יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קרא היום (חמישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית ולשוב לשיחות ההידברות בבית הנשיא. "המחאה היא הבלם, ההידברות היא הפתרון", אמר.
הוא ציין: "שלא יהיה לכם ספק, גם אתמול בלילה ההפיכה המשטרית התקדמה, זה קרה בחוק לפוליטיזציה של לשכת עורכי הדין. אנחנו בדרך להשתלטות פוליטית על הוועדה לבחירת שופטים, נתניהו מדבר על אחריות ומחוקק בפראות, אומר 'ריכוך' ומקדם את ההפיכה".
3 צפייה בגלריה
"קורא לו לעצור את החקיקה, אם לא בשביל הדמוקרטיה - אז למען מניעת שפיכות הדמים". נתניהו וגנץ
"קורא לו לעצור את החקיקה, אם לא בשביל הדמוקרטיה - אז למען מניעת שפיכות הדמים". נתניהו וגנץ
"קורא לו לעצור את החקיקה, אם לא בשביל הדמוקרטיה - אז למען מניעת שפיכות הדמים". נתניהו וגנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי)
לדבריו, "נתניהו מכיר את המורשת, יודע כמה חשובה הלכידות, מכיר את האתגרים ובוחר בהפיכה מסוכנת. הוא מתעלם מהעבר ומסכן את העתיד. הוא רואה שהאלימות גוברת, אקדחים נשלפים. הוא ממשיך בנתיב המסוכן שעלול להביא אותנו להתנגשות וחלילה למלחמת אחים בתוכנו. הוא אפילו לא מגנה את האלימות. כשאנשים חלילה ידממו ברחובות, האחריות תהיה קודם כל שלו".
גנץ הוסיף: "שוחחתי מוקדם עם הנשיא ואמרתי לו שאם החקיקה תיעצר, יש לחדש את הידברות. המחאה היא אכן הבלם מול ההפיכה המשטרית, וההידברות היא הפתרון היחיד להסדרת עתידנו המשותף. אני קורא לנתניהו לחזור להידברות ולעצור את החקיקה. אם לא למען הדמוקרטיה, הביטחון או הכלכלה, אז למען מדינת ישראל ומניעת שפיכות הדמים".
3 צפייה בגלריה
הצתה בהפגנה סמוך לקפלן
הצתה בהפגנה סמוך לקפלן
ההפגנה בתל אביב, אמש
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
3 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
(צילום: AP Photo/Oded Balilty)
הוא התייחס למחאות הסוערות שפרצו אתמול בכמה מוקדים ברחבי הארץ במקביל להודעתו של מפקד מחוז תל אביב עמי אשד על פרישתו. "המחאה צריכה לפעול באופן שתורגש בציבור. בואו נשים את זה בצורה מאוד חדה, משטרה בחברה דמוקרטית צריכה להפעיל את מינימום הכוח האפשרי", הוא אמר, "מי שחושב שעושים מחאה ביער נידח - טועה. ובכל זאת, צריך לשמור על החוק".
לדבריו, "אני בעד פעולה חוקית ומתואמת עם המשטרה, היא מאפשרת את פעילותם של האזרחים. צריך לזכור איך מתנהלת משטרה בחברה דמוקרטית - מינימום כוח ולא מקסימום כוח. צריך להקשיב לדברים החמורים ביותר שאמר אשד ערב פרישתו מהתפקיד".
הוא סיכם: "מדינת ישראל, אלו אינם ימים רגילים. אלו ימים של מחלוקת אדירה בתוכנו. מצד אחד, שלטון דורסני וקיצוני, שקורץ לאלימות ולא מגנה אותה. מהצד השני, מחאה חשובה שרובה המוחלט מורכב מאוהבי הארץ הזאת, שרוצים להשמיע את קולם. בייחוד בימים אלה, המחאה היא צו השעה. לצד זאת, אני מדגיש את השמירה על החוק. אנחנו נאבקים למען החוק וצריכים לכבד אותו. אני חושב שהמחאה תצטרך להתחזק. הציבור בישראל לא יוותר על דמותו הדמוקרטית, ואם יעבירו את פסקת ההתגברות - המאבק ימשיך ואולי גם יתעצם".
לאחר ההצהרה, מפלגת הליכוד תקפה בתגובה: "חבל שגנץ לא נענה לראשי הקואליציה שקראו לו במשך חודשים להגיע להסכמות. במקום זאת, הוא מרח את הזמן, נשבר תחת לחץ איומי ראשי המחאה, ברח מהבנות שכמעט הבשילו להסכמות ונטש את השיחות בבית הנשיא. לא מאמינים לגנץ. הוא שבוי של המחאה ואינו רוצה או מסוגל להגיע להסכמות כלשהן. כל מטרתו היא לבזבז עוד זמן".
המחנה הממלכתי השיבה: "מציעים לליכוד שבחרו בפיצוץ השיחות ולקרוע את החברה הישראלית, לעצור את הפגיעה במדינת ישראל ואזרחי ישראל - ולחזור להידברות. האחריות לתוצאות, וחלילה לשפיכות דמים - על נתניהו".