בברזיל גובר הבוקר (יום ב') החשש שהנשיא היוצא ז'איר בולסונרו אינו מתכוון להכיר בהפסדו למנהיג השמאל לולה דה סילבה, שהוכרז הלילה כמנצח בסיבוב השני והמכריע של הבחירות לנשיאות. לולה ניצח בתום קמפיין מכוער ורווי השמצות, והעובדה שניצחונו הושג בפער קטן ביותר – 1.8% – יכולה לתת רוח גבית לטענותיו של בולסונרו לאי-סדרים ולתרמיות, שאם לא היו מתרחשים לכאורה היו נותנים את הניצחון לימין.
13 צפייה בגלריה
הנשיא הנבחר של ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה נאום ניצחון בחירות
הנשיא הנבחר של ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה נאום ניצחון בחירות
לולה דה סילבה בנאום הניצחון הלילה. "אין שתי ברזיל, אנחנו מדינה אחת"
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
הנשיא הנבחר של ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה נאום ניצחון בחירות
הנשיא הנבחר של ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה נאום ניצחון בחירות
תומכיו של מנהיג השמאל. "המשימה קשה, אבל כרגע זו שמחה טהורה"
(צילום: AFP)
לואיז אינסיו לולה דה סילבה, בן 77, כיהן כנשיא ברזיל בשנים 2010-2003, ובשנות שלטונו נהנה מפופולריות עצומה והצליח לחלץ עשרות מיליוני ברזילאים מהעוני. בעשור שעבר נידון לתשע וחצי שנות מאסר בגין חלקו בפרשת שחיתות שבמרכזה חברת הנפט הממשלתית פטרוברס, אך הוא שוחרר אחרי 19 חודשים בכלא וב-2019 בוטלה הרשעתו, מהלך שאפשר לו לשוב ולהתמודד בבחירות.
בולסונרו מנגד נחשב בעיני רבים לאיש ימין קיצוני, ובארבע שנות כהונתו הרבה להתעמת עם מנהיגים בעולם ועם פעילי איכות סביבה, והואשם בהצהרות הומופוביות ושוביניסטיות. אוהדיו מצדם רואים בו מנהיג חזק ופטריוטי שהציל את ארצם משחיתות של מנהיגי השמאל, ובשל הגנתו על "ערכי המשפחה" הוא נהנה מתמיכה גדולה במחנה הנוצרי, ובעיקר בקרב אוונגליסטים, המהווים כעת כשליש מאוכלוסיית ברזיל.
אחרי שלאורך רוב קמפיין הבחירות הוביל לולה על בולסונרו בפער גדול, שבחודש מאי הגיע ליותר מ-20%, בחודשים האחרונים הצטמק יתרונו, ובסיבוב הבחירות הראשון ב-2 באוקטובר הפתיע בולסונרו כשסיים במרחק של כ-5% בלבד מלולה וגרר אותו לסיבוב שני ומכריע. בסוף השבוע האחרון כבר הצביעו סקרים על כך שהפער עומד על כ-2%.
13 צפייה בגלריה
בחירות ברזיל חוגגים את ניצחון לואיז אינסיו לולה דה סילבה
בחירות ברזיל חוגגים את ניצחון לואיז אינסיו לולה דה סילבה
ההמונים בסאו פאולו חגגו עם צפירות ושמפניה: "סוף ל-4 שנים של שנאה והכחשת מדע"
(צילום: AP)
13 צפייה בגלריה
בחירות ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו בוכים אחרי הפסדו
בחירות ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו בוכים אחרי הפסדו
תומכת בולסונרו עם היוודע דבר ההפסד. מנהיג הימין זרע ספקות בנוגע לאמינות הבחירות
(צילום: רויטרס)
אחרי סגירת הקלפיות אמש הוביל בולסונרו בפער קטן לאורך רוב הספירה, אבל כשנמנו 67% מהקולות השלים לולה את המהפך, ולבסוף הוא סיים את הלילה עם 50.9% מהקולות לעומת 49.1% של בולסונרו. רק קצת יותר משני מיליון קולות הפרידו בין המועמדים – הבחירות הצמודות ביותר שידעה ברזיל מאז חזרתה לדמוקרטיה ב-1985. השבעתו של לולה לנשיא אמורה להתקיים ב-1 בינואר.

