בבירה האוסטרית יוארך
וינה, בשבוע שעבר. סגר הפסחא בבירה האוסטרית יוארך
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
אוסטריה קורונה בדיקה ב וינה
אוסטריה קורונה בדיקה ב וינה
בדיקת קורונה בווינה. "המצב מדאיג"
(צילום: AFP)
על רקע אזהרות המומחים, הרשויות בווינה הודיעו על הארכת הסגר בבירה האוסטרית בחמישה ימים, כך שכעת הוא יימשך מעט יותר משבוע ויסתיים רק ב-11 באפריל. שר הבריאות האוסטרי, רודולף אנשובר, הוא שהודיע אמש על ההחלטה הזו. אנשובר ציין בדבריו כי בשל "הסיטואציה המדאיגה", מחוזות נוספים צפויים להצטרף לווינה בהארכת סגר הפסחא שלהם.
אתמול דיווחה אוסטריה על 3,079 נדבקים חדשים ועל 19 מקרי מוות. מניין הנדבקים הכולל בשטחה עומד כעת על 539,541 ומניין המתים על 9,275. הרשויות במדינה פועלות להאיץ את מבצע החיסונים נגד הנגיף, ושר הבריאות אנשובר הבטיח כי עד סוף יוני שני שלישים מהאוכלוסייה יקבלו לפחות מנה אחת של החיסון. קצב החיסונים באוסטריה, כמו במדינות רבות באירופה, איטי יחסית: לפי הדיווחים במדינה ניתנים שם מדי יום רק כ-30,000 מנות, ועד כה קיבלו לפחות מנה אחת של החיסון כ-1.1 מיליון מ-9 מיליון תושבי המדינה.

למה השחורים בבריטניה חוששים להתחסן?

