הליקויים הנוספים ולוח הזמנים שחושף את הבוקר הדרמטי בגבול מצרים: בפיקוד הדרום ובאוגדת אדום, האחראית על גזרת הגבול, הקפיצו בשלב מאוחר כוחות אוויריים לסיוע בסריקות אחר המחבל, אך כלי הטיס שבכוננות מיידית לא יכלו להגיע בגלל קרקוע מסוקי הקרב ותנאי מזג האוויר הקשים שמנעו המראות מל"טים גם למשימות שגרתיות בשמי רצועת עזה. כך עולה מהתחקיר שנערך בחיל האוויר ולפיו מטוס מאויש מסוג צופית כן קיצר זמני כוננות כדי להגיע לכוחות הקרקעיים.
מהתחקיר של פיקוד הדרום עולה עוד שבחודש שעבר נערכה ביקורת מיוחדת לגדוד ברדלס ובפרט לפלוגה שספגה את הפיגוע - והיחידה זכתה לשבחים, למרות שורת המחדלים והליקויים הקשים שנמצאו בתחקיר המלא של הפיגוע. יחד עם זאת, בפיקוד הדרום הודו שהכוחות לא תודרכו מספיק לתרחיש של פיגוע בגבול על ידי שוטר-מחבל מצרי סורר, כפי שכבר אירע בעבר בגזרה. דקה אחר דקה: כך נראו השעות האחרונות בחייהם של ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן.

ליה ואורי עולים לשמירה, מסוכלת הברחת סמים גדולה

2 ביוני, 21:00 בערב: ליה ואורי עולים ל-12 שעות שמירה בעמדה 203 בגבול, בגזרה הררית, ליד תורן תצפיות גבוה. כ-200 מטרים מפרידים בינם לבין עמדות סמוכות דומות, שאמורות לחפות אחת על השנייה. השניים מעודכנים שהלילה יפעלו גם הם נגד מבריחי סמים שעושים את דרכם לגזרה.
3 ביוני, הלילה שבין שישי לשבת: בין השעה 01:30 ל-02:00, בזכות מודיעין מקדים והיערכות מוצלחת, הכוחות בגזרה הפלוגתית מסכלים הברחת סמים בשווי 1.3 מיליון שקל.

הקשר האחרון עם הלוחמים בעמדה, ורגע החדירה

03:00: השוטר-מחבל המצרי עוזב את עמדתו ומתקרב לגדר בצורה נסתרת דרך ואדי מחורץ ליד הר חריף. הוא מתגלה לצד הישראלי רק כשהוא 5 מטרים מהגדר, בחלוף שלוש שעות של צעידה לאורך כ-5-7 ק"מ.
10 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
הגזרה בהר חריף
(צילום: AFP)
04:10: מפקדת הגזרה, סמ"פית י', שבעצמה תופסת עמדה בגדר, בודקת בפעם האחרונה עם אורי, בטלפון, שהוא וחברתו לעמדה במצב תקין.
06:09: בבדיקה לאחור, כחלק מהתחקיר, ליה ואורי מזוהים באמצעי התצפית כשהם במצב תקין. 25 דקות חולפות, והמכ"ם מזהה תנועה סמוך לעמדה של השניים, אך בכוח התצפית סבורים שמדובר בכוחותינו שעל הגדר.
06:50: המכ"ם מזהה תנועה חשודה בנקודת החדירה. תצפיתנית סורקת, בעיקר לעומק השטח המצרי, אך לא מזהה דבר. נוהל אירוע לא מוכרז והתצפיתנית מכריזה על חזרה לשגרה על דעת עצמה. בדיעבד התברר - זהו רגע החדירה של המחבל. דרך מעבר החירום שהכיר מראש הוא חודר בקלות, אותו מעבר חירום שהוסתר מידיעת הלוחמים. כעבור דקות המחבל מזדרז, בזחילה נסתרת, להגיע לנקודה ליד הגדר ועובר למצב כריעה.
07:02: המחבל מתחיל תנועה לעבר עמדה 204 ורואה בה שתי לוחמות, אך בוחר שלא לירות לעברן, ומחליט להתקדם לעמדה 203 - שם הוצבו ליה ואורי - למרות שזו עמדה גבוהה יותר.

