היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ייצאו בשבוע הבא לוושינגטון להמשך השיחות בסוגיית המבצע המתוכנן של ישראל ברפיח. במקביל יוקמו צוותי מומחים שידונו לעומק בתוכניות. כך הוסכם לאחר שיחה שהתנהלה ביום שני בערב בין הצד הישראלי לצד האמריקני ובה נחשפו הפערים העמוקים בין ישראל לבין ארה"ב סביב הפעולה ברפיח.
3 צפייה בגלריה
אוהלים ברפיח
אוהלים ברפיח
אוהלים של פליטים ברפיח. פערים מול ארה"ב לגבי פעולה באזור
(צילום: REUTERS/ Bassam Masoud)
מהצד האמריקני נכחו בשיחה מזכיר המדינה בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, סגן ראש הסי.אי.איי, ובכירים בפנטגון ובארגוני המודיעין והמבצעים. כמו כן בכירי ממשל שעוסקים בנושא ההומניטרי כמו דיויד סטרפילד ומנהלי סוכנות הסיוע האמריקנית (USAID).
מלבד הנגבי ודרמר השתתפו מהצד הישראלי גם ראש אגף המבצעים האלוף עודד בסיוק, שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג ונציגי שב"כ, מוסד, אגף מדיני בטחוני במשרד הביטחון ומתאם פעולות הממשלה בשטחים.
האמריקנים העלו ביקורת ושאלות קשות על הפעולה הישראלית ותוכניות פינוי האוכלוסיה, והציגו את הגישה שלהם לנושא הטיפול בגדודי חמאס ברפיח ואת הצרכים הנוגעים לפינוי מיליון העזתים שהתרכזו בדרום הרצועה מאז תחילת המלחמה. האמריקנים הטילו ספק רב בהערכות הישראליות שייקח 3 שבועות לפינוי האוכלוסיה ברפיח.
עוד נודע כי האמריקנים דרשו בשיחה מישראל לאמץ תוכנית פעולה אחרת ברפיח שכוללת 3 מרכיבים: כיתור העיר, הגעה להסכמה עם המצרים והתחלת פעולה במרחב הגדר כאשר ישראל תצא לפעולות קומנדו ממוקדות לתוך העיר פנימה וכך תפרק את גדודי החמאס.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן. "ייקח לכם 4 חודשים לפנות את רפיח"
(צילום: Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
על פי דיווח בחדשות 12, בלינקן אמר בשיחה, כי "לפי קצב הפעולה שלכם, ייקח לכם 4 חודשים לפנות את רפיח ולא 3 שבועות". עוד אמר בלינקן, כי גם אם תעשו רפיח או כל דבר אחר בלי תוכנית אמיתית ליום שאחרי לא תתקדמו בפירוק החמאס. סאליבן אמר כי התוכנית שישראל הציגה לא מרשימה ולא ישימה וכי היא לא דבר שארה"ב יכולה לקבל כשותפה של ישראל.
דרמר והנגבי השיבו כי "אי אפשר לפרק את חמאס בלי להיכנס לרפיח. זה תנאי בל יעבור להגשמת מטרות המלחמה".
גורם ישראלי בכיר אמר, כי בסך הכל היתה שיחה מאד נעימה, רצינית, מכבדת ועניינית וכי גם אם האמריקנים הציגו שאלות קשות זה לא נעשה בצורה לעומתית או תוקפנית. "זה שיש להם בעניין רפיח עמדה שעומדת בסתירה לעמדה של ישראל זה גם חדשות ישנות, וגם לא משקף חוסר נעימות אלא חוסר הסכמה. זו בדיוק מטרת הדיאלוג: לבחון את מרחבי ההסכמה ולהבין היכן ניתן, אם בכלל, לגשר עליהם", הוא אמר. בסיום הפגישה סוכם שהצד הישראלי יגיב לדרישות האמריקניות במפגש הבא שיהיה כאמור בשבוע הבא.
על פי הודעת הבית הלבן, שני הצדדים דנו במשך שעתיים בצורה בונה על רפיח. הם הסכימו שהם שותפים למטרה לראות את חמאס מובס ברפיח. הצד האמריקני הביע את חששותיו לגבי דרכי פעולה שונות ברפיח. הצד הישראלי הסכים לקחת בחשבון את החששות הללו ולקיים דיוני מעקב בין מומחים, בפיקוח הצוות הבכיר.
3 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע WCK שהותקף בעזה. תגובות קשות בעולם
(צילום: AFP)
בישראל יש חשש שהריגת עובדי הסיוע תגביר את הלחץ הבינלאומי על ישראל להפסיק את הלחימה ולחתור להפסקת אש, מה שעלול לפגוע בהכנות למבצע ברפיח שישראל מתעקשת עליו. שר החוץ ישראל כ"ץ שוחח אמש עם שרי החוץ של בריטניה, אוסטרליה ופולין והבטיח להם חקירה יסודית של ישראל. כ"ץ שמע דברים קשים מאוד וכעס על הרג האזרחים. וההערכה בישראל שלא יהיה מנוס משקיפות בחקירת האירוע מחד ונכונות לתשלום פיצויים לאזרחים הזרים שנהרגו מאידך. גורם ישראלי בכיר אמר, כי "הלחץ בוודאי יגבר, זה לא יהיה קל אבל שום דבר לא יעצור את השמדת חמאס כולל ברפיח".
עוד אמר הגורם, כי ראש הממשלה כבר הודיע לקבינט ביום חמישי האחרון שהחליט להציף את הרצועה במזון, כי זה מסייע לנו לקדם גם את השגת כל מטרות המלחמה כולל השבת החטופים. בלי לחימה אף חטוף לא יחזור, אמר הבכיר הישראלי.