3 צפייה בגלריה
מוחמד בן זאיד, עבד אל פתאח א סיסי, נפתלי בנט
מוחמד בן זאיד, עבד אל פתאח א סיסי, נפתלי בנט
בנט רוצה ברית אזורית נגד איראן. א-סיסי, רה"מ ובן זאיד
(צילום: לשכת נשיא מצרים)
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, מנהיג האמירויות מוחמד בן זאיד וראש הממשלה נפתלי בנט דנו בפסגה המשולשת בשארם א-שייח בשיתוף פעולה בין המדינות בשורה של נושאים, כולל הנושא הביטחוני והאפשרות של הגנה אזורית מול איומי הכטב"מים, הטילים ואיומי טרור אחרים. בנט הציג את החזון שלו להגנה אזורית אווירית בכל מיני ממדים, כולל במערכת הלייזר שמערכת הביטחון מפתחת.
בנוסף למזרח התיכון, דנו השלושה גם על המלחמה ברוסיה ואוקראינה. בנט עדכן על מאמצי התיווך שלו והמנהיגים החליפו דעות בנושא. למלחמה יש השלכות בינלאומית שונות, כמו למשל על מחירי האנרגיה והחיטה. המצרים ציינו בהודעתם את עניין ביטחון המזון שנדון, שכן במדינה חיים כ-100 מיליון איש שחלק מהתזונה הבסיסית שלהם היא לחם - וישנה מצוקה של חיטה. המלחמה היא אירוע דרמטי מבחינתם, ובפסגה דנו על ההשלכות הגיאופוליטית שלה ועל איך מתנהלים בתוך האירוע הגדול הזה.

3 צפייה בגלריה
פגישה נפתלי בנט עם מוחמד בן זאיד מנהיג איחוד האמירויות וא-סיסי מצרים
פגישה נפתלי בנט עם מוחמד בן זאיד מנהיג איחוד האמירויות וא-סיסי מצרים
אסד יחזור לליגה הערבית? בנט, א-סיסי ובן זאיד
(צילום: סוכנות הידיעות של איחוד האמירויות WAM)
חלק מרכזי בשיחה עסק בנושא האיראני ובסוגיית משמרות המהפכה. האסטרטגיה של בנט בנויה על אפשרות של חזרה להסכם הגרעין או אי-חזרה להסכם. ההסכם כולל אמנם פאוזה קצרה לנושא העשרת האורניום, אך לא משחרר מהתוקפנות האזורית של איראן והיבטים אחרים של תכנית הגרעין. לכן, עמדתו של בנט היא שעדיף שלא יהיה הסכם - ועדיף ליצור ברית אזורית שתתמודד עם איראן בכל המימדים.
בעניין משמרות המהפכה, התנהל בין המנהיגים שיח כן והוצגו עמדות הצדדים. האמריקנים אומרים אמנם שהסנקציות על משמרות המהפכה לא יוסרו, ושהן לא קשורות להסכם הגרעין, אך הם רוצים לבטל את המהלך של הנשיא הקודם דונלד טראמפ ומזכיר המדינה שלו מייק פומפאו, שהכירו בגוף תוך-מדינתי כארגון טרור. ישראל, מנגד, אומרת שמשמרות המהפכה הם ארגון הטרור הכי גדול ואפקטיבי בעולם.
הסוגיה הסורית והזמנתו הדרמטית של נשיא סוריה בשאר אסד לאמירויות עלתה גם כן בשיחה המשולשת. קבלתו של אסד לחיק האומה הערבית והאפשרות של החזרתו לליגה הערבית נחשבת לדרמה אזורית ענקית. כרגע המהלך לא התרחש על דעתם של האמריקאים. לישראל אמנם יש מחשבות ואינטרסים בנושא, אך אין לה עמדה נחרצת: אם מטרת העל של אבו דאבי היא להוציא את האיראנים מסוריה, יכול להיות שכניסה של מדינות כמו האמירויות ומצרים למדינה מוכת המלחמה תהווה התפתחות חיובית. מצד שני, אסד הוא רודן אכזר ובן ברית קרוב של חיזבאללה, שאפשר את כניסת האיראנים לארצו.
3 צפייה בגלריה
הרכב של המחבל
הרכב של המחבל
חשש מהתחממות ביטחונית. זירת הפיגוע בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
הנושא הפלסטיני עלה גם הוא בפסגה, בהקשר של הצעדים הכלכליים שנקטה ישראל ומורגשים ביהודה ושומרון ובעזה. כמו כן, המנהיגים דנו גם בדאגה מהתחממות ביטחונית בתקופת הרמאדן - שעות ספורות לפני הפיגוע הרצחני בבאר שבע.
הפסגה המשולשת הייתה אמורה להיות חשאית, ובשל כך לשכת ראש הממשלה לא לקחה עמה צלם וכל התמונות שיצאו הן מארמון הנשיאות המצרי.
במהלך החודשים האחרונים ישראל ביקשה להביא את האנרגיות של הסכמי אברהם, ובמיוחד השלום עם איחוד האמירויות, ליחסים עם ירדן ומצרים. עם מצרים יש פוטנציאל ענק: העיתוי של הביקור מתכתב גם עם חנוכת הטיסות לשארם א-שייח, שתהפוך ליעד חם של ישראלים. הדבר חשוב מאוד למצרים, שמאבדים תיירות מרוסיה ואוקראינה, וגם חשוב לישראלים ומאפשר להם אפשרויות נופש קרובות וטובות.
בתחום המסחר, בציר הישראלי-מצרי הייתה משלחת מצרית כלכלית גדולה בישראל. בקרוב תגיע משלחת ישראלית בראשות שרת הכלכלה אורנה ברביבאי למצרים, כשהמטרה היא להניע את הקשר הכלכלי בין ישראל למדינה. איחוד האמירויות היא משקיעה גדולה במצרים, ויכולה להיות ציר שלישי מעניין. המנהיגים דנו על השקעות משותפות בפרויקטים מולטילטרליים – כדי לבחון איך הופכים את משולש היחסים ליתרון. בשיחה היה סיעור מוחות שבמהלכו חשבו מהם היתרונות של כל אחד בהקשר זה.
בהקשר הכלכלי מול האמירויות, נציין, יש הרבה דברים שקורים – והמאמצים הם לסגור הסכם הסחר החופשי. המו"מ קצת תקוע ומתמהמה ובשיחה בין בנט לבן זאיד, ולכן הוחלט להביא משלחת אמירתית למרתון שיחות בישראל - כשהתקווה היא לסגור את הסכם הסחר בטווח הזמן הקרוב.
האירוח המצרי, אגב, היה נדיב מאוד - והעובדה שדגל ישראל הוצג בפגישה, בניגוד לעבר, ראויה לציון. הנשיא א-סיסי ליווה את בנט כמחווה אישית עד המטוס, וראש הממשלה הישראלי גם נשאר לישון את הלילה במצרים - דבר לא שגרתי.