נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו מסר הערב (יום ג') הצהרה קצרה לאומה, יומיים אחרי ההפסד בסיבוב השני בבחירות לנשיאות. שתיקתו הארוכה של בולסונרו העלתה חשש שהנשיא יסרב להכיר בתוצאות הבחירות, ויטען להונאה וזיופי קולות. בהצהרתו הודה בולסונרו לברזילאים שבחרו בו, ואמר כי הוא ימשיך לפעול בכפוף לחוקת המדינה. הוא סיים את הצהרתו מבלי להודות בהפסד.
לאחר הצהרתו של בולסונרו במעונו הרשמי בברזיליה אמר ראש הסגל של הנשיא, סירו נוגיירה, שהצוות שלו יתחיל במלאכת העברת השלטון. הוא הדגיש שהמהלך אושר על-ידי בולסונרו. בית המשפט העליון של ברזיל מסר כי העובדה שבולסונרו אישר להתחיל בהעברת השלטון מוכיחה שהוא הכיר בתוצאות. דובר בית המשפט אמר שבולסונרו נמצא בדרכו לפגישה עם השופטים.
8 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו הצהרה ראשונה אחרי ההפסד בבחירות
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו הצהרה ראשונה אחרי ההפסד בבחירות
בולסונרו בהצהרתו הראשונה מאז ההפסד בבחירות
(צילום: AP)
ביום ראשון ניצח מנהיג השמאל לואיז אינסיו לולה דה סילבה את בולסונרו בפער זעום של 1.8%. עוד לפני ההכרעה בסיבוב השני בבחירות עלה חשש שבולסונרו לא יכיר בתוצאות במקרה של הפסד, אחרי שבחודשים האחרונים הוא פקפק בפומבי באמינות הבחירות. בולסונרו הרבה לטעון כי מערכת ההצבעה האלקטרונית שבה משתמשים בברזיל, אותה מערכת ששימשה גם כאשר ניצח בבחירות ב-2018, מועדת לזיופים ולהונאה, והביע חשש שהיא תנוצל נגדו. בעימות האחרון מול לולה דה סילבה, בסוף השבוע שקדם לבחירות, טען נשיא ברזיל: "המערכת כולה נגדי".
ביומיים האחרונים בעלי ברית של בולסונרו המליצו לו להודות בהפסד. מנגד, חלק מתומכיו האדוקים קראו להתערבות צבאית שתשאיר את מנהיג הימין בשלטון. נהגי משאית תומכי בולסונרו ומפגינים שהצטרפו אליהם חסמו כבישים מהירים בכמה מדינות מחוז ומחו על התוצאות. הערב טען פאביו פאריה, שר התקשורת של ברזיל, כי בולסונרו יכיר בתוצאות הבחירות, אך הנשיא לא עשה זאת.
8 צפייה בגלריה
חצי חצאים  מישל בולסונרו ושל ז'איר
חצי חצאים  מישל בולסונרו ושל ז'איר
שלשום בקלפי: בולסונרו ורעייתו מישל
(צילום: AFP)

בולסונרו נחשב בעיני רבים לאיש ימין קיצוני, ובארבע שנות כהונתו הרבה להתעמת עם מנהיגים בעולם ועם פעילי איכות סביבה, והואשם בהצהרות הומופוביות ושוביניסטיות. אוהדיו רואים בו מנהיג חזק ופטריוטי שהציל את ארצם משחיתות של מנהיגי השמאל. בשל הגנתו על "ערכי המשפחה" הוא נהנה מתמיכה גדולה במחנה הנוצרי, ובעיקר בקרב אוונגליסטים, המהווים כשליש מאוכלוסיית ברזיל. רבים מחברי הקהילה האוונגליסטית הם תומכים נלהבים של ישראל, וכך גם מישל בולסונרו - רעייתו האוונגליסטית של הנשיא - שהגיעה לקלפי עם חולצה שעליה דגל ישראל.
לואיז אינסיו לולה דה סילבה, בן 77, כיהן כנשיא ברזיל בשנים 2010-2003, ובשנות שלטונו נהנה מפופולריות עצומה והצליח לחלץ עשרות מיליוני ברזילאים מהעוני. בעשור שעבר נידון לתשע וחצי שנות מאסר בגין חלקו בפרשת שחיתות שבמרכזה חברת הנפט הממשלתית פטרוברס, אך הוא שוחרר אחרי 19 חודשים בכלא וב-2019 בוטלה הרשעתו, מהלך שאפשר לו להתמודד בבחירות.
8 צפייה בגלריה
הנשיא הנבחר של ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה נאום ניצחון בחירות עם אשתו רוסאנג'לה
הנשיא הנבחר של ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה נאום ניצחון בחירות עם אשתו רוסאנג'לה
לולה חוגג את הניצחון בסאו פאולו, עם רעייתו רוסאנג'לה
(צילום: AFP)
אחרי שלאורך רוב קמפיין הבחירות הוביל לולה על בולסונרו בפער גדול, שבחודש מאי הגיע ליותר מ-20%, בחודשים האחרונים הצטמק יתרונו, ובסיבוב הבחירות הראשון ב-2 באוקטובר הפתיע בולסונרו כשסיים במרחק של כ-5% בלבד מלולה וגרר אותו לסיבוב שני ומכריע. בסוף השבוע האחרון כבר הצביעו סקרים על כך שהפער עומד על כ-2%.
אחרי סגירת הקלפיות הוביל בולסונרו בפער קטן לאורך רוב הספירה, אבל כשנמנו 67% מהקולות השלים לולה את המהפך, ולבסוף סיים את הלילה עם 50.9% מהקולות לעומת 49.1% של בולסונרו. רק קצת יותר משני מיליון קולות הפרידו בין המועמדים – הבחירות הצמודות ביותר שידעה ברזיל מאז חזרתה לדמוקרטיה ב-1985. השבעתו של לולה לנשיא אמורה להתקיים ב-1 בינואר.