אורי יושב מחוץ לעמדה ונורה - ואז המחבל הורג את ליה

07:13: המחבל מתקרב לאט דרך ערמת סלעים שמיועדת לשיבוש תנועתם של מבריחי סמים, ומגיע לטווח של 2 מטרים מליה ואורי. ליה יושבת על הקרקע בסמוך לשק שינה ואורי יושב על כיסא מעט מחוץ לעמדת הציליה של השניים - בהתאם לנהלים שהותרו להם. שניהם ערים.
07:14: דקה עוברת, ואז מתרחש הפיגוע. המחבל יורה מספר כדורים לעבר אורי והורג אותו, ואז יורה לעבר ליה. השניים לא מספיקים להשיב אש.
10 צפייה בגלריה
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
המחבל התקרב לעמדה, ירה באורי ואז הרג גם את ליה
(צילום: דובר צה"ל)
07:15: לוחמת מהעמדה הסמוכה שומעת את היריות בקושי רב בגלל הרוחות החזקות באזור לצד ראות הבוקר המוגבלת. היא מביטה לכיוון העמדה של אורי וליה ומזהה דמות בין הסלעים עם נשק ותיק על הגב, אך סבורה שמדובר באורי, עושה את צרכיו. בדיעבד יתברר שמדובר במחבל, עוזב את העמדה לאחר הירי הקטלני.
07:30 לערך: השוטר-מחבל המצרי לא מגיע למסדר הבוקר כנדרש במוצב של יחידתו, אך מפקדיו, שמחפשים אותו, לא מדווחים על כך לעמיתיהם הישראלים לכל אורך הבוקר.

מציאת הגופות, כשעתיים לאחר הפיגוע

08:00: המחבל נע מזרחה לעומק של קילומטר וחצי בשטח הישראלי, מתמקם על שלוחה בעמדת ירי שבנה לעצמו עם מערום אבנים וקורא בקוראן.
09:04: הסמ"פית י' מגיעה לעמדה של אורי וליה כדי לבצע את החלפתם, אך מזהה אותם מוטלים על הקרקע ירויים, וללא רוח חיים. היא מזעיקה את קצין האג"ם הגדודי שאחראי על הגזרה באותו סופ"ש ומנסה להעניק להם טיפול ראשוני. השניים בודקים שלא מדובר בהתאבדות כפולה או בפעולת נקמה של מבריח ישראלי.
10 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
כוחות בזירה, בשעות הבוקר
(צילום: AFP)
09:22: קצין המודיעין של הגדוד הוא זה שמכריז בקשר "פטיש חם" - נוהל מבצעי לאירוע מבצעי חמור כפיגוע - ורק בשלב זה כל כוחות הגדוד מוקפצים לסריקות והדיווח עולה מעלה בשרשרת הפיקוד.
09:24: הכוחות מבודדים את המרחב ופורסים חסימות. גשש גזרתי שמגיע לסרוק טוען שהעקבות שמצא מובילות חזרה לסיני.

חיפושים אחר מחבל, מל"טים לא מגיעים "בגלל מזג אוויר"

09:48: מושלמת הפריסה של כלל כוחות גדוד ברדלס בגזרה לחיפושים אחר המחבל. במקביל, מפקד חיל האוויר מורה לאחר הערכת מצב מיוחדת עם הרמטכ"ל למפקד בסיס רמון הסמוך להפשיר את קרקוע מסוקי הקרב ולהיערך לצאת בעצמו לסירה על האפאצ'י. פעולה זו אורכת כשעה וחצי.
10:00: מפקד האוגדה, תא"ל איציק כהן, שקופץ מביתו מגיע לצומת הרוחות שליד בה"ד 1 ובדרכו לזירה מזהה עשרות רכבי מטיילים שחונים בצד הכביש. לאף אחד מהם אין מושג על הדרמה הסמוכה, אך גם הקצינים בשטח עדיין לא יודעים שעליהם למצוא מחבל בשטח הישראלי.
10 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
מל"טים לא הגיעו "בגלל מזג אוויר"
(צילום: רויטרס)
10:16: מל"טים לא מגיעים בגלל תנאי מזג האוויר, אך מטוס תצפית מאויש מסוג צופית מוזנק באיחור על ידי הפיקוד ומתקרב לגזרה בשעה 10:30.

