6 צפייה בגלריה
ניב לובטון
ניב לובטון
"בני לא נפל בצבא, הוא הופל על ידי הרכזים ומפקדם", אמרה אמו. ניב לובטון ז"ל
רגע ההכרעה בפרשה שטלטלה את צה"ל: בבית הדין הצבאי הקריה המשפטית בבית ליד ניתן הבוקר (שלישי) גזר דינם של שני רכזי המודיעין של מצ"ח, שהועמדו לדין בפרשת התאבדותו של ניב לובטון, לוחם גבעתי ששם קץ לחייו לאחר שגויס לשמש כמקור של מצ"ח. למרות הביקורת החריפה של משפחת לובטון, בית המשפט החליט לקבל את הסדר הטיעון בין הפרקליטות הצבאית לבין הרכזים - וגזר שלושה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות צבאיות על סמ"ר א' וסמ"ר ג', לצד הורדה לדרגת טוראי. מיכל, אמו של לובטון, מיררה בבכי, חבריו הגיעו לחזק את ההורים.
בכך באה לקיצה, בקול ענות חלושה, הפרשה שטלטלה את צה"ל, עימתה בין הרמטכ"ל לבג"ץ וחשפה את התנהלותן הרשלנית של כל רשויות האכיפה הצבאיות. הסדר הטיעון, המקל בלשון המעטה, נחתם מעל ראשה של משפחת לובטון, שהתנגדה לו נחרצות אך לא הצליחה למנוע אותו.
6 צפייה בגלריה
ערן ומיכל לובטון
ערן ומיכל לובטון
"התנהלות הפרקליטות הצבאית - חוטאת בדבר חשיבות ערכי כבוד האדם וערך חייו". ערן ומיכל לובטון
(צילום: אלעד גרשגורן)
6 צפייה בגלריה
נאשם 1 עם אביו בבית המשפט
נאשם 1 עם אביו בבית המשפט
אחד המורשעים. עבודות שירות במקום כלא
(צילום: יאיר שגיא )
6 צפייה בגלריה
נאשם 2 בבית המשפט
נאשם 2 בבית המשפט
אחד מרכזי המודיעין שהורשעו. הורדו לדרגת טוראי
(צילום: יאיר שגיא )
"התנהלות הפרקליטות הצבאית מרגע האסון, לאורך הדרך ועד סופה, כפי שבאה לידי ביטוי בהסדר הטיעון, מקלה על הרכזים וחמור מכך – חוטאת למסר היקר מכל בדבר חשיבותם של ערכי כבוד האדם וערך חייו", אמרה השבוע האם מיכל. "בני לא נפל בצבא, הוא הופל על ידי הרכזים ומפקדם. כל מי שניסה להסתיר ולקבור איתו את האמת לגבי נסיבות מותו, קובר איתו את כאבנו, וקובר את האמון והתקווה האמיתית לשינוי".
הוריו של ניב, מיכל וערן, הוסיפו כי "נאמר כבר הכל. האמת ערומה וזועקת, אך קולה לא נשמע. ב-11 בינואר 2019 ניב שלנו נמצא ללא רוח חיים והותיר את כל מי שהכירו מהבית ומהצבא מוכה. רוחו וערכיו חיים בנו. מאז, לאורך כל מאבקינו לאמת ולתיקון נותרנו ריקים מאמון כי מערכות החוק והצדק כלל לא עשו הכל כדי לשמור על ניב". לדבריהם, "מחר תהיה לשופטי בית המשפט הזדמנות אחרונה לטמון בהחלטתם זרעים של תקווה באשר לערכים עליהם יגנו. אנחנו מקווים שהשופטים יבחרו לשמור על האמת והיושרה על כבוד האדם וערך חיי אדם בראש – הלכה למעשה. אנחנו תקווה שיש עוד תקנה".
לפני ארבע וחצי שנים, גויס רב"ט לובטון, לוחם וחייל מצטיין, לשמש כמקור מודיעיני של מצ"ח בידי שני חיילים ששירתו ביחידתו של רס"ן גלעד פרנקן, מפקד בסיס מצ"ח בבאר שבע. השניים הפעילו על לובטון לחצים ואיימו כי יפגעו בחברו הקרוב אם לא ישתף עימם פעולה. זמן קצר לאחר מכן הביע בפניהם לובטון סימני מצוקה ברורים ואף איים להתאבד, אך שני הרכזים לא עשו דבר כדי למנוע זאת. כשאחד מהם כתב לשני "אחי, הוא לא יהיה מקור. הוא שוקל להתאבד", השיב לו חברו: "הכל טוב, שיזדיין אז".
6 צפייה בגלריה
מיכל וערן לובטון
מיכל וערן לובטון
הוריו של ניב לובטון
(צילום: יאיר שגיא )
6 צפייה בגלריה
רב סרן גלעד פרנקן
רב סרן גלעד פרנקן
מפקד היחידה היה מודע לכך שאחד מהנאשמים גייס את לובטון מבלי שהוסמך כראוי. רס"ן גלעד פרנקן
(מתוך עמוד הפייסבוק של חיל המשטרה הצבאית)
כמה שעות אחר כך, לובטון כבר לא היה בין החיים. חקירת המקרה הוטלה על היחק"פ (היחידה לחקירות פנים) ולוותה בידי הפרקליטות הצבאית. הוריו של לובטון משוכנעים כי ההיכרות האישית בין אנשי היחק"פ והפרקליטות לראשי מצ"ח שהיו מעורבים בפרשה, ביניהם מפקד מצ"ח באר שבע, הובילו לכך שהחקירה התנהלה ברשלנות ובאופן מקל.
כך למשל, בשורה של תחקירים שפורסמו ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", נחשף כי פרנקן היה מודע לכך שהנאשם ג.פ, איש מצ"ח שניסה לגייס את לובטון כמקור, עשה זאת מבלי שהוסמך כראוי לתפקיד ותוך שהוא פועל בניגוד לנהלים. הרכז, ששירת בתפקיד שלושה חודשים בלבד באותה נקודת זמן והיה אמור להיות עדיין בחפיפה, גם לא עבר עד אותו רגע מבחן הסמכה, כנדרש.