כמעט שנתיים אחרי ששרדה ניסיון רצח, נדהמה מוריה כהן לגלות הבוקר (רביעי) כי נפוז עארף חמאד (16), שכנתה המחבלת שדקרה אותה בשכונת שייח ג'ראח בירושלים לעיני חמשת ילדיה, עשויה להשתחרר מהכלא הישראלי בתמורה להשבת חטופים משבי חמאס ברצועת עזה. "למה הילד שלי צריך לראות את מי שניסתה לרצוח אותי? בנפש אני עדיין מטופלת וגם הילדים שלי. משהו פה לא תקין", אמרה כהן ל-ynet.
לעיון ברשימת המיועדים להשתחרר מהכלא הישראלי - לחצו כאן

הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
אחרי שהממשלה אישרה את העסקה מול חמאס לשחרור חטופים, פרסם משרד המשפטים את רשימת 300 האסירים והעצורים שמיועדים להשתחרר מהכלא הישראלי. ישראל העבירה רשימה של 98 חטופים, אולם נכון לעכשיו העסקה מדברת על שחרור של לפחות 50 מהם. אם בארבעת ימי ההפוגה ישחרר חמאס רק 50 חטופים, מהכלא הישראלי ישוחררו 150 אסירים ועצורים פלסטינים.
כל הפלסטינים שמיועדים לשחרור במסגרת העסקה לא הורשעו ברצח. הבנים שישוחררו הם בני 18 ומטה, הבנות בכל הגילים. חמאד, שניסתה לרצוח את מוריה כהן כשהייתה בת 14, נשלחה בשבוע שעבר ל-12 שנות מאסר בגין הרשעתה בביצוע מעשה טרור של ניסיון רצח ובשיבוש מהלכי משפט. "אני מזועזעת, זה כעס גדול וזלזול בחיים שלי ושל הילדים שלי", אמרה כהן. "מבחינתי זה משפיל ממש, 'נהרוג מישהו על חשבון מישהו אחר'".
המחבלת נמלטה מזירת הפיגוע ונעצרה זמן קצר לאחר מכן בבית ספרה. דביר כהן, בעלה של קורבן הפיגוע שנפצעה קל, סיפר בבית החולים שאליו הובהלה אז אשתו: "הדוקרת היא שכנה שלנו, גרה ממש מולנו. היא עקבה אחריה, נצמדה אליה - ודקרה". במשטרת ירושלים נערכים למנוע חגיגות "ניצחון" של שחרור אסירים במזרח העיר.
4 צפייה בגלריה
הסכין ששימשה את המחבלת
הסכין ששימשה את המחבלת
הסכין ששימשה את המחבלת
(צילום: דוברות המשטרה)
במיועדים לשחרור גם אסראא ג'אבעס (38), שנשלחה ל-11 שנות מאסר אחרי שהורשעה בפיצוץ בלון גז שהוביל לפציעת שוטר באורח קל במחסום א-זעים ליד מעלה אדומים ב-2015. במהלך ריצוי עונשה ג'אבעס ביקשה לעבור ניתוח אף קוסמטי על חשבון המדינה, אחרי שנפצעה בעצמה מפיצוץ בלון הגז. בקשתה נענתה בסירוב.
משה חן, השוטר שנפצע בפיגוע, אמר הבוקר לנוכח האפשרות שהמחבלת תשוחרר מהכלא הישראלי: "אני ברגשות מעורבים. היא סמל בשטחים, אין פלסטיני שלא מכיר אותה. היא קלף מיקוח משמעותי עבורם. הייתי מעדיף שהיא לא תשתחרר, שישחררו עוד חטופים במקומה".
חן אמר עוד: "כל זמן שיש ילדים ומשפחות זה פיקוח נפש, קשה לי לגבש דעה בעניין. אני חושב שהיה אפשר להשיג יותר. צריך לשחרר הרבה יותר ולא לקרוע משפחות. לפחות הצלחתי במאבק שלי למנוע ממנה את הניתוח שהיא רצתה לעבור".