המ"כית נטע מאתרת חשוד, הכוח המסתער שוכח קסדות

10:50: תא"ל כהן עוצר עם הג'יפ שלו ליד המ"כית נטע מגדוד ברדלס, שאומרת לו שהיא מבחינה במשקפת שלה בנקודה שחורה וחשודה על שלוחה שבמרחק 2 ק"מ ממנה. כהן אומר לה להמשיך לעקוב ומסרב לחזל"ש את הסריקות בשטחנו למרות הפצרות הגששים שהמחבל חזר לסיני.
11:08: המ"כית הצעירה מזהה את החשוד מתרומם וחושדת שהוא שם נשק על גופו. היא מורה על שיגור רחפן לכיוונו והערכתה מתאמתת: מדובר במחבל, חמוש בקלצ'ניקוב. המאו"ג כהן מדווח על כך ליתר הכוחות שנערכים להסתערות.
10 צפייה בגלריה
ילסוטרציה מפה
ילסוטרציה מפה
(צילום: דובר צה"ל)
11:15: סמג"ד ברדלס מגיע לשלוחה שבה מסתתר המחבל וצובר כוח להסתערות. מח"ט פארן שולח לכיוונו את קשרו אוהד דהן ואת הגשש מהחפ"ק - אך נשאר בג'יפ כדי להמשיך ולפקד על האירוע באמצעי הקשר - בגלל שיקולי קליטה. דהן, הגשש ורבש"צ שקופץ מאחד הישובים מגיעים לסמג"ד לטובת ההסתערות, אך שוכחים לשים קסדות על ראשיהם.

המחבל מזהה את הכוח, יורה מרחוק - ופוגע באוהד

11:18 כוח הסמג"ד מתקרב למחבל, שמזהה אותם קודם ויורה לעברם צרור מ-250 מטרים. הגשש נפגע מנתז ואוהד סופג פגיעה קשה בפלג גופו העליון. הכוח לא מספיק להשיב אש ונסוג. כוח חילוץ בהובלת הרבש"צ מטפל בנפגעים, מושך אותם לאחור ומנהל חילופי אש עם המחבל. בחלוף דקות של מאמצי החייאה נקבע מותו של אוהד.
10 צפייה בגלריה
סמל ראשון אוהד דהן שנהרג במהלך חילופי אש עם המחבל בהר חריף
סמל ראשון אוהד דהן שנהרג במהלך חילופי אש עם המחבל בהר חריף
אוהד דהן נפגע מטווח רחוק
(מתוך טיקטוק)
11:35: המח"ט והמאו"ג מתארגנים להסתערות מחדש, עם סגירת נתיבי הבריחה של המחבל ואיגוף צדדי. המח"ט, אל"מ עידו סעד, מסתער ראשון והורג את המחבל.
11:40 לערך: מסוקים מגיעים עם צוותי תגבור ממספר יחידות עילית - אך הופכים ללא רלוונטים. בחלוף דקות מודיעים בחיל האוויר על סיום הכנת מסוקי הקרב מהקרקוע. בחלוף כשעתיים של סריקות תישלל נוכחות של מחבלים נוספים והאירוע יסתיים.

האלוף הודה: "גבולות שלום אחרונים בסדר העדיפות". משפחות הלוחמים: "העונש קל מדי"

כשבוע וחצי לאחר הפיגוע החריג בגזרת הר חריף אימץ הרמטכ"ל הרצי הלוי את המלצות התחקיר הפיקודי וקבע שיש להדיח את מפקד החטיבה המרחבית פארן האחראית על הגזרה, אל"מ עידו סעד, לנזוף פיקודית במפקד אוגדת אדום תא"ל איציק כהן ולנזוף במפקד גדוד ברדלס, סא"ל איבן קון, שקידומו יעוכב בשש שנים.
גם נגד קצינים ומפקדים נוספים מהגדוד המעורב צפויים להינקט צעדים אישיים, אך החלטה זו עוכבה כדי לאפשר ליחידה להתאושש מהאירוע הקשה שספגה. מח"ט פארן, שהיה הקצין שהסתער והרג את המחבל באירוע, ימשיך בתפקיד אחר בצה"ל. בשיקולים להדיחו מתפקידו צוין כי מוטלת עליו "האחריות הכוללת על האירוע, על הנורמות הלקויות ועל הכשלים המערכתיים שנמצאו בתחקיר, מבלי שנתן להם מענה".

