בסביבת משפחות הלוחמים ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן שנהרגו בגבול מצרים, כועסים על מסקנות התחקיר הפיקודי של הפיגוע, שחשף שורת מחדלים. לאחר שצה"ל החליט, בין היתר, לנזוף במפקד גדוד ברדלס סגן-אלוף איבן קון ולעכב את קידומו בשש שנים, בסביבת המשפחות מתרעמים: "העונש קל מדי ביחס לכשלים שהתגלו תחת פיקודו, חוששים שמנהלי התחקיר ביקשו להגן עליו".
באירוע הקטלני, שאירע לפני כשבוע וחצי בגזרת הר חריף, נהרגו השלושה מאש של מחבל-שוטר מצרי. הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אימץ את המלצות התחקיר הפיקודי, וקבע שיש להדיח את מפקד החטיבה המרחבית פארן האחראית על הגזרה, אלוף-משנה עידו סעד ולנזוף פיקודית במפקד אוגדת אדום תת-אלוף איציק כהן ובסא"ל קון - שקידומו גם יעוכב, כאמור.
2 צפייה בגלריה
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
תיעוד מזירת התקרית
(צילום: דובר צה"ל)
שי אילוז, אביו של אורי יצחק אילוז, שלח את תנחומיו למשפחות בן נון ודהן, והגיב על ממצאי התחקיר: "קודם כול, אני רוצה בהזדמנות הזו להודות לכל עם ישראל, לקהילת נוף כנרת בצפת ולכל האזור שחיבק אותנו. עשרות אלפים באו לנחם, לחזק, לסייע ולהיות איתנו בשעות הקשות האלה. זה לא ברור מאליו. עם ישראל בתפארתו".
הוא הוסיף: "בהתנהלות של כל האירוע הזה, וגם לפני כן, יש אי מימוש הנחיות לגבי פקודות ונורמות ואי ירידה לפרטים - שבסוף גרמו לאירוע הקשה הזה. שאלנו שאלות קשות, קיבלנו את רוב התשובות מהצבא. אנחנו עדיין מחכים לקבל כל מיני פרטים שחסרים לנו בתחקיר הזה.
אילוז ציין: "ביקשתי מהרמטכ"ל להיפגש איתו ולהציע לו את הצד שלי בתור אבא, להסביר לו בדיוק מה ראינו פה במהלך השבעה, איך הרגשנו, מה שמענו ומה אנחנו יודעים על הצבא. אני מאמין שהצבא ימצה את התחקיר הזה עד תום. יש המון שאלות פתוחות שהתשובות עליהן עדיין לא ברורות לנו. נכון, מפקד האוגדה קיבל נזיפה, המח"ט הודח והמג"ד קיבל שנות עיכוב, אבל זה לא העניין. יש פה כשלים, אני חושב שהתחקיר עדיין לא מוצה עד תום. אנחנו נחכה לפגישה עם הרמטכ"ל ונציג לו את עמדתנו, נגיד מה אנחנו חושבים על הכול. אחרי זה, אם נצטרך, נעלה מול התקשורת שוב".
נגד קצינים ומפקדים נוספים מהגדוד המעורב צפויים להינקט צעדים אישיים, אך החלטה זו עוכבה כדי לאפשר ליחידה להתאושש מהאירוע הקשה שספגה. מח"ט פארן, שהיה הקצין שהסתער והרג את המחבל באירוע, ימשיך בתפקיד אחר בצה"ל. בשיקולים להדיחו מתפקידו צוין כי מוטלת עליו "האחריות הכוללת על האירוע, על הנורמות הלקויות ועל הכשלים המערכתיים שנמצאו בתחקיר, מבלי שנתן להם מענה".
בצה"ל אומרים כי לא נמצאה שום רשלנות שמצדיקה צעדים חמורים יותר נגד הקצינים, שלא ביטאו בהתנהלותם אדישות או חוסר אכפתיות למשימות, וגם לא מעבר על פקודות.