הקשיים במבצע החיסונים בקרב מדינות האיחוד האירופי נובעים בחלקם מעיכובים באספקת המנות של יצרניות התרופות, בהן אסטרה-זניקה. התסכול הגובר של האירופים מהעיכובים הללו, וכעסם על מה שנראה להם כיחס מועדף שמקבלת בריטניה מהחברות, עמדו בחודשים האחרונים מאחורי מה שכונה "מלחמת החיסונים" בין בריסל ללונדון. אף שבימים האחרונים פעלו שני הצדדים להוריד את גובה הלהבות, היום הצהיר שר בריטי כי אין בכוונת הממשלה בלונדון לספק למדינות אחרות מנות חיסון – כל עוד היא לא השלימה את חיסון כלל האוכלוסייה שלה.
14 צפייה בגלריה
מבצע החיסונים בבריטניה
מבצע החיסונים בבריטניה
ראש הממשלה בוריס ג'ונסון מתחסן בשבוע שעבר. "לא ברור עד כמה הביצורים שבנינו חזקים בפני גל נוסף"
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
  הבריטים חוגגים את ההקלות באזור אנגליה, אתמול
  הבריטים חוגגים את ההקלות באזור אנגליה, אתמול
הבריטים חוגגים את ההקלות באזור אנגליה, אתמול
(צילום: gettyimages)
14 צפייה בגלריה
(צילום: gettyimages)
"אני חושב שההתמקדות שלנו צריכה להיות בשמירה על ביטחון הבריטים. אנחנו רוצים לעבוד בשיתוף פעולה עם מדינות אחרות – אבל היעד שנמצא בעדיפות עליונה הוא להמשיך במבצע החיסונים", אמר שר העסקים קווסי קוורטנג בראיון לרשת "סקיי ניוז". קוורטנג נשאל אם בריטניה תסכים בכל זאת לספק מנות חיסון עודפות לשכנתה אירלנד, והשיב: "אם יהיו לנו מנות חיסון עודפות אז נוכל לשתף אותן, אבל אין שום עודפים כרגע".
מבצע החיסונים בבריטניה, נזכיר, הוא מהמהירים בעולם. עד כה חוסנו כבר יותר מ-30 מיליון בריטים במנה אחת לפחות של החיסון – כלומר יותר ממחצית מהאוכלוסייה הבוגרת של בריטניה. הבריטים פועלים על פי שיטה חריגה יחסית, שבמסגרתה הם מתעדפים את המנה הראשונה – כדי לספק לכמה שיותר תושבים לפחות הגנה חלקית וראשונית מהנגיף – ודוחים את מתן המנה השנייה לתקופה של עד 12 שבועות.
למרות הישגי המבצע, בממלכה מודאגים מנתונים שמראים כי דווקא בקרב הקהילה השחורה בבריטניה יש היענות נמוכה מאוד לקריאה להתחסן. לפי הנתונים שפרסם משרד הסטטיסטיקה הלאומי בלונדון ואשר נאספו בין ינואר לפברואר, רק כמחצית מהבריטים השחורים הבוגרים (49%) דיווחו שהם צפויים לקבל את הזריקה.
על רקע הנתונים הללו פרסם היום השחקן והקומיקאי לני הנרי, יחד עם דמויות ציבוריות נוספות בבריטניה, קריאה לשחורים הבריטים להתחסן. "בעוד שקהילות אחרות ממהרות לקבל את החיסונים ומיליונים כבר התחסנו, חלק מסוים מהקהילה השחורה שלנו נותר זהיר יותר", אמר הנרי. "יש לכם דאגות וחששות לגיטימיים, אנחנו מבינים את זה. אנחנו יודעים שצריך לקרות שינוי ושקשה לסמוך על רשויות ומוסדות מסוימים. אבל אנחנו מבקשים מכם לבטוח בעובדות לגבי החיסון שסיפקו לנו הפרופסורים, הרופאים והמדענים שלנו".
בבריטניה נרשמה בשבועות האחרונים ירידה בנתוני התחלואה, שמיוחסת למבצע החיסונים המוצלח ואפשרה אתמול גל הקלות משמעותי בסגר שהוטל על אזור אנגליה בינואר האחרון. ההוראה לתושבי האזור להישאר בבתיהם הוסרה, והם יוכלו להיפגש עם חבריהם בקבוצות של עד שישה אנשים בשטח פתוח, כמו גם לקיים פעילויות ספורט שונות שעד כה נאסרו.
למרות הצלחת החיסונים בבריטניה וגל ההקלות, בממשלה בלונדון קוראים לבריטים להמשיך להקפיד על זהירות ועל כללי הריחוק החברתי – מחשש שגל התחלואה המתפשט באירופה יגיע גם אליהם. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אמר אמש במסיבת עיתונאים בדאונינג 10 כי לא ברור "עד כמה חזקה" ההגנה שמספקת רמת ההתחסנות הנוכחית. "מבצע החיסונים היה מאוד מרשים, אבל אנחנו לא יודעים עד כמה חזקים הביצורים שלנו כעת, ועד כמה איתנות ההגנות שלנו מפני גל נוסף".
14 צפייה בגלריה
ביידן בנאומו הלילה. "אל תוותרו, השלימו את המאבק"
ביידן בנאומו הלילה. "אל תוותרו, השלימו את המאבק"
ביידן בנאומו הלילה. "אל תוותרו, השלימו את המאבק"
(צילום: EPA)
אזהרה דומה השמיע בלילה האחרון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שקרא למושלי המדינות ולרשויות המקומיות בארצו להימנע מהסרת ההגבלות השונות. "בבקשה, זה לא קשור לפוליטיקה. תחזירו את ההוראה לעטות מסכה אם הסרתם אותה", אמר ביידן בנאום שנשא לאומה מהבית הלבן. הוא אמר פעם נוספת כי עטיית מסכה היא "חובה פטריוטית". עד כה שש מדינות בארה"ב הסירו את חובת עטיית המסכה שלהן, וכמה מדינות נוספות מתכננות לעשות זאת בחודש הבא.
כמו בריטניה, גם בארה"ב מבצע החיסונים מתנהל בקצב מהיר, ועד כה כחמישית מהאוכלוסייה וכמחצית מכל האמריקנים הבוגרים חוסנו לחלוטין. קצב החיסונים עולה בהתמדה וביום חמישי כבר הגיע לשיא של 3.2 מיליון זריקות ביממה אחת.

