יומיים חלפו מאז האמירה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שטען כי "הזכות שלי, של אשתי ושל ילדיי להסתובב ביו"ש קודמת לזכות התנועה של הערבים" - גורמים מדיניים האשימו אותו ב"מגה-פיגוע", אך ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התנער מדבריו. בהבהרה שפרסמה לשכת רה"מ לכתבים זרים, דקות לפני כניסת השבת, הוא טען באנגלית כי "ישראל מאפשרת חופש תנועה מירבי ביהודה ושומרון הן לישראלים והן לפלסטינים".
נתניהו טען כי "טרוריסטים פלסטינים מנצלים את חופש התנועה לרצוח נשים, ילדים ומשפחות על ידי מארב בנקודות מסוימות בצירים שונים. כדי למנוע זאת כוחות הביטחון הישראלים נוקטים באמצעי בטיחות מיוחדים - ולכך התכוון השר בן גביר כשאמר 'הזכות לחיים קודמת לחופש התנועה' (על אף שזה לא מה שאמר בן גביר - א"א)". בסיום ההודעה מטעם לשכתו נכתב: "ישראל תמשיך במדיניותה - ותשמור על הביטחון תוך מתן חופש תנועה לישראלים ולפלסטינים כאחד".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר שינה גרסאות, אך גם ההבהרות לא עזרו
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ביב נתניהו
יצחק הרצוג ביב נתניהו
נתניהו לא מתנער, הרצוג שותק
(צילום: AP Photo /Jacquelyn Martin , יאיר שגיא)
בינתיים, הביקורת הבינלאומית החריפה ממשיכה, לאחר שאפילו לטענת הגורמים המדיניים, בן גביר המחיש את הגזענות ואת מדיניות האפרטהייד שלו ושל המפלגה שלו. עם זאת, בכירים בישראל עדיין שותקים - בהם נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר החוץ אלי כהן ושר הביטחון יואב גלנט.
השר לביטחון לאומי הבהיר אתמול פעם נוספת כי הוא אינו חוזר בו - על אף שביממה האחרונה ניסה הוא עצמו לעוות את דבריו ולטעון שהתכוון לחופש התנועה של "מחבלים" אל מול חופש החיים שלו ושל משפחתו. ה"הבהרה" של בן גביר לדבריו בריאיון בחדשות 12 - ולפיה התכוון לזכות החיים ולא לזכות התנועה - לא עזרה, למרות שצויצה על ידו באנגלית, בין היתר מכיוון שהאדם שאמר את הדברים נתפס בעולם כגזען.
"כך מפיצים פייק ניוז: אמרתי בשידור טלוויזיה שזכותם של יהודים לחיות ולא להירצח בפיגועים גוברת על זכותם של ערבים ביהודה ושומרון לנסוע בכבישים ללא הגבלות ביטחוניות. לכן יש להציב מחסומים בכבישים שבהם מתבצע טרור סדיר וירי של ג'יהאדיסטים נגד יהודים", כתב בן גביר באנגלית. "השמאל הרדיקלי הישראלי חתך באופן סלקטיבי חלק מהאמירה שלי, ציטט בכוונה אפילו את זה בצורה שגויה, והסיר את ההקשר כדי להשמיץ אותי כאילו הצהרתי גזענית שליהודים מגיע יותר זכויות אזרח מאשר לערבים".
בעולם לא השתכנעו. דובר במחלקת המדינה האמריקנית גינה את "הערותיו המלבות של בן גביר על חופש התנועה". לדבריו, "זו רטוריקה גזענית". "מסרים כאלה מזיקים במיוחד כשהם מועצמים על ידי בעלי תפקידים מנהיגותיים ואינם עולים בקנה אחד עם קידום כיבוד זכויות האדם לכולם. הנשיא ביידן והמזכיר בלינקן היו ברורים שגם לישראלים וגם לפלסטינים מגיע ליהנות מאמצעים שווים של חופש וביטחון", מסר.
4 צפייה בגלריה
גו ביידן ו נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן
גו ביידן ו נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן
בוושינגטון גינו את "הרטוריקה הגזענית" של בן גביר
(צילום: AP /Susan Walsh)
גורם באיחוד האירופי התייחס גם הוא לדברים של בן גביר, שבעולם כינו "הודאה בפתיחות באפרטהייד", ואמר כי "האיחוד האירופי מגנה בחריפות את דבריו על חופש התנועה של ערבים בגדה המערבית הכבושה. האיחוד האירופי מזכיר שהיחסים בין ישראל לאיחוד האירופי צריכים להתבסס על כיבוד זכויות אדם ועקרונות דמוקרטיים. כל בני האדם שווים ויש להתייחס אליהם באותו אופן. בהקשר זה, ערכי הדמוקרטיה וכיבוד זכויות האדם עומדים במרכז השותפות האיחוד האירופי-ישראל, לרבות בכל הנוגע לאנשים החיים תחת כיבוש בשטח הפלסטיני".