חיזוק ל"גל הוורוד" באמריקה הלטינית

בנאום הניצחון שלו הלילה, מול עשרות אלפי חוגגים בסאו פאולו, ציין לולה: "נכון לעכשיו בולסונרו לא התקשר אליי כדי להכיר בניצחוני ואני לא יודע אם הוא יתקשר בכלל ואם יכיר בו". מקור בקמפיין של בולסונרו – הנשיא המכהן הראשון של ברזיל שמפסיד בבחירות לכהונה שנייה – אמר הלילה כי הנשיא היוצא אינו מתכוון לספק הצהרה כלשהי עד מחר.
13 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישה עם נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו בבית הלבן
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישה עם נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו בבית הלבן
בולסונרו נותן לטראמפ חולצה של נבחרת ברזיל עם שמו ב-2019. מתכנן למרוד כפי שעשה נשיא ארה"ב לשעבר?
(צילום: רויטרס)

חוסר הנכונות של בולסונרו לפי שעה להכיר בהפסד מעורר דאגה מכיוון שלאורך החודשים האחרונים הוא פקפק שוב ושוב בפומבי באמינות הבחירות, ונראה כמי שבדומה לנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ – בעל בריתו הקרוב – מכשיר את הקרקע לאפשרות שלא יכיר בתוצאות. בולסונרו הרבה לטעון כי מערכת ההצבעה האלקטרונית שבה משתמשים בברזיל, אותה מערכת ששימשה גם כאשר ניצח בבחירות ב-2018, מועדת לזיופים ולהונאה, והביע חשש שהיא תנוצל נגדו.
מנהיגים ליברלים מרחבי העולם מיהרו הלילה לברך את לולה, במה שהתפרש על-ידי רבים במחנה השמרני כניסיון לקבע את התפיסה שהוא המנצח. בין הראשונים לברך היה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהדגיש כי לולה ניצח ב"בחירות חופשיות, הוגנות ואמינות". משקיפים בינלאומיים שפיקחו על הבחירות בברזיל הכריזו אמש כי הן התנהלו ביעילות וכי לא נמצא שום ליקוי בבדיקות שנערכו למערכת ההצבעה האלקטרונית.
13 צפייה בגלריה
עימות מכריע לקראת ה סיבוב השני בחירות ב ברזיל הנשיא ז'איר בולסונרו נגד לולה דה סילבה
עימות מכריע לקראת ה סיבוב השני בחירות ב ברזיל הנשיא ז'איר בולסונרו נגד לולה דה סילבה
קמפיין רווי השמצות ודם רע. לולה ובולסונרו בעימות טלוויזיוני
(צילום: AFP)
ניצחונו של לולה, מנהיג לשעבר של איגוד עובדים שנולד למשפחה ענייה והוביל שביתות מאורגנות נגד הממשלה הצבאית ששלטה בברזיל בשנות ה-70, מחזק את "הגל הוורוד" שמסתמן בשנים האחרונות באמריקה הלטינית, ושבמסגרתו מנהיגים מהשמאל שבים לשלטון. כך היה לאחרונה גם בבחירות בקולומביה, בצ'ילה ובארגנטינה.

