במשרד החוץ נשמו בסוף השבוע לרווחה אחרי שהתברר שאיש העסקים משה בנדק, תושב יד בנימין בשפלה, שוחרר מחוטפיו בברזיל זמן קצר אחרי שהוכנס לרכב באזור העיר סאו פאולו. "ברגע שתפסו אותו הוא דיבר בצורה מאוד שונה. הוא העמיד פנים שמדובר באדם ממוצע שעובד בחברה", סיפר הבוקר (ראשון) ל-ynet שי רייכנר, ראש המועצה האזורית נחל שורק שבתחומה מתגורר בנדק.
בנדק, בעל חנויות תיקים ויהלומים בברזיל, שוחרר מחוטפיו אחרי ששילם כופר. אביאל אברהם, קונסול ישראל בסאו פאולו, סיפר: "ביום חמישי בחמש בבוקר קיבלנו דיווח מחדר המצב על חשד לחטיפת ישראלי בסאו פאולו.
"הנציגות מיד ריכזה מאמץ ובשש בבוקר כל הנציגות כבר הייתה על הרגליים. התחלנו לפעול בכמה ריכוזי מאמצים בשיתוף פעולה עם כל גורמי הקהילה והגופים שאיתם אנו בקשר על מנת להבין מה המצב ולטפל באירוע כמו שאנו מכירים".
כמה השחרור עלה לו? "חששנו מאיך שהתקשורת תדווח על המקרה, ניסינו דרך משרד החוץ להרגיע את המצב, ולא לתת לחוטפים תחושה שמדובר באדם 'כבד'. הסיפור לא נגמר ב-4,000 שקל כפי שדווח, הסיפור היה בכמה מוקדים ברחבי העולם כולל מיאמי.
"החוטפים ניסו להגיע לכמה שיותר קרובי משפחה שלו באמצעות הטלפון שלו ולבקש כסף. אחד מקרובי המשפחה שפנה אלינו יושב במיאמי ומספר לנו שבכמה מקרים ביקשו ממנו החוטפים סכומי כסף שהגיעו לכ-30 אלף ריאל. הדיווח על 4,000 שקל מתייחס רק לחלק קטן של כסף שהועבר".
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: EPA)
ראש המועצה האזורית נחל שורק רייכנר סיפר: "משה בנדק הוא יהודי יקר. אדם צנוע, מאוד מחובר לקהילה שלנו, מתעסק בשוק התיקים, יבואן תיקים גדול מברזיל. הוא זהיר, מאוד מוחצן, פחד מהדברים האלה, לא רצה שיכירו אותו יותר מדי. אני לא בטוח שתצליחו אפילו למצוא תמונה שלו.
"משה על הקו לברזיל מבחינת עבודתו בערך שבועיים בחודשיים. כל המשפחה שלו פה ובקיץ הם נוסעים לשם. הוא מאוד חושש ולכן עלה לארץ. הוא נזהר שם, גר במקום ספציפי, לא מסתובב במקומות שלא אמורים להסתובב בהם. הוא ברזילאי בתרבותו, הוא מכיר את המקום, ולא פעם ניהל איתי שיחות על כך".
הוא היה מאובטח? "הוא לא מסתובב עם מאבטחים פרטיים, הוא גר באזור יחסית מאובטח. הוא נוסע מהעבודה הביתה וכדומה, מסתובב באזורים ספציפיים ולא באזורים מפוקפקים. החטיפה אירעה כשהוא עמד בפקק תנועה".
על השתלשלות ההתרחשויות, סיפר רייכנר: "משה בחור פיקח, ברגע שתפסו אותו הוא דיבר בצורה שונה שמאוד עזרה למשפחה להבין ישר שהחוטפים לא הבינו את מי הם תפסו. הוא העמיד פנים של אדם ממוצע, רגיל, שעובד בחברה שהיא בעצם בבעלותו. בברזיל מקובל היום לחטוף אנשים עם הטלפון הסלולרי שלהם, כי אז ניתן בזמן יחסית קצר להוציא הרבה סכומים, לקחת הלוואות וכדומה - ואז משחררים את הנחטף.
"במקרה של משה לא היה הרבה מה לקחת מהטלפון, וניסו דרך משפחה ואף באיומים עליו על-מנת שינסה לחלץ כסף. הוא דיבר בשפה נמוכה יחסית ממה שרגיל וזה עזר במשא ומתן. הייתה פה עבודה משמעותית על-מנת שגופי התקשורת יוציאו כמה שפחות מידע, היה חשש גדול שהדבר יגרום לחוטפים להבין במי מדובר. משה הסביר לי ששמרו עליו נערים בני פחות מ-18 כי אם תופסים אותם העונש מופחת".
הקונסול אברהם סיפר עוד: "באתר משרד החוץ אנו מפרסמים כל הזמן הודעות על מקומות שבהם יש לנקוט זהירות יתרה וליצור קשר עם הקונסוליה ולדווח על מקרים כשיש חשדות. פגשתי את משה מיד, חיכיתי לו יחד עם המשפחה כשהוא הובל על ידי השוטרים, הוא היה נרגש ואמר שהוא שמח.
"היחידה המשטרתית לנעדרים ולחטופים טיפלה באירוע בשטח, אבל חשוד להדגיש את העבודה של הצוות שלנו. היתרון שלנו הוא בפריסה בכל מקום בעולם. עמדנו בקשר ישיר עם כל המשפחה והקהילה היהודית ועשינו דבר מדהים. מגיע כל הכבוד גם למשפחה על שיתוף הפעולה".