סרטוני התעמולה של חמאס משחרור החטופים שבידיו, שלטובת הפקתם ערך מפגני ראווה, העלו שאלות לגבי תפקיד הנשים שהופיעו במדי הזרוע הצבאית של גדודי אל-קסאם. הנשים בחמאס אומנם לא לוחמות ולא נמצאות בכוח הנוחבה, אך ארגון הטרור משתמש בנוכחותן כדי להדוף טענות על אלימות מינית, ותפקידן לסייע בעורף ובהעברת הנשים החטופות לידי הצלב האדום.
1 צפייה בגלריה
נשות חמאס במחנה אימונים ברפיח
נשות חמאס במחנה אימונים ברפיח
נשות חמאס במחנה אימונים ברפיח
(צילום: רויטרס)
לאחר הנסיגה הישראלית מעזה ב-2005, הכריז חמאס על הקמת כמה יחידות של נשים, המשתתפות לראשונה בפעילות הזרוע החמושה של ארגון הטרור. השבועון הפלסטיני "אל-רסאלה", המקורב לחמאס, פרסם בשנת 2005 ריאיון שערך עם כמה פעילות ביחידות החדשות במטה האימונים שלהן בעזה, שם רכשו מיומנויות הכוללות שימוש בנשק וברימוני יד, ירי בתחמושת חיה והכשרה בהנחת מטעני חבלה ובשיגור פגזים וטילים.
מנהיגת חוליית "בנות קסאם", שהתראיינה אז בעילום שם, אמרה כי הפעילות הן "תא של אחיות המזוהות עם הזרוע הצבאית של גדודי עז א-דין אל-קסאם". היא ציינה כי "הפעילות בתנועה, שאליה הצטרפו בידיעתם ובעידודם של בעליהן ואבותיהן, לא מפריעה לביצוע מטלות הבית שלהן". בעיתון צוין כי החברות ביחידה המדוברת מוגבלת כיום לנשותיהם ולבנותיהם של פעילי אל-קסאם.
סרטון תעמולה של חמאס והג'יהאד

כשנה לפני חנוכת "בנות חמאס", בינואר 2004, רים אל-ריאשי פוצצה את עצמה במחסום ארז המיועד להסעת פועלים פלסטינים מרצועת עזה לגדה המערבית. המחבלת זייפה צליעה ואמרה למאבטחים במחסום שיש לה פלטה ממתכת ברגל, שכנראה תפעיל את האזעקה. בשל כך, נשלחה חיילת לבדוק את אל-ריאשי.
בזמן שהמחבלת חיכתה לבואה של החיילת, היא הצליחה לחמוק לאולם הבדיקה - שם פוצצה את המטען שהוסתר על גופה. בפיגוע נרצחו ארבעה ישראלים ונפצעו 10 בני אדם, בהם ארבעה פלסטינים. אל-ריאשי הייתה החברה הראשונה בתנועת חמאס שביצעה פיגוע נגד כוחות ישראליים. היא הייתה אז בת 22 ואם לשני ילדים, אחד מהם תינוק.
ד"ר מרדכי קידר, היסטוריון למזרחנות, הסביר כי "הנשים חשובות עבור כל מי שנושא את האידאולוגיה האסלאמית. בניגוד לסלפים, שמשאירים את הנשים מאחור, האחים המוסלמים דואגים שהאישה תהיה ה'יד השנייה'".
חברת הלשכה המדינית של חמאס, ד"ר ג'מילה א-שנטי (68), חוסלה בביתה בעיר עזה בתקיפה אווירית של שצה"ל. א-שנטי, חברת המועצה המחוקקת הפלסטינית, היא האישה הראשונה והיחידה עד כה שהייתה חברה בלשכה המדינית של חמאס ברצועה. א-שנטי הייתה אלמנתו של עבד אל-עזיז אל-רנטיסי, אחד ממייסדי חמאס שחוסל ברכבו על ידי ישראל ב-2004.