לראשונה מאז 7 באוקטובר, ישראל החליטה לאפשר תידלוק במעבר רפיח של משאיות של אונר"א, המשמשות להכנסת סיוע הומניטרי לרצועה. לפי מקור הומניטרי ששוחח עם רויטרס, מדובר ב-24 אלף ליטר. ההחלטה באה אחרי שהסוכנות הודיעה כי תעצור את פעילותה ההומניטרית בעזה אחרי שאזלו כל מאגרי הדלק שלה, וכן בהמשך לבקשת הממשל האמריקני, ובתיאום מול גורמי הביטחון האמונים על הנושא.
לפי המקור ההומניטרי, הדלק מיועד אך ורק למשאיות של האו"ם בעזה - ולא לבתי החולים. עוד אמר כי ארה"ב לחצה על האו"ם לקבל את הדלק.
בהודעת אונר"א, שפורסמה לפני ההחלטה הישראלית, נאמר כי "המענה ההומניטרי שבו תלויים יותר משני מיליון בני אדם מגיע לקיצו - מכיוון שלא התאפשרה הכנסת דלק לרצועה מאז 7 באוקטובר. התרענו לפני שלושה שבועות והזהרנו מפני התרוקנות האספקה. הקצבנו את השימוש בדלק, ושיקפנו את הכמויות שקיימות עם הרשויות הישראליות".
לפי הסוכנות, מאגרי הדלק שלה התרוקנו לגמרי. "בלי דלק - הסיוע ההומניטרי מסתיים. הרבה יותר אנשים יסבלו וככל הנראה ימותו. לא ייאמן שסוכנויות הומניטריות צריכות להתחנן לדלק, ששימש כנשק".
הכותרת
בין הפוגה להפסקת אש: המטרה של חמאס והתנאים של ישראל / רון בן ישי
23:57

לפני כחודשיים דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי חמאס מחזיק מאות אלפי ליטרים של דלק. בדיווח נטען כי המספר נע בין 800 אלף למיליון ליטר דלק, שמשמש אותו בין השאר להנעת כלי הרכב שלו, לרקטות ולפי דיווחים אחרים גם למטרת אוורור המנהרות שלו. גורם בכיר בלבנון ששוחח עם העיתון האמריקני טען כי לארגון הטרור יש מצבורים שיאפשרו לו לחימה של בין שלושה לארבעה חודשים.
בעזה, ובמיוחד בבית החולים שיפא, התריעו בימים האחרונים מהתמעטות הדלק והחשמל. בשיפא דיווחו ביממה האחרונה שהמוסד הרפואי כבר לא מתפקד - והצטברו שם כ-100 גופות.
ישראל סירבה בשבועות האחרונים בתוקף לאפשר הכנסת דלק לרצועה, וקראה למי שזקוקים לדלק, בכלל זה למוסדות האו"ם ואונר"א, לפנות לחמאס, המחזיק בכמויות גדולות. יחד עם זאת, לא מדובר בפעם הראשונה שבה ישראל מסכימה להכניס דלק לרצועה. בהקלטה שפרסם צה"ל שלשום נשמע בכיר במערכת הבריאות ברצועה חושף כי חמאס סירב לקבל דלק עבור בית החולים שיפא.