הגיע הזמן לעזוב, ז'איר

במחנה לולה חגגו הלילה רבים את מה שהם רואים כקצן של ארבע שנים רעות ומפלגות תחת בולסונרו. "אלה היו ארבע שנים של שנאה ושל הכחשת מדע", אמרה אנה ולריה דוריה, רופאה בת 60 מריו דה ז'ניירו. "ללולה לא יהיה קל לנהל את הפילוג במדינה הזו, אבל לפחות ברגע הזה – זו שמחה טהורה". קלאודיה מרקוס, היסטוריונית בת 56 שהצטרפה לחוגגים בסאו פאולו, סיפרה: "בכיתי כשהוא נשלח לכלא, ועכשיו אני בוכה כי הוא יחזיר את ברזיל לנורמליות. הוא יכול לעשות את זה, יש לו כריזמה לעשות את זה. הוא עוף החול שלנו. הנשיא החשוב ביותר בתולדות ברזיל".
13 צפייה בגלריה
לולה דה סילבה קלפי ב סאו פאולו ברזיל
לולה דה סילבה קלפי ב סאו פאולו ברזיל
דה סילבה עם דגל ברזיל ליד הקלפי. "המנצח היחיד הוא העם"
(צילום: AFP)
מיד כשלולה נטל את ההובלה בספירה הלילה החלו נהגים לצפור במרכז סאו פאולו, ובשכונת איפנימה בריו דה ז'ניירו נשמעו קריאות: "יש מהפך!". במטה של דה סילבה בסאו פאולו פרצו בשאגות שמחה רק כשהוכרזה התוצאה הסופית, עובדה המלמדת עד כמה צמוד ומותח היה הקרב. סגן הנשיא הנבחר ג'רלדו אלקמין, איש מרכז שהיה יריבו של לולה בבחירות 2006 וכעת נבחר לשותפו בניסיון לסמן אחדות, קפץ שם עם בכירי הקמפיין של לולה, והם שרו "הגיע הזמן ז'איר, הגיע הזמן לעזוב".
לולה עצמו הגיע לשדרת הפאוליסטה בסאו פאולו מעט אחרי 1:00 בלילה (שעון ישראל), ומצא שם אלפים חוגגים באקסטזה, שרים ושותים שמפניה. בנאום הניצחון הבטיח לאחד את המדינה ולוודא שהברזילאים "יניחו את הנשק שהם מעולם לא היו אמורים להניף": "אהיה הנשיא של 215 מיליון ברזילאים, ולא רק של אלה שהצביעו לי", אמר. "אין שתי ברזיל. אנחנו מדינה אחת, עם אחד, אומה אחת נהדרת. המנצח היחיד היום הוא העם הברזילאי. זהו ניצחון של תנועה דמוקרטית שאיחדה מפלגות פוליטיות, אינטרסים אישיים ואידיאולוגיות כדי שהדמוקרטיה תנצח".
13 צפייה בגלריה
חצי חצאים  מישל בולסונרו ושל ז'איר
חצי חצאים  מישל בולסונרו ושל ז'איר
בולסונרו בא להצביע בצבעי הירוק-צהוב של ברזיל, אשתו האוונגליסטית מישל הגיעה עם דגל ישראל על החולצה
(צילום: AFP)
לצד זה לא שכח לולה להפנות חיצים אל יריביו הפוליטיים: "הם ניסו לקבור אותי בחיים, והנה אני כאן כדי למשול במדינה הזו", אמר. זו הייתה תזכורת לרוחות הרעות המנשבות בברזיל, ולשנאה התהומית בין חלק מפלגיה. דה סילבה אמנם הצהיר לאחרונה כי הוא מתכוון לאחד את העם ולשלב בממשלו לא רק אנשי מרכז, אלא אפילו כמה אנשי ימין כדי לקרב את מי שלא הצביעו לו, אבל האתגר שמצפה לו אדיר.
תומס טראומן, פרשן לענייני פוליטיקה ברזילאית, השווה הלילה את ניצחונו של לולה לניצחון של ביידן בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020: "האתגר העצום שניצב בפניו הוא להשכין שלום במדינה. העם מפולג כאן לא רק בגלל עניינים פוליטיים – לאנשים יש ערכים שונים, זהויות שונות, דעות שונות. ויותר חשוב מזה – לא אכפת להם מערכיו של הצד השני, מהזהויות שלו ומדעותיו".

אישה חדשה ומכתבי אהבה "לבני 18 ומעלה"