4 צפייה בגלריה
אסראא ג'אבעס
אסראא ג'אבעס
אסראא ג'אבעס
הרב מרדכי דימנטמן, אביו של יהודה דימנטמן (25) שנרצח בפיגוע ירי בחומש בדצמבר 2021, התייחס לאפשרות שאמו של המחבל תשתחרר במסגרת העסקה: "יהודה נרצח לא כאדם פרטי ולא ידעו מי הוא, אלא כיהודי בארץ ישראל. יש לנו רגשות פרטיים שאיתם אנחנו מתמודדים. הבעיה היא לא הפרטית שלנו אלא של כל האזרחים. כשהמחבלת הזו תחזור לכפר היא תהיה שהידית ויעשו חגיגות. היא תחזור כגיבורה ותעודד את האימהות האחרות בכפר להיות גיבורות כמוה".
עטאף ג'ראדאת (50), אמו של המחבל מוחמד ג'ראדאת שרצח את דימנטמן, הורשעה בכך שידעה על כך שבנה עתיד לבצע פיגוע ירי. בנוסף היא הורשעה בהסתרת הנשק. "באופן אישי אני מאוד חושש לחיי חיילינו בכלל ובפרט בעקבות 'הפסקת האש', ברור שיהיה לזה מחיר", אמר הרב דימנטמן. "עם כל הצער שבדבר, אני חושב שהשיקולים צריכים להיות נקיים ושכליים בלבד ולא רגשיים".
4 צפייה בגלריה
יהודה דימנטמן ז"ל ובנו דוד
יהודה דימנטמן ז"ל ובנו דוד
יהודה דימנטמן
על האפשרות שיהיו פעימות שחרור נוספות של אסירים תמורת חטופים, אמר האב: "אני מאוד חושש, המחיר יעלה ואז ישחררו רוצחים גדולים יותר. הכאב הוא כאב ואני מודאג, הלב שלי נמצא עמוק בעזה ובכל גבולות הלחימה. ארבעה בנים שלי, ארבעה חתנים והרבה אחיינים ובני משפחה נלחמים בחזית. אנחנו צריכים להבין שהמלחמה היא גם על הרוח והמורל של המחבלים".
ההחלטה שאישרה הממשלה מגבילה את מתווה שחרור בחטופים בלא יאוחר מחלוף 10 ימים ממועד סיום הפעימה הראשונה. אסירים ביטחוניים שלא שוחררו עד מועד ההחלטה על סיום ביצוע המתווה לא ישוחררו ממאסר והחלטת הממשלה בעניינם תהיה בטלה. הממשלה אישרה עקרונית שחרור 300 מחבלים אם ישוחררו 98 חטופים משבי חמאס. המשמעות שאם חמאס לא ישחרר תוך פרק הזמן הזה את כל החטופים - חלק מהמחבלים שהממשלה אישרה את שחרורם יישארו בכלא. משמעות נוספת היא שעם סיום ביצוע המתווה - ישראל חוזרת ללחימה.
לפי העסקה, הממשלה למעשה מעבירה לחמאס רשימה של 98 חטופים מתוכם חמאס אמור לשחרר 50 בארבעת הימים הראשונים, בפעימות של 12 ביום. לפי הסיכום, לא יהיה מצב שישחררו משפחות חלקיות בהקשר של ילדים ואימהות. כלומר, שלא ישחררו רק אמא בלי ילדים או ההפך.
לפי הסיכום, אחרי ארבעה ימים, אם לחמאס יהיו עוד שמות מתוך הפול של ה-98, הוא יוכל לקבל כפי שכמובן כבר פורסם עוד מחבלים ועוד ימי הפוגה. רשימת 98 החטופים לא נחשפה לשרים ומי שלמעשה יקבע מי מתוכם ישוחררו זה חמאס. כך גם לגבי שחרור המחבלים - ישראל היא זו שקובעת מי מהם ישוחררו לפי הקריטריונים שנקבעו: נשים בכל הגילים וצעירים ונערים מתחת לגיל 18.