בית המשפט הצבאי קיבל הבוקר (שלישי) את הסדר הטיעון בין הפרקליטות הצבאית לבין רכזי המודיעין של מצ"ח, שהועמדו לדין בפרשת התאבדותו של ניב לובטון, ועורר את זעם משפחתו של הלוחם ששם קץ לחייו. "היה כאן טיוח, הכול נתפר ונעשה בדיוק כמו שהם תכננו", אמרו הוריו של לוחם גבעתי ששם קץ לחייו, לאחר שרכזי המודיעין שלחצו על בהם לשמש כמקור לא נשלחו לכלא.
אביו של ניב, ערן לובטון, אמר: "זו החלטה מבזה. זה בעצם תהליך של יותר מארבע שנים שבהן חשפנו את כל העובדות ומשום מה בית המשפט החליט להתעלם מהן". הוא הוסיף: "זה מתחיל בטיוח של כתב האישום בעצם, של התובע הצבאי הראשי הקודם. מדובר פה בניגוד עניינים של קשרים אישיים של היחידה לחקירות פנים ושל הפרקליטות עם מצ"ח. לא חקרו כלום, וכשהבאנו להם את כל העובדות שחלקן נודעו לנו אחרי שהסתיים ההליך המשפט, אמרו לנו 'כבר עברו ארבע שנים, כבר לא חוקרים'. חבל שבית המשפט שומר על העבריינים ועל הפושעים ולא על הילדים שלנו".
4 צפייה בגלריה
מיכל וערן לובטון
מיכל וערן לובטון
"הבאנו להם את כל העובדות, בית המשפט התעלם". ההורים מיכל וערן לובטון בדיון היום
(צילום: יאיר שגיא )
4 צפייה בגלריה
ניב לובטון
ניב לובטון
"ניב קבור, ואנחנו ממשיכים בחיים בלי מערכת המשפט הנכבדה". ניב לובטון ז"ל
אמו של ניב, מיכל, אמרה: "זה לא הגיע לבג"ץ. החקירה הייתה מבזה, חסרה ומוטית. החקירה של היחידה לחקירות פנים (יחק"פ) הייתה בעייתית. בקיצור, הכול נתפר ונעשה בדיוק כמו שהם תכננו. אף אחד לא לא לוקח אחריות, ניב קבור, ואנחנו ממשיכים בחיים שלנו בלי מערכת המשפט הנכבדה, שניסתה לכבד ולהקשיב, אבל מבחן התוצאה הוא המכריע".
מדובר צה"ל נמסר כי הרכזים הורשעו על פי הודאתם בעבירות של ידיעות כוזבות והתנהגות שאינה הולמת, בגין "שלא מסרו למפקדיהם מידע בדבר התרשמותם מהמצוקה הנפשית שבה היה שרוי ניב ז"ל. בכך, כיבד בית הדין הצבאי את הסכמת הצדדים כפי שהוצגה בפניו".
בגזר הדין צוין כי כתב האישום שהוגש, ובפרט סעיפי העבירה שיוחסו במסגרתו, אושרו על ידי בית המשפט העליון, שדחה את העתירה שהגישו הוריו של ניב. לפי דובר צה"ל, "עוד הוזכר אופיו התקדימי של כתב האישום, והמסר הערכי בדבר החשיבות של ערכי הרעות והערבות ההדדית, הגלום בעצם העמדתם לדין פלילי של הרכזים. צוין כי ההסכמות בין הצדדים גובשו לאחר הליך גישור ממושך בפני סגן נשיא בית משפט מחוזי, אלוף (במיל') אילן שיף, שכיהן בעבר כנשיא בית הדין הצבאי לערעורים וכהפרקליט הצבאי הראשי, וכי בהליך הגישור השתתפו גם הוריו של ניב ז"ל ופרטי ההסדר הוצגו בפניהם".
4 צפייה בגלריה
נאשם 1 עם אביו בבית המשפט
נאשם 1 עם אביו בבית המשפט
אחד המורשעים. עבודות שירות במקום כלא
(צילום: יאיר שגיא )
4 צפייה בגלריה
נאשם 2 בבית המשפט
נאשם 2 בבית המשפט
אחד מרכזי המודיעין שהורשעו. הורדו לדרגת טוראי
(צילום: יאיר שגיא )
עוד נמסר: "בית הדין הצבאי בחן לעומק את נסיבות ביצוע העבירות, את כלל העובדות הרלוונטיות, ואת שיקולי הענישה הייחודים במקרה זה. בית הדין התייחס אף לעמדת המשפחה ולכאב הגדול עימו היא מתמודדת מאז מותו של ניב ז"ל. לאחר בחינת מכלול השיקולים, קבע בית הדין כי יש לכבד את הסדר הטיעון. בהתאם, נגזרו על הנאשמים עונש מאסר למשך שלושה חודשים, שירוצה בעבודות צבאיות, לצד מאסר על תנאי והורדה לדרגת טוראי. צה"ל משתתף בצערה העמוק של משפחת לובטון וימשיך ללוותה".
בגזר הדין צוין: "כאבה של משפחת לובטון על מותו המיותר, הקשה והמצער מאוד של בנם ניב מובן לכל. אנו כואבים את כאבם. אנו מבינים את עומק התסכול וחוסר האונים הצורב והמטלטל. הלב נחמץ. מותו של ניב הוא מוות נוראי, קשה ובלתי נתפס. גדיעת חיים שלא הייתה צריכה להתרחש. עם זאת, האובדן הקשה מנשוא, והרצון כי יהיו מי שיתנו את הדין כאחראים למותו של ניב, אינם מספיקים כשלעצמם לפי כללי המשפט הפלילי.
"ליבנו עם משפחת לובטון, האם מיכל, האב ערן, האחים, המשפחה והחברים. אין מזור לצער ולאובדן הכבדים מנשוא. יגון חסרונו של ניב מהדהד. מי ייתן וערכי הרעות ואהבת האדם, שהיו סימן ההיכר של ניב, יחלחלו לכל שורות הצבא. זוהי מורשתו".
בהתאם להסדרי הטיעון שהוצגו, שני הרכזים ירצו שלושה חודשי מאסר בפועל, שירוצו בדרך של עבודות צבאיות. סמ"ר א' יחל את ריצוי עונשו ב-1 באוגוסט, וסמ"ר ג' ב-28 באוגוסט. לשניים גם שלושה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, "לבל יעברו הנאשמים עבירות שלפי פרק ט' סימן א' לחוק העונשין". הם הורדו בנוסף לדרגת טוראי.