10 צפייה בגלריה
הצגה לכ''צים של עיקרי התחקיר של האירוע בגבול מצרים בו נהרגו ליה בן נון, אוהד דהן ואורי אילוז
הצגה לכ''צים של עיקרי התחקיר של האירוע בגבול מצרים בו נהרגו ליה בן נון, אוהד דהן ואורי אילוז
אלוף הפיקוד טולדנו
(צילום: שאול גולן)
10 צפייה בגלריה
אורי יצחק אילוז עם הוריו
אורי יצחק אילוז עם הוריו
המשפחות כועסות על העונש. אורי יצחק אילוז עם הוריו
(באדיבות המשפחה)
בצה"ל אומרים כי לא נמצאה שום רשלנות שמצדיקה צעדים חמורים יותר נגד הקצינים, שלא ביטאו בהתנהלותם אדישות או חוסר אכפתיות למשימות, וגם לא מעבר על פקודות. מפקד פיקוד דרום, אלוף אליעזר טולדנו, אמר אתמול כי "זה לא סוד שגבולות של שלום אחרונים בסדר העדיפות בחלוקת המשאבים, בטח ביחס לגזרות כמו עזה ואיו"ש".
בסביבת משפחות הלוחמים ליה, אורי יצחק ואוהד כועסים על מסקנות התחקיר הפיקודי של הפיגוע, שחשף שורת מחדלים. בסביבת המשפחות מתרעמים: "העונש קל מדי ביחס לכשלים שהתגלו תחת פיקודו, חוששים שמנהלי התחקיר ביקשו להגן עליו".
שי אילוז, אביו של אורי יצחק אילוז, שלח את תנחומיו למשפחות בן נון ודהן, והגיב על ממצאי התחקיר: "קודם כל, אני רוצה בהזדמנות הזו להודות לכל עם ישראל, לקהילת נוף כנרת בצפת ולכל האזור שחיבק אותנו. עשרות אלפים באו לנחם, לחזק, לסייע ולהיות איתנו בשעות הקשות האלה. זה לא ברור מאליו. עם ישראל בתפארתו". הוא הוסיף: "בהתנהלות של כל האירוע הזה, וגם לפני כן, יש אי-מימוש הנחיות לגבי פקודות ונורמות ואי-ירידה לפרטים - שבסוף גרמו לאירוע הקשה הזה. שאלנו שאלות קשות, קיבלנו את רוב התשובות מהצבא. אנחנו עדיין מחכים לקבל כל מיני פרטים שחסרים לנו בתחקיר הזה".

אילוז ביקש מהרמטכ"ל להיפגש איתו: "אני רוצה להסביר לו בדיוק מה ראינו פה במהלך השבעה, איך הרגשנו, מה שמענו ומה אנחנו יודעים על הצבא. אני מאמין שהצבא ימצה את התחקיר הזה עד תום. יש המון שאלות פתוחות שהתשובות עליהן עדיין לא ברורות לנו. נכון, מפקד האוגדה קיבל נזיפה, המח"ט הודח והמג"ד קיבל שנות עיכוב, אבל זה לא העניין. יש פה כשלים, אני חושב שהתחקיר עדיין לא מוצה עד תום. אנחנו נחכה לפגישה עם הרמטכ"ל ונציג לו את עמדתנו, נגיד מה אנחנו חושבים על הכול. אחרי זה, אם נצטרך, נעלה מול התקשורת שוב".
שר הביטחון יואב גלנט התייחס לממצאי התחקיר ואמר כי "בשבוע שעבר קיימתי תחקיר מקיף עם הרמטכ"ל ועם צמרת צה"ל על הפיגוע הקשה בגבול מצרים והר חריף. הבוקר הציג בפניי הרמטכ"ל את התוצאות הסופיות של התחקיר שהוא ערך, תחקיר מהיר נוקב וחד-משמעי. אנחנו חייבים את הדבר הזה, קודם כל למשפחות ולחללים, ודבר שני לחוסנו של צה"ל ולהסקת המסקנות על מנת להשתפר בהמשך. האירוע הזה לא היה צריך לקרות. ההחלטות שאנחנו נעשה ימנעו את האירועים הבאים, בוודאי בגזרה הזאת ומהכיוון הזה".
פורסם לראשונה: 22:47, 13.06.23