אבדון ממשמש ובא

ביידן הודיע הלילה כי בכוונתו להאיץ עוד יותר את מבצע החיסונים, וכי עד 19 באפריל הוא מכוון לכך של-90% מהאמריקנים הבוגרים תהיה אפשרות להתחסן. הוא הוסיף שהוא פועל לכך שמחוסנים לא יצטרכו להתרחק יותר מקילומטרים ספורים על מנת להגיע למרכז שבו יקבלו את הזריקה. ביידן הודיע בנוסף על הרחבה משמעותית של מספר סניפי בתי המרקחת שבהם ניתנים חיסונים, מ-17,000 לכמעט 40,000. 100 מיליון דולר יוקצו כדי להגביר את מאמצי החיסון בקרב אוכלוסיות בסיכון ובעלי מוגבלויות.
לצד האצת קמפיין החיסונים, גם בארה"ב חוששים בכירי מערכת הבריאות מגל תחלואה נוסף, שלפי ביידן יהיה כבר הרביעי במספר. בממשל שלו מציינים כי כבר עתה ניתן לראות סימנים ראשונים למגמת עלייה מחודשת: ממוצע הנדבקים החדשים בכל יום עלה בשבוע האחרון ב-10% לעומת השבוע שקדם לו, ועומד כעת על כ-60,000. גם במספר האשפוזים בכל יממה חלה עלייה – מ-4,600 בממוצע ל-4,800, ומניין המתים היומי עלה בכ-3%, ועומד על כ-1,000. ארה"ב, נזכיר, היא המדינה שספגה את המכה הקשה ביותר בעולם במגפת הקורונה, ומניין המתים הכולל בה מתקרב כבר ל-550,000. מניין הנדבקים המאומתים בארה"ב חצה השבוע את רף ה-30 מיליון.
14 צפייה בגלריה
חיסונים בניו יורק
חיסונים בניו יורק
מחסנים בניו יורק. 4,000 בתי מרקחת יספקו גם הם את הזריקה
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
מתחסנים בארה"ב
מתחסנים בארה"ב
מזריקים במתחם "התחסן וסע" בארה"ב
(צילום: AFP)
בנאום שלו הלילה ביידן הביע תרעומת על מראות של חגיגות כמו אלו שנראו בשבועות האחרונים בפאלם ביץ' שבפלורידה, וקרא לאמריקנים להתאזר בסבלנות ולהמשיך בשמירה על ההנחיות. "עכשיו זה לא הזמן לוותר. עכשיו זה לא הזמן לחגוג. זה הזמן לעשות את מה שאנחנו יודעים לעשות בצורה הטובה ביותר כמדינה: את החובות שלנו, את העבודות שלנו, לדאוג אחד לשני", אמר הנשיא. "השלימו את המאבק, אל תוותרו עכשיו".
רושל וולנסקי, שעומדת בראש המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), הייתה בוטה אף יותר באזהרה שהשמיעה אמש. "יש לי תחושה חוזרת ונשנית של אבדון ממשמש ובא", אמרה וולנסקי, שלפני מינויה לתפקיד בידי ביידן שימשה כרופאה שטיפלה במו ידיה בחולי קורונה בשלביה הראשונים של המגפה. "יש לנו כל כך הרבה למה לצפות, יש לנו כל כך הרבה פוטנציאל מהמקום שבו אנו נמצאים וכל כך הרבה סיבות לתקווה. אבל עכשיו, אני מפחדת".

הבית הלבן נגד "תו ירוק" פדרלי

בתוך כך, בסוכנות הידיעות AP דיווחו כי בבית הלבן שוללים לפי שעה יצירה של "דרכון חיסון" פדרלי, ותומכים במקום זאת במתן אפשרות למגזר הפרטי לפתח מערכת שתוכל לזהות אמריקנים כמי שהתחסנו.
14 צפייה בגלריה
ניו יורק ארצות הברית ארה"ב תו דרכון ירוק אפליקציה
ניו יורק ארצות הברית ארה"ב תו דרכון ירוק אפליקציה
"תו ירוק" שהושק בניו יורק. הבית הלבן נגד תעודה פדרלית
(צילום: AP)
14 צפייה בגלריה
בשאר ואסמה אסד. החלימו מקורונה ו"חזרו לשגרה"
בשאר ואסמה אסד. החלימו מקורונה ו"חזרו לשגרה"
בשאר ואסמה אסד. החלימו מקורונה ו"חזרו לשגרה"
(צילום: EPA)
"אנחנו יודעים שחלק מסוים מהאוכלוסייה חושש מכך שהממשלה תמלא תפקיד גדול מדי במעקב אחר החיסונים שלהם", אמר ל-AP אנדי סלוויט, אחד מהיועצים של הבית הלבן בתחום המאבק בקורונה. הוא הוסיף שבממשל מודאגים מכך שיצירת תעודת חיסון פדרלית תפגע דווקא במאמצים לשכנע יותר אמריקנים לקבל את החיסון. במקום זאת, לדבריו הממשל מגבש כעת המלצות מנחות בנוגע לתעודה שכזו, אך לא ברור מתי ההנחיות הללו יפורסמו.
בסוריה הודיעה הבוקר סוכנות הידיעות הממלכתית "סאנא" כי הנשיא בשאר אסד ורעייתו אסמה החלימו מקורונה וחזרו לתפקד כבשגרה, שלושה שבועות לאחר שאובחנו כחיוביים לנגיף. הידבקותו של הרודן מגיעה על רקע זינוק בתחלואה שחווה בשבועות האחרונים המדינה שסועת הקרבות. מוקדם יותר החודש דיווחה התקשורת הסורית שיחידות הטיפול הנמרץ בבתי החולים באזור דמשק התמלאו עד אפס מקום.
מפרוץ המגפה הרשויות בשטחים הנשלטים בידי משטר אסד דיווחו על 18,000 נדבקים מאומתים ועל 1,247 מקרי מוות. לפי ארגון הבריאות העולמי, כ-21,000 נדבקים אובחנו גם בשטחים שבשליטת המורדים בצפון-מערב סוריה, סמוך לגבול עם טורקיה, כמו גם 9,000 נדבקים בשטחים שבשליטת הכורדים בצפון-מזרח המדינה. ההערכה ההיא שנתוני התחלואה האמיתיים גבוהים בהרבה, בין היתר לאור העובדה שסורים רבים לא יכולים להרשות לעצמם בדיקת קורונה בצל המשבר הכלכלי החריף במדינה.