פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא הזהיר היום (א') את הציבור הישראלי מהמשך התפשטות הנגיף: "לצערי, המספרים שאנחנו רואים עכשיו הם רק ההתחלה ולא הסוף. אנחנו הולכים לשיאים שלא הכרנו קודם", אמר פרופ' זרקא בריאיון לאולפן ynet.
לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים, בשבת אובחנו 4,197 מאומתים חדשים לקורונה. אחד הישראלים שקיבל כעת תשובה חיובית הוא קצין רפואה ראשי, תת-אלוף פרופ' אלון גלזברג. מצבו טוב והוא ממשיך לעבוד מבידוד בביתו. הגורמים שבאו עמו במגע בצבא נשלחו להיבדק.
שיעור החיוביים עמד על 4.57% - הגבוה מאז ספטמבר. מקדם ההדבקה ממשיך לנסוק ועומד על 1.84. במקביל, מספר המאושפזים בבתי החולים עולה גם הוא ועומד הבוקר על 200 חולי קורונה, 110 מהם במצב קשה. מהנתונים עולה כי כ-78% מהחולים הקשים אינם מחוסנים כלל.
2 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות קורונה בקיסריה
עומס במתחם בדיקות קורונה בקיסריה
עומס במתחם בדיקות קורונה בקיסריה
(צילום: איתן גליקמן)
"צריך להבהיר טוב טוב לציבור - האומיקרון מאוד מידבק", אמר הבוקר הפרויקטור זרקא. "קצב ההכפלה שלו בין יומיים לארבעה ימים, בהשוואה לדלתא שקצב ההדבקה שלו הוא 10 ימים. מי שיהיה מחוסן, ישים מסכה, ישמור על הריחוק, יש לגמרי מצב שיוכל להגן על עצמו, בטח ממחלה קשה. אנחנו בתוך גל משמעותי, מידבק יותר, לשמחתי פחות אלים לעומת הדלתא. אבל במספרים הגדולים האלה, הצפי לאשפוזים ועומס בתי החולים לגמרי על השולחן".
- האם אתה יודע להגיד כמה חולים קשה יש בגלל זן האומיקרון? "על כל מקרה צריך לעשות ריצוף גנטי אם הוא אומיקרון או לא. אנחנו במספרים מאוד גדולים, כך שהנחת העבודה שלנו היא שאנו בגל האומיקרון שהשתלט כמו במדינות אחרות. לצערי, הוא לא דוחק את הדלתא, כך שגם הדלתא תמשיך ללוות אותנו. הנחת העבודה שלנו היא שנהיה כאן במאות ואולי נעבור את האלף חולים קשים שיזדקקו לאשפוז בבית חולים. אנשים שלא מחוסנים או לא קיבלו את הבוסטר מהווים את עיקר המאושפזים".

בסוף השבוע תועדו ישראלים רבים, כולל סגן שר החוץ עידן רול, מבלים במסיבות הסילבסטר מבלי לשמור על הנחיות משרד הבריאות. בהתייחסו לנושא, אמר פרופ' זרקא: "אנחנו למדים, גם ממקומות אחרים, שבקצב ההדבקה שאנחנו מדברים עליו, היכולת לעצור את המגפה מאוד מוגבלת. כשאנחנו מסתכלים על החקירות האפידמיולוגיות כיום, כשאתה מגיע למגעים אתה רואה שהם כבר נדבקו.
"הדרך לעצור את הדברים היא יותר בהתנהלות האישית שלנו. המסר שלנו מבחינת התקהלויות הוא חד וברור - התקהלויות בתקופה הזו זה ממש לא לעניין, זה מייצר סכנת הדבקה גדולה. לא הכול צריך להיות בתקנות ממשלתיות, גם לנו יש אחריות אישית ואפשר לראות שרבים מאיתנו בחרו לא להיות במסיבות סילבסטר ואולי לא ללכת השבוע להילולה של הבבא סאלי".
- הוצאתם הנחיות מוזרות, לא עדכנתם בזמן, אנשים מבולבלים ויש ברדק במתחמי הבדיקות. "אפשרנו את בדיקות האנטיגן על מנת לתת יותר מענה לציבור, במיוחד למחוסנים. אנחנו נרחיב היום את בדיקות האנטיגן, כולל אפשרויות לבצע בדיקות בתוך קופות החולים ומתכננים להקצות בדיקות אנטיגן לבתי חולים ובתי ספר, אנחנו מתכוונים לפזר את זה ולאפשר ליותר מקומות לעשות יותר בדיקות אנטיגן כחלק מההיערכות לגל. הגל מתפתח כך כך מהר ונגיע למספרים שלא הגענו אליהם בעבר".
- נדמה שמבחינת הסברה נשמעים אצלכם קולות שונים. "הקול שלנו בהנהלת המשרד הוא מאוד ברור: אנחנו מדברים בשקיפות על המגפה המידבקת מאוד, אנחנו רואים את הדברים בצורה מאוד ברורה, אין לנו שום מסר של 'בואו נידבק, ונעבור את זה בשלום'. ממש לא. לא לילדים שאנחנו לא יודעים להגיד מה המשמעות של האומיקרון והלונג קוביד והפימס. לכן נאמר לציבור בצורה ברורה שישמור על עצמו. יחד עם זאת, יש לנו חובה לבחון את מדיניות הבידוד והבדיקות, כדי שנעשה את הדברים הנכונים במצב שיש הדבקה כה גדולה בציבור".

2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
"צריך לראות שאנחנו לא מייצרים סיכון יתר לילדים". פרופ' זרקא
(צילום: יאיר שגיא)
בנוגע לבידודים שכבר נכפו על תלמידים רבים והוריהם ברחבי המדינה, אמר פרופ' זרקא: "האסטרטגיה שלנו במשרד הבריאות היא שהילדים יישארו בלימודים פרונטליים ולא יעברו לזום. זה טוב לילדים ולבריאות הנפשית שלהם וגם להורים שיוכלו ללכת לעבוד. יחד עם זאת, צריך לראות שאנחנו לא מייצרים סיכון יתר לילדים. ראינו עלייה באשפוז ילדים במדינות אחרות ולא רוצים חלילה לגרום להדבקה מסיבית או הדבקה משמעותית בקרב הילדים. לכן, חלק מהפתרונות יהיו בבדיקות אנטיגן שניתן בבתי הספר היסודיים. אנו בוחנים עם מערכת החינוך איך אפשר לצמצם בידודים".
- יכול להיות שאיבדנו שליטה על האירוע? "אני לא יודע מה זה המושג הזה. המדיניות ברורה, אנחנו צריכים להשקיע עוד בהסברה. אנחנו נמצאים בגל שהולך ועולה, בלי חלילה להפחיד, רק לתאם ציפיות - נהיה כאן במספרים מאוד גבוהים, יאתגר אותנו האומיקרון גם מבחינת המשק ובתי הספר וגם מבחינת מערכות הרפואה. לכל אחד מאיתנו יש יכולת לשמור על עצמו, מסכה, חיסון, להימנע כרגע ממקומות צפופים ולשמור עלינו, על הילדים וההורים, ונעבור את הגל הזה. בנימה אופטימית אפשר לומר שרואים בעולם שהגל הזה עולה מהר ויורד מהר ולכן בואו נעבור את החודש-חודש וחצי הקרובים בצורה יותר בטוחה ויותר טובה, לכל אחד מאיתנו יש אפשרות לעשות את זה".
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה