5 צפייה בגלריה
המורה אפרת מלטר
המורה אפרת מלטר
"ישראל מתייבשת". גננות נטשו על רקע שכר נמוך, שחיקה ותנאי עבודה
(צילום: יאיר שגיא)
400 גני ילדים ברחבי הארץ ייסגרו וכיתות גן יאוחדו לכיתות גדולות בשל מחסור בגננות שנטשו על רקע שכר נמוך, שחיקה ותנאי עבודה. כך אמרה הבוקר (ראשון) יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון.
דדון, הנאבקת יחד עם המנכ"לית יפה בן דויד לשיפור שכר עובדי ההוראה, סיפרה כי בשבועות האחרונים היא נקראה להשתתף במאות שימועים על רקע סגירת גני ילדים בשל ההשלכות הכרוכות בניוד גננות. "זו אחת התוצאות הקשות של פגיעה וזלזול בגננות", אמרה דדון. "מתחילת השנה נסגרו ונפתחו לסירוגין גנים ליום או ליומיים בשל מחסור בגננות ובסייעות, וכעת הודיעו לנו על סגירות לצמיתות. כדי להתגבר על המחסור בגננות סוגרים גנים ומאחדים כיתות גן לכיתות גדולות, דבר שייצור גנים צפופים".
5 צפייה בגלריה
ענת דדון
ענת דדון
"אנחנו נשים, קל מאד לפגוע בנו". ענת דדון
(צילום: הסתדרות המורים)

"המשמעות של חזרה בשנה הבאה לכיתות גדולות וצפופות תהיה חוסר יכולת לראות כל ילד ולהעניק מענה אישי", המשיכה דדון. "על ההורים לדעת שהמצב רק יחמיר. המאבק שלנו הוא למען חינוך טוב לילדים". דדון אמרה כי השכר הממוצע של הגננות עומד על 7,000 שקלים - "שכר רעב" לדבריה - ולכן הן נאלצות לעבוד בעבודה נוספת כדי להתפרנס: "השכר מאלץ גננות לעבוד בעבודה נוספת, למשל כגננות בצהרונים, מלצריות במסעדות, מאמנות כושר או זבניות בסופר. גננות רבות לא יכלו יותר להמשיך ונטשו את העבודה שהן כל כך אהבו בגן".
דדון הוסיפה בחשש: "בוגרות מכללות להכשרת עובדי הוראה אינן מוכנות לעבוד בשל תנאי העבודה. הגננות עובדות תחת לחץ גדול מאוד של הרשות המקומית, משרד החינוך וההורים שמתערבים בכל דבר. לגננות אין תמיכה כפי שיש למורים בחדר המורים והן בודדות במערכה. מדובר בשנים של אפליה, זלזול ושכר רעב. אנחנו נשים, קל מאוד לפגוע בנו".
5 צפייה בגלריה
עדי הררי קוזלוב
עדי הררי קוזלוב
"אני רוצה לראות את שר האוצר מלמד בכיתה של 30 ילדים". עדי הררי קוזלוב
במסגרת המאבק לשיפור שכר עובדי ההוראה, הלימודים הבוקר במרבית מוסדות החינוך - גנים, בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים - יחלו ב-10:00 באזור ירושלים וסביבתה, וגם בבירה עצמה. רק מוסדות החינוך המיוחד והתיכונים יפעלו כרגיל. השביתה מגיעה במסגרת התוכנית של הסתדרות המורים להכריז על השבתות לימודים בכל יום באזור אחר בארץ, הראשונה שבהן הייתה ביום חמישי האחרון במוסדות החינוך במחוז המרכז. מנופי הלחץ של הארגון, בדמות שיבושים והשבתות, ייגמרו בשבועות הקרובים עם יציאת התלמידים לחופשת הקיץ בסוף החודש.

"יש כאן יד מכוונת להתעללות בעובדי הוראה"

השכר והתנאים הקשים אכן הובילו לפרישה של גננות וגננים רבים מהמקצוע, אך עם זאת - יש כאלה שהחליטו להישאר ולהיאבק, לפחות בינתיים. עדי הררי קוזלוב, אם לשניים מצור יצחק, היא גננת בעלת ותק של שבע שנים שמרוויחה 7,000 שקלים בחודש. "יש לי אהבה גדולה למקצוע, זה הייעוד שלי", אמרה עדי, בוגרת תואר ראשון בחינוך ובעלת תעודת הוראה. "אבל השכר לא הגיוני ויש מחשבות לפרוש ולחפש עבודה אחרת. עם תחושת שליחות ואהבה לא הולכים למכולת. מי יקנה לי את המטרנה לילדים? מקומם ששר האוצר מתנה העלאת שכר בכך שנוותר על ימי החופשה, זה מביש ומרתיח. אני רוצה לראות אותו מלמד בכיתה של 35-30 ילדים בחודשי הקיץ החמים. התקווה שלי היא שכולם מבינים שהחינוך חשוב לקיום ולעתיד המדינה".
5 צפייה בגלריה
עדי ישר
עדי ישר
"לאחר שכרטיס האשראי שלי לא כובד - יצאתי מהסופר עם דמעות בעיניים". עדי ישר
5 צפייה בגלריה
תומר כהן
תומר כהן
"יש כאן יד מכוונת להתעללות בעובדי הוראה". תומר כהן
(צילום: יריב כץ)
גם עדי ישר, אם לשניים משערי תקווה, מרוויחה 6,800 שקלים אחרי חמש שנים במקצוע. "אני אוהבת את הילדים בגן ומשקיעה בהם, אבל מרגישה שמזלזלים בנו", היא סיפרה. "אני חיה בתנאי עוני. לאחר שאני משלמת שכר דירה, ארנונה וחשמל כמעט לא נשאר לי כסף למצרכי מזון בסיסיים. לפעמים אין לי כסף לקנות ירקות ופירות לילדים. לאחרונה החזרתי למדפים בסופר השכונתי מוצרי מזון בסיסיים בסכום של 70 שקלים, לאחר שכרטיס האשראי שלי לא כובד. יצאתי מהסופר עם דמעות בעיניים". עדי אמרה כי היא מקווה ש"הזעקה שלנו תזעזע את מקבלי ההחלטות".
תומר כהן מיהוד, בעל תואר ראשון ושני בחינוך, גם הוא עובד כבר חמש שנים במקצוע ומרוויח 6,500 שקלים. "הגשמתי חלום, מגיל צעיר רציתי לעסוק בחינוך", סיפר. לדבריו, הוא לא חגג השנה עם משפחתו את ליל הסדר מכיוון כי שנאלץ לעבוד באבטחה כדי להשלים הכנסה. "השכר הנמוך לעובדי ההוראה מבטא את היחס של הממשלה לעובדי מגזר שרובו מורכב מנשים. יש כאן יד מכוונת להתעללות בעובדי הוראה. הגעתי למצב שבו אני שוקל לפרוש מהמערכת כדי לקבל שכר שמתאים לרמת ההשקעה שלי ולכישוריי". תומר שואב אופטימיות מדבר אחד: "הילדים בגן הם האוויר לנשימה שלי".