באיחוד האירופי אף קראו לישראל לאפשר "שיפור מוחשי של חופש התנועה והגישה לפלסטינים", כדי לאפשר בנייה פלסטינית מואצת, כמו גם פיתוח חברתי וכלכלי בשטח C, ולבטל את ההרעה בתנאי החיים לפלסטינים בשטח C.
גם משרד החוץ הפלסטיני הגיב על דברי יו"ר עוצמה יהודית (שקינח אותם ב"סליחה מוחמד") אותם כינו "מבול ההתבטאויות הגזעניות של השר הפשיסטי איתמר בן גביר". לדברי הפלסטינים, בן גביר "מסית ללא הרף להנצחת הכיבוש, להעמקת ההתנחלויות, להטיל יותר מדיניות של אי-צדק, רדיפה ועונשים קולקטיביים על אזרחים פלסטינים, האחרונה שבהן הייתה ההתפארות שלו והבטחותיו שחופש התנועה של האזרח היהודי בגדה המערבית חשוב יותר מחופש התנועה של הפלסטינים".

האו"ם פרסם דוח על מגבלות התנועה בגדה

במקרה או שלא המשרד לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) באו"ם פרסם אתמול דוח ולפיו תיעד "645 מכשולי תנועה בתוך הגדה המערבית". במשרד טענו כי "הגבלות על תנועה מעמיקות את הצרכים ההומניטריים בקרב הפלסטינים, מערערות את הגישה לפרנסה ולשירותים חיוניים כגון שירותי בריאות וחינוך, ויש להם השפעה פסיכו-חברתית ניכרת על קהילות".
עוד הזכירו ב-OCHA כי "על פי החוק הבינלאומי, על הרשויות הישראליות מוטלת החובה להקל על התנועה החופשית של פלסטינים בתוך השטח הפלסטיני הכבוש, כולל מזרח ירושלים, למעט חריגים". הם טענו כי "חלקים מהמחסומים בגדה המערבית אינם חוקיים, כפי שקבע בית הדין הבינלאומי".
4 צפייה בגלריה
בלה חדיד מעלה ביקורת על איתמר בן גביר באינסטגרם
בלה חדיד מעלה ביקורת על איתמר בן גביר באינסטגרם
הסטורי של בלה חדיד, ששיתפה את דברי בן גביר ל-60 מיליון עוקביה
מוקדם יותר אתמול, כאמור, כינו גורמים מדיניים את דבריו של בן גביר "מגה-פיגוע" - והוסיפו כי מה שפוגע במדינת ישראל ומחזק את האמירה הגזענית של בן גביר היא הפשטות שבה: "האמירה המאוד בסיסית - אני קודם לך. זה נמצא בדיוק בבסיס הגזענות".
עוד אמרו הגורמים, עוד לפני ההבהרה הרפה מטעם לשכת רה"מ, כי העובדה שאין אף גורם רשמי בישראל - לא נשיא המדינה, לא ראש הממשלה, לא שר החוץ ולא שר הביטחון - שיצא נגד האמירה של בן גביר באופן מיידי היא חמורה, ומשתלבת עם אותה פגיעה שכבר קיימת בערך המותג שנקרא ישראל.
בינתיים, בן גביר בשלו. אתמול הוא בחר להעביר מסר לבלה חדיד, ששיתפה את דבריו ל-60 מיליון עוקביה באינסטגרם - וגינתה אותם. הוא כתב כי "לשונאת ישראל בלה חדיד, ראיתי שלקחת אתמול קטע שלי מתוך ריאיון והפצת אותו לכל העולם במטרה להוציא אותי גזען וחשוך. אני מזמין אותך אליי לקריית ארבע לראות איך אנחנו חיים פה, איך כל יום נרצחים פה יהודים שלא עשו שום דבר רע לאיש בחייהם, אילו איומים אני, אשתי והילדים מקבלים יום-יום ממחבלים שגרים פה על ידי".
"אז כן, הזכות שלי ושל אחיי היהודים לנסוע ולחזור הביתה בשלום בכבישי יהודה ושומרון גוברת על הזכות של מחבלים שמיידים עלינו אבנים ורוצחים אותנו. לא מתנצל ולא חוזר בי מדבריי. אגיד אותם גם עוד 1,000 פעם. עם ישראל חי".
פורסם לראשונה: 18:44, 25.08.23