בצה"ל שקלו לאחרונה לרכוש כ-700 טונות של מזון יבש לטובת אוכלוסיית העקורים הפלסטינית ברצועת עזה, ופנו ליבואנים וקמעונאים ישראלים כדי לבחון את האפשרות לבצע את המהלך החריג. התנאים לפנייה שבדק הצבא: המזון, שכולל קטניות, קמחים ואורז, לא יהיה מסומן בעברית כדי שלא ניתן יהיה לזהות את המקור שלו ויסופק באופן מהיר, ללא הליכים ממושכים של מכרז אלא כרכש חירום.

היוזמה שנבדקה לא הבשילה בינתיים למהלך בר ביצוע, אך משקפת את המשימה שהוטלה על צה"ל מהדרג המדיני להגדיל ככל האפשר את הסיוע ההומניטרי לתושבי רצועת עזה – וזאת מבלי להגדיר זאת כממשל צבאי או שחיילים בעצמם יחלקו בידיהם אוכל לפלסטינים. הדבר נעשה על רקע 7 חודשים מפרוץ המלחמה ומבלי שישראל נותנת לגורמים פלסטינים שאינם חמאס, כמו למשל הפת"ח, את מפתחות השליטה על שני מיליון עזתים.
בצבא אומרים בתגובה כי הנושא עלה בחלק מהדיונים האחרונים בנושא, ביוזמה של דרגי הביניים בצה"ל, ושם הוא גם נעצר מבלי שהגיע לידי מימוש. מדובר צה"ל נמסר: "לא יחולק מזון לסיוע הומניטרי מטעם צה"ל ללא הנחיה מדרג מדיני".
בהקשר הזה, נפתח אתמול (רביעי) מעבר ארז להכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה לראשונה מפרוץ המלחמה. דובר צה"ל מסר כי "בהתאם להנחיית הדרג המדיני, וכחלק מהמאמץ להגברת הכמות ונתיבי הסיוע לרצועת עזה ולראשונה מפרוץ המלחמה, צה"ל באמצעות היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים ורשות המעברים במשרד הביטחון, פתחו את מעבר ארז לטובת כניסת סיוע הומניטירי לרצועת עזה. במסגרת זאת, הוכנסו היום לאחר בידוק ביטחוני מוקפד 30 משאיות סיוע הומניטרי שהגיעו מירדן וכללו מזון וציוד רפואי למרחב צפון הרצועה".