לאורך הקמפיין הבטיח לולה להחזיר לברזיל את הצמיחה הכלכלית הגדולה ואת המדיניות החברתית שסייעה לו לחלץ עשרות מיליוני ברזילאים מהעוני בשתי הכהונות שלו בעשור הראשון של שנות ה-2000. הוא הבטיח גם להילחם בהרס יערות הגשם של האמזונס, שקצב השמדתם הגיע לאחרונה לשיא של 15 שנה, ולהפוך את ברזיל לגורם מוביל בשיח הבינלאומי על שינויי האקלים.
לצד זה התחייב הנשיא הנבחר לבטל רבות מתכוניותיו של בולסונרו ולמחוק את מורשתו, כולל המדיניות המקלה כלפי השימוש בנשק והחלשת ההגנה על הסביבה, שהפכו את ברזיל, המדינה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית והדמוקרטיה הרביעית בגודלה בעולם, ליותר ויותר מבודדת בזירה הבינלאומית. תחת הנהגתו של לולה, יצוין, זכתה ברזיל ליוקרה בינלאומית חסרת תקדים, ונבחרה לארח את מונדיאל 2014 ואולימפיאדת 2016.
13 צפייה בגלריה
הנשיא הנבחר של ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה עם ברק אובמה ב 2009
הנשיא הנבחר של ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה עם ברק אובמה ב 2009
"הוא הפוליטיקאי הפופולרי ביותר על פני האדמה". אובמה עם לולה ב-2009
(צילום: AP)
כשלולה עזב את לשכת הנשיאות ב-2010 הוא נהנה משיעור אהדה של 87%, ונשיא ארה"ב דאז ברק אובמה אף כינה אותו "הפוליטיקאי הפופולרי ביותר על פני האדמה", אבל המורשת שלו הוכתמה קשות בשל פרשות השחיתות שבהן הסתבכו הוא ואנשיו, ושכללו גביית עמלות בתמורה לחוזים ממשלתיים. הפרשות הללו ומיתון מעמיק בשנים 2016-2015 גם סללו את הדרך להדחת היורשת שמינה לו לולה, הנשיאה דילמה רוסף.
לולה עצמו הועמד לדין בגין קבלת שוחד בדמות נדל"ן ומתנות אחרות, וב-2017 דן אותו בית המשפט לתשע וחצי שנות מאסר, הרשעה שמנעה ממנו להתמודד בבחירות ב-2018, אז ניצח בולסונרו. לולה שוחרר אחרי 19 חודשים, וב-2019 ביטל בית המשפט העליון את הרשעתו בגלל הליך לא הוגן לכאורה. מנהיג השמאל הכחיש את ההאשמות לאורך כל הדרך, וטען כי מדובר במזימה של אויביו בניסיון לסלק אותו מהפוליטיקה הברזילאית.
13 צפייה בגלריה
בחירות ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו מתפללים על דגל ישראל אחרי פרסום התוצאות
בחירות ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו מתפללים על דגל ישראל אחרי פרסום התוצאות
תומכות של בולסונרו בוכות על דגלי ברזיל וישראל, הלילה בריו דה ז'ניירו
(צילום: EPA)
13 צפייה בגלריה
בחירות ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו מתפללים הפסיד
בחירות ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו מתפללים הפסיד
דמעות בצד המפסיד. 1.8% הוא הפער הקטן ביותר מאז 1985
(צילום: רויטרס)
הנשיא היוצא בולסונרו הזהיר בחודשים האחרונים כי חזרה של לולה לשלטון תסמן את חזרתה של השחיתות, ותאיים על ברזיל בהשרשת הקומוניזם, השימוש בסמים לא חוקיים, ההפלות והרדיפה של כנסיות. כל אלה, חשוב לציין, לא קרו בשמונה שנות שלטונו של לולה בתחילת המאה. ליד ביתו של בולסונרו התאספו הלילה תומכיו ופרצו בבכי כשהתקבלו התוצאות. בריו דה ז'ניירו נראו תומכות שלו מתפללות בבכי על דגלי ברזיל וישראל. דגל ישראל הפך בשנים האחרונות לסמל בולט בעצרות של בולסונרו, שכמו רבים ממצביעיו האוונגליסטים הוא חובב ישראל גדול.
בסאו פאולו, בינתיים, נמשכה החגיגה עד אור הבוקר. על במת המנצחים הלילה עמדה לצד לולה רעייתו החדשה רוסנג'לה דה סילבה, הידועה בכינויה ג'נג'ה. את אשתו הראשונה, שלקתה בשבץ, איבד לולה בזמן שישב בכלא, ואז הוא טען כי האירוע המוחי שעברה נגרם לה מהלחץ שבו הייתה נתונה בשל החקירה נגדו.
13 צפייה בגלריה
הנשיא הנבחר של ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה נאום ניצחון בחירות עם אשתו רוסאנג'לה
הנשיא הנבחר של ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה נאום ניצחון בחירות עם אשתו רוסאנג'לה
מכתבי האהבה הוברחו בז'קט של עורך הדין. לולה ורעייתו "ג'נג'ה" הלילה
(צילום: AFP)
בהמשך התאושש והכיר את רוסנג'לה, ובמשך תקופה ממושכת העביר לו עורך דינו, לואיס קרלוס רוצ'ה, מכתבי אהבה ממנה שאותם הסתיר בכיס הז'קט שלו, כדי שהמאבטחים לא ייתקלו בהם. לסוכנות הידיעות AP סיפר עורך הדין כי ראה את פניו של לולה קורנות בכל פעם שהביא לו מעטפה צבעונית שכזו. הלילה על הבמה אמר לולה לתומכיו: "אם אלוהים ירצה, יום אחד נפרסם את המכתבים האלה. אבל רק לאנשים בני 18 ומעלה".