נזק של כשני מיליון שקלים בגלל טעות של מפעיל: ככל שחולפות השעות מתקרית נפילת בלון התצפית הצה"לי שלשום (שישי) בבית חאנון, מתחזקת ההערכה כי טעות אנוש הובילה לניתוקו מכבל האחיזה עם תחנת הקרקע בצפון העוטף, ולא תקלה טכנית.
באוגדת עזה החליטו כבר ביום חמישי להוריד למחרת את בלוני התצפית שמכסים מודיעינית את השטח 24/7, בשל תנאי מזג האוויר והרוחות החזקות שהורגשו בימים האחרונים. אלא שהחלטה זו לא בוצעה במהירות שלשום, וסמוך לשעה 13:00 הסתבך כבל הבלון בעמוד חשמל, כ-130 מטרים מציר המערכת בצפון הרצועה. במשך כחצי שעה התקשו הכוחות להגיע לנקודה כדי לשחרר את הכבל, שבינתיים נשחק והשתפשף בחסות הרוחות החזקות.
2 צפייה בגלריה
הכבל שנקשר לעמוד החשמל ונקרע
הכבל שנקשר לעמוד החשמל ונקרע
הכבל שנקשר לעמוד החשמל ונקרע
2 צפייה בגלריה
בלון התצפית
בלון התצפית
בלון התצפית שנפל ברצועה. הנזק: שני מיליון שקל
למקום הוזמן מנוף, אך גם הוא לא הספיק להגיע עד שהכבל נקרע, ותוך דקות בודדות נפל הבלון בעומק שטח הרצועה. הוא נאסף על ידי פעילי חמאס, שחוקרים בעיקר את המטען הייעודי (המטע"ד) הגדול שלו. שוויו מוערך בכמיליון וחצי שקלים, בנוסף לציוד הבלון שאבד ששוויו הוא כחצי מיליון שקלים.
המצלמות לבלונים מסוג אלה מיוצרות בישראל, והן נחשבות לטובות מאוד ברמה עולמית. הן בעלות טווח צילום של 5 ק"מ לפחות ברזולוציה גבוהה, עם צילום שטח נרחב ביום ובלילה ואחיזת שטח רציפה שלא מתחרה באיסוף הצילומים של מזל"טים ורחפנים. מצלמות אלו מסוגלות גם לצלם בטמפרטורות קיצוניות שנעות בין 60 מעלות למינוס 35, והבלון יכול לפעול גם תחת רוח במהירות של עד 40 קמ"ש.
מפעיליו נזקקים רק להורידו לטובת מילוי גז מחדש אחת לכמה ימים, ובמשך 20 דקות. צבאות זרים מערביים כבר רכשו את הבלון הישראלי על מערכות התצפית שלו, ובעבר הוא הוחכר לטובת אבטחת ביקור האפיפיור באפריקה. בשגרה פרוסים בלונים אלה בכל גזרות הבט"ש (ביטחון שוטף) בישראל, ומעת לעת משמשים גם את משטרת ישראל באבטחת אירועי ענק. בצבא מעריכים כי אין חשש לדלף מידע מאחר שעל המטע"ד אין כרטיס זיכרון והוא נשלט מרחוק. כך או כך, בלוני התצפית באוגדת עזה, נכון להערב, עדיין לא הושבו לפעילות.
תגובת דובר צה"ל: "האירוע מתוחקר".
פורסם לראשונה: 22:26